Nagyon árt az autónak ha sokkal nagyobb az előgyujtás?
Először keress egy másik szerelőt. Olvass utána a motor pontos előgyújtás értékeinek.
Aztán vidd el egy régivágású motordiagnosztához, aki pontosan leméri.
A gyári értékben szokott lenni tartalék,van ráhagyás a névleges oktánszámnál rosszabb benzinre, de nem sok.
Ha C14NZ motoros F-Astráról van szó, akkor az is lehet, hogy az alapelőgyújtást jól állította be, csak az oktánszám-állító dugó rossz pozicióban van. Mivel a motorban nincs kopogásérzékelő, nem tud a vezérlő alkalmazkodni az oktánszámhoz.
A kiegyenlítő tartály mellett van egy kábelvég, csatlakozóval, amibe be van dugva egy ovális dugó. A 95 feliratnak kell látszódnia, ha a 91 látszik, húzd ki és fordítsd meg.
A képen jól látszik, jobbra fent:
Ha van egy forgalommentes hosszabb emelkedős szakasz, "fülre" is belenyúlhatsz, csak nagyon óvatosan. A kopogásos égésnek nagyon jellemző fémes, kereplő hangja van. Mintha a blokk belsejében kalapácsokkal püfölnék a dugattyúkat. Tulajdonképpen a dugattyú üti a csapszeget, az meg a hajtókart, az meg a fötengelyt, minden csapágy gyilkolódik.
Szóval üzemmeleg motorral nekiállsz mondjuk kettesben vagy hármasban intenzíven gyorsítani az emelkedőn. Letekert ablakkal, hogy halld a motort. Alacsony fordulatszámról indíts (max. 1500) és egy-két másodperc alatt nyomd padlóig a gázt. Ha túl hamar nőne a sebesség, bal lábbal fékezve kicsit segíthetsz, hogy lassabban gyorsuljon (egy két !!!! ilyen fékezésbe nem hal bele a fék, de szeretni nem fogja) Addig növelheted az előgyújtást, ameddig semmiylen fordulatszámon és semmilyen gázpedál-állásnál nem csörren meg a motor. Jellemzően a csörgés kis fordulaton és hirtelen nagy gázadásra szokott jelentkezni.
Mindezzel csak óvatosan, lehet hogy jobban fog menni, de a környezetvédelmi normáknak nem fog megfelelni, csak gyári értékű előgyújtással vidd műszakira.
Amíg nem alakul ki a kopogásos égés addig nincs vele gond. Na de mikor alakul az ki? Hát jellemzően akkor ha relatíve nagy a motor terhelése (emelkdő, vagy gyorsítás). Ma már hazánkban nem kapható túl alacsony oktánszámú benzin, tehát a kis Astrát nem tudod "félre tankolni", de ez még önmagában nem garantálja hogy nem fog a motor kopogni. Apropó kopogás.. Ez a hang, amit kopogásnak nevez a szakma, inkább csilingelésnek lehetne nevezni ha hangutánzó szóval szeretnénk leírni.
Ez egyébként egy szép nagy témakör, olvashatsz is a neten róla unásig, szóval most nem kezdem el jobban kibontani a témát. A lényeg hogy oda legyen állítva a gyújtás ahová a gyártó előírta. Ha pontos értéket ír, akkor oda, ha egy tartományt ad meg akkor annak legnagyobb értékére célszerű állítani, tehát ha pl ha pl az előírt érték 5 fok +/- 2 fok, akkor 7 fokos előgyújtást érdemes állítani. Ekkor még a biztonságos sávban üzemel a motor, hacsak valamelyik üzemi jellemző nem vesz fel extrém értéket. Pl a külső hőmérséklet nem 45 Celsius fok. Nagy kánikulában elvileg visszább kellene venni az előgyújtáson, mert a beszívott levegő relatíve magas hőmérséklete fokozza a benzin-levegő keverék öngyulladási hajlamát. Szóval mint említettem, ez egy egész komoly tudomány, ennél már tényleg nem akarok jobban belemenni a részleteibe.
Tényként elmondható hogy a túl nagy előgyújtás igénybe veszi a motor szinte minden elemét a kopogásos égés során fellépő abnormális nagyságú erők miatt. Szélsőséges esetben akár a dugattyúk is megolvadhatnak, de a csapágyak túlterhelése viszont garantált.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!