Mik a legfontosabb dolgok forgalmi vizsgán amiért azonnali bukás jár?
Egy listát szeretnék a legfontosabb dolgokról amiért azonnal elhasalhatunk a vizsgán.
2. próbálkozás után sem sikerült. Először egy kereszteződésnél nem adtam meg az elsőbbséget, mert nem láttam be a kereszteződést és sokáig nyújtózkodtam balra, közben jobbról jött egy autó, én viszont nem néztem vissza. A másodiknál a 46. percben a lámpánál buktam meg. Megint sokáig figyeltem a szemből érkezőt, hogy guruljak tovább vagy fékezzem-e, aztán úgy döntöttem, hogy van elég időm,de mire begurultam a kereszteződésbe a lámpa pirosra váltott. (Balra kellett volna kanyarodni) Sajnos nem néztem fel a lámpára mire odaértem. Nos ilyenek érdekelnének. Nagyon mérges vagyok. Mindíg kialakul egy olyan szituáció a vizsgán ami még nem volt az oktatáson. Tudtok mondani néháűny dolgot amin ti buktatok el vagy egyszerűen csak annyit, hogy mire figyeljek kiemelten. Vagy bármilyen jó tanácsot elfogadok. Nagyon szeretnék már végezni ezzel mert a gatyám rámegy...
Mindkét hiba azonnali bukást jelemt.
Keress forgalmi vizsga minősítő lap képet a neten, telefonról nem tudok linkelni neked.
Közlekedési szabálysértésért azonnal buktathhatnak, ebbe már a záró vonal érintés is bele tartozik
A forgalomi vizsga időtartama 60 perc, de ebből általában 10 perc a bemutatkozással és az adminisztrációval telik el.
Amikor sorra kerülsz, a bemutatkozáskor felveszik az adataidat.
A vizsgabiztos a vizsga ideje alatt "Minősítő lapon" értékeli a munkádat.
Először a "Biztonsági ellenőrzési feladatok"-at kell elvégezned.
1.) A rendszámtábla ellenőrzése:
Előírás
- Nézd meg (elől-hátul) megvannak-e, és jól láthatók-e a rendszámtáblák.
A hátsó rendszámtáblán a matrica meglétét és állapotát is ellenőrizd.
2.) A világító- és fényjelző berendezések ellenőrzése:
Előírás
- Helyzetjelző lámpák: (elől-hátul) megnézed, plusz a rendszámtábla világítást.
Tompított fényszórókat: ellenőrizd (a műszerfalon a visszajelző színe zöld).
Távolsági fényszórókat: ellenőrizd, (a műszerfalon a visszajelző színe kék).
Mindkét oldalon ellenőrizd, az irányjelzők villogásainak számát (90±30/perc).
Az irányjelzők fényének színe kadmiumsárga. Ha villogások száma 90±30/percnél több, valószínűleg valamelyik irányjelző égő meghibásodott.
Féklámpa: ellenőrzés vagy segítő személlyel történik, vagy garázsajtóra, kapura rátolatva és az ezekről visszaverődé fényt a visszapillantó tükörből érzékeled.
3.) Gumiabroncsok ellenőrzése:
Előírás
- Az autót körbejárva, szemrevételezd, hogy puha-e, látsz-e rajta kidudorodást, szakadást, egyéb felületi sérülést, esetleg olajfoltokat. Ellenőrizd a futófelület barázdáinak mélységet, melynek 1,6 mm-nél nagyobbnak kell lenni. A gumi-abroncs az egész járművön azonos méretű és szerkezetű vagy (radiál) vagy (diagonál) lehet. Azonos tengelyen azonos mintázatúnak kell lennie az gumi- abroncsoknak. Ha az előírtnál nagyobb a légnyomás, akkor az abroncs közepe kidudorodik, ennél fogva a közepe kopik, mert csak a közepe érintkezik az úttal. Alacsony légnyomásnál a puhaság miatt, a gumi közepe benyomódik, így csak a gumi pereme érintkezik az úttal, ennél fogva csak a gumi két széle kopik. Ha a gumi egyik vagy másik széle, vagyis egyoldalúan kopik, akkor az a futómű hibájára vezethető vissza. A kagylós kopás pedig a lengés-csillapító hibájára utal.
4.) A kormányberendezés ellenőrzése:
Előírás
- A kormánymű holtjátéka a kormánykeréken mérve akkor jó, ha centiméterben mérve 2 - 4 cm, szögben mérve 5 - 15° közé esik. A holtjáték ellenőrzésekor finoman jobbra-balra mozgasd meg a kormánykereket mindaddig, míg a hozzád közelebb eső, vagyis a baloldali első kerék megmozdul. A szervo-kormányt járó motornál ellenőrizd. Ha kormánykerék mozgatáskor a kormány recseg, akkor az a kormánymű hibáját jelenti.
5.) A fékberendezés ellenőrzése:
Előírás
- Az üzemifék – lábfék – ellenőrzéskor a fék akkor jó, ha a teljes pedálút felső harmadában felkeményedik. Egyértelműen hibás a fék akkor, ha a teljes pedálútnak csak a 2/3-nál keményedik fel. Ha ezt tapasztalod, akkor az azt jelenti, hogy elkoptak a fékbetétek. Ha csak a többszöri pedál-pumpálásra keményedik fel a fék, "belevegősödött" a fékrendszer. Abban az esetben, ha a fékpedál folyamatos taposáskor, kis ellenállással, de benyomható a pedál, akkor valahol elszivárog a rendszerből a fékfolyadék. Amennyiben a fékpedál ellenállás nélkül "beesik" a láblemezig ez azt jelzi, hogy elfolyt, elszivárgott a fékrendszerből a fékfolyadék.
A kézifék – rögzítőfék – ellenőrzéskor a fék akkor jó, ha a fékkar behúzásakor a kattanások száma 3 - 6 közé esik. A rögzítő-féknek a (fékkar felsőállásában) az autót 20%-os lejtőn meg kell tudni tartania.
A biztonsági ellenőrzési feladatok után kimentek a forgalomba
Még mielőtt elindulnál (úgy ahogy azt tanultad)
Előírás
- Győződj meg az ajtók bezártságának állapotáról, majd
- A kormányhoz és a pedálokhoz képest állítsd be a vezetőülést, illetve
- Ezt követően a tükröket is (külső-tükör, belső-tükör).
- Csatold be a biztonsági övet, indítsd be a motort.
- Járó motornál - S I K K - kapcsold az egyes Sebességi fokozatot,
- Irányjelezz, és Körültekintés közben enged ki a Kéziféket.
- Az elindulásod akkor szabályos, ha (S I K K)-sen indulsz!
Elindulás, gyorsítás
Előírás
- A járművel egyenletesen, a szükséges jelzőberendezéseket, kezelőszerveket az előírásoknak megfelelően használva, körültekintően indulj el.
- Indulás előtt a külső visszapillantó tükörből valamint a holttér ellenőrzésével győződj meg az elindulás veszélytelenségéről.
- A járdaszegély (úttest széle) mellől kezdett elinduláskor az úttesten haladó járművek számára elsőbbséget kell biztosítanod.
- Az úttestre várakozóhelyről, kapukijáróból kihajtáskor az úttesten haladó járműveken kívül a gyalogosoknak (kerékpárúton haladóknak) is elsőbbséget kell adnod. Irányjelezz a forgalomba való bekapcsolódás irányának megfelelően.
- Kézifékkel rögzített járművel való elinduláskor a kéziféket úgy kell kiengedned, hogy a jármű hátragurulása az 50 cm-t ne haladja meg.
Hibavonalat kapsz,
ha biztonsági övet nem csatoltad be,
ha a pedálokat, a kormányt és a kéziféket nem összehangoltan kezeled,
ha a járművel nem egyenletesen gyorsítva indulsz el,
ha nem a forgalmi helyzetnek megfelelően (lassan, vagy "erőszakosan") indulsz,
ha a világítást (szükség szerint) nem kapcsolod be
Mit kérhet a vizsgabiztos a közúti forgalomban a manőverezési feladatokból:
A 9 manőverezési feladatok (M1-M9) közül a vizsgabiztos az által "Minősítő lapon" előzetesen kijelölt 4 feladatot kell sikeresen végre hajtanod.
- egyet az előremenetben történő a 90º-os parkolási manőverek közül (M1- M2),
- egyet az hátramenetben történő a 90º-os parkolási manőverek közül (M3-M4),
- egyet a párhuzamos parkolási manőverek feladatai közül (M5-M6),
- egyet a megfordulási manőverek feladatai közül (M7-M9).
Ezeket a feladatokat a tantermi záró vizsgán "Mit, hogyan kell tudni a vizsgákon" az elméleti animációs programon belül, valamint a vezetésoktatása során gyakorlati feladatként fogod megtanulni.
Mit, hogyan kell tudnod a manőverezési feladatokból:
M1 - Beállás jobbra előre 90º-os szögben, majd visszatolatás a szemközti sávba
Előírás
- A feladatot két várakozó jármű közé történő parkolással kell végrehajtanod úgy, hogy a feladat végrehajtása után a járműved a kijelölt várakozó helyen az előírásoknak megfelelően (a vonalra nem ráállva) helyezkedjen el.
- A manővernek megfelelően, szabályosan elhelyezkedve, jobbra kanyarodási szándékodat jelezve, megfelelő körültekintéssel előremenetben, finom sebességtartással, a beálláshoz szükséges íven haladva (a személygépkocsi helyzetétől függő iránymódosításokkal) állj be a várakozó járművek közé.
- Beálláskor, korrigáláskor a személygépkocsi mozgásának megfelelő irányba kell nézned, közben előre-hátra és oldalra pillantásokkal ellenőrizd a manőver helyességét.
- Rögzítsd kézifékkel a járművedet, majd hátramenetben balra haladva állj ki a kiállási iránynak megfelelő irányjelzést alkalmazva úgy, hogy az eredeti iránnyal szemközti sávba érkezz meg.
- A manőver végrehajtása alatt mindig a jármű mozgásának megfelelően kell az irányjelzőt működtetned.
Hibavonalat kapsz,
ha a parkolás után 40 cm-nél kisebb az oldaltávolság a melletted parkolótól,
ha a jármű hossztengelye nagymértékben eltér a parkolóhely tengelyétől,
ha másodszori javítással sem sikerült a feladatot végrehajtani (2 hibavonal).
M2 - Beállás balra előre 90º-os szögben, majd visszatolatás a szemközti sávba
Előírás
- A feladatot két várakozó jármű közé történő parkolással kell végrehajtani úgy, hogy a feladat végrehajtása után a járműved a kijelölt várakozó helyen az előírásoknak megfelelően (a vonalra nem ráállva) helyezkedjen el.
- A manővernek megfelelően, szabályosan elhelyezkedve, a balra kanyarodási szándékot jelezve, megfelelő körültekintéssel előremenetben, finom sebességtartással, a beálláshoz szükséges íven haladva (a személygépkocsi helyzetétől függő iránymódosításokkal) állj be a várakozó járművek közé.
- Beálláskor, korrigáláskor a jármű mozgásának megfelelő irányba nézz, valamint előre-hátra és oldalra pillantásokkal ellenőrizd a manőver helyességét.
- Rögzítsd kézifékkel a járművedet, majd hátramenetben jobbra haladva állj ki a kiállási iránynak megfelelő irányjelzést alkalmazva úgy, hogy az eredeti iránnyal szemközti sávba érkezz.
- A manőver végrehajtása alatt mindig a jármű mozgásának megfelelően kell az irányjelzőt működtetned.
Hibavonalat kapsz,
ha a parkolás után 40 cm-nél kisebb az oldaltávolság a melletted parkolótól,
ha a jármű hossztengelye nagymértékben eltér a parkolóhely tengelyétől,
ha másodszori javítással sem sikerült a feladatot végrehajtanod (2 hibavonal).
M3 - Beállás várakozó-helyre jobbra hátra 90º-os szögben
Előírás
- A feladatot két várakozó jármű közé történő parkolással kell végrehajtanod úgy, hogy a feladat végrehajtása után a járműved a kijelölt várakozó helyen az előírásoknak megfelelően (a vonalra nem ráállva) helyezkedjen el.
- A manővernek megfelelően, szabályosan elhelyezkedve, jobbra kanyarodási szándékodat jelezve, megfelelő körültekintés után indulj el hátramenetben finom sebességtartással, a beálláshoz szükséges íven haladva (a személygépkocsi helyzetétől függő iránymódosításokkal) állj be a várakozó járművek közé.
- Beálláskor, korrigáláskor a személygépkocsi mozgásának megfelelő irányba nézz, valamint előre-hátra és oldalra pillantásokkal ellenőrizd manővered helyességét.
- Rögzítsd kézifékkel a járművedet, majd előremenetben balra haladva állj ki a kiállási iránynak megfelelő irányjelzést alkalmazva úgy, hogy az eredeti iránnyal szemközti sávba érkezz meg.
- A manőver végrehajtása alatt mindig a jármű mozgásának megfelelően kell az irányjelzőt működtetned.
Hibavonalat kapsz,
ha a parkolás után 40 cm-nél kisebb az oldaltávolság a melletted parkolótól,
ha a jármű hossztengelye nagymértékben eltér a parkolóhely tengelyétől,
ha másodszori javítással sem sikerült a feladatot végrehajtani (2 hibavonal).
M4 - Beállás várakozó-helyre balra hátra 90º-os szögben
Előírás
- A feladatot két várakozó jármű közé történő parkolással kell végrehajtanod úgy, hogy a feladat végrehajtása után a járműved a kijelölt várakozó helyen az előírásoknak megfelelően (a vonalra nem ráállva) helyezkedjen el.
- A manővernek megfelelően, szabályosan elhelyezkedve, balra kanyarodási szándékod jelezve, megfelelő körültekintés után indulj el hátramenetben, finom sebességtartással, a beálláshoz szükséges íven haladva (a személygépkocsi helyzetétől függő iránymódosításokkal) állj be a várakozó járművek közé.
- Beálláskor, korrigáláskor a személygépkocsi mozgásának megfelelő irányba nézz, valamint előre-hátra és oldalra pillantásokkal ellenőrizd a manőver helyességét.
- Rögzítsd kézifékkel a járművedet, majd előremenetben jobbra haladva állj ki a kiállási iránynak megfelelő irányjelzést alkalmazva úgy, hogy az eredeti iránnyal szemközti sávba érkezz meg.
- A manőver végrehajtása alatt mindig a jármű mozgásának megfelelően kell az irányjelzőt működtetned.
Hibavonalat kapsz,
ha a parkolás után 40 cm-nél kisebb az oldaltávolság a melletted parkolótól,
ha a jármű hossztengelye nagymértékben eltér a parkolóhely tengelyétől,
ha másodszori javítással sem sikerült a feladatot végrehajtani (2 hibavonal).
M5 - Parkolás úttal párhuzamosan előremenetben
Előírás
- A feladatot két várakozó jármű közé történő parkolással kell végrehajtanod úgy, hogy a feladat végrehajtása után a jármű kijelölt várakozó helyen az előírásoknak megfelelően helyezkedjen el.
- A várakozó járművek között a távolság kb. 12-15 méter legyen.
- A helyes várakozási pozíció eléréséhez szükséges esetén tolatással korrigáld a járműved helyzetét.
- Beálláskor, korrigáláskor a személygépkocsi mozgásának megfelelő irányba nézz, valamint előre-hátra és oldalra pillantásokkal ellenőrizd a manőver helyességét.
- Rögzítsd kézifékkel a járművedet, majd előremenetben kiállva, a megfelelő oldalra irányjelezve haladj tovább.
- A manőver végrehajtása alatt mindig a jármű mozgásának megfelelően kell az irányjelzőt működtetned.
Hibavonalat kapsz,
ha a parkolás után 30 cm-nél nagyobb az oldaltávolság a járdaszegélytől,
ha a jármű hossztengelye nagymértékben eltér a járdaszegély vonalától,
ha másodszori javítással sem sikerült a feladatot végrehajtani (2 hibavonal).
M6 - Parkolás úttal párhuzamosan hátramenetben
Előírás
- A feladatot két várakozó jármű közé történő parkolással kell végrehajtanod úgy, hogy a feladat végrehajtása után a járműved a kijelölt várakozó helyen az előírásoknak megfelelően (a vonalra nem ráállva) helyezkedjen el.
- A várakozó járművek között a távolság ne legyen több 7 méternél.
- Beálláskor, korrigáláskor a személygépkocsi mozgásának megfelelő irányba nézz, valamint előre-hátra és oldalra pillantásokkal ellenőrizd a manővered helyességét.
- Rögzítsd kézifékkel a személygépkocsit, majd előremenetben kiállva – a megfelelő irányjelzés alkalmazásával – haladj tovább.
- A manőver végrehajtása alatt mindig a jármű mozgásának megfelelően kell az irányjelzőt működtetned.
Hibavonalat kapsz,
ha a parkolás után 30 cm-nél nagyobb az oldaltávolság a járdaszegélytől,
ha a jármű hossztengelye nagymértékben eltér a járdaszegély vonalától,
ha a második javítással sem sikerült a feladatot végrehajtani (2 hibavonal).
M7 - Megfordulás hátramenet közbeiktatásával ("Y" megfordulás)
Előírás
- A feladat végrehajtásának helyét úgy kell megválasztanod, hogy mindkét oldalon megfelelő hosszúságú járdaszegély legyen, és egyszeri hátramenettel meg tudjál fordulni.
- A menetirány szerinti jobb oldalon elindulási szándékodnak megfelelően irányjelzés és körültekintés után indulj el, finom sebességtartással kormányozz a bal oldali szegély felé, majd indulj el hátramenetben a járművedet jobbra kormányozva a másik járdaszegély felé addig, ahonnan a megállás után előre indulva, balra kormányozva, a megfordulást be tudod fejezni.
- Megforduláskor a személygépkocsi mozgásának megfelelő irányba nézz, és előre-hátra. valamint oldalra pillantásokkal ellenőrizd a manővered helyességét.
- A manőver végrehajtása alatt mindig a jármű mozgásának megfelelően kell az irányjelzőt működtetned.
Hibavonalat kapsz,
ha a második javítással sem sikerült a feladatot végrehajtanod (2 hibavonal).
M8 - Megfordulás egy ívben ("U" megfordulás)
Előírás
- A feladatot olyan helyen kell végrehajtanod, ahol az úttest kellően széles az egy ívben történő megforduláshoz.
- A járműveddel a menetirány szerinti jobb oldalon megfelelően és szabályosan elhelyezkedve jelezd megfordulási szándékod, körültekintés után induljon el, finom sebességtartással, egyenl
Azonnali bukást jelentő hibák:
ha közlekedési szabályokat sértesz,
ha a KRESZ szerinti ellenőrzést nem vagy képes elvégezni,
ha veszélyhelyzetet teremtesz, vagy balesetet okozol,
ha a feladatokat a 3. javítás után sem vagy képes megfelelő módon végrehajtani,
ha az üzemi fék hatásosságának ellenőrzését elmulasztod,
ha az irányjelzést vagy a körültekintést mulasztasz el,
ha a haladási iránnyal ellentétes irányba 50 cm-t elgurulsz,
ha balesetveszélyes manővered miatt a szakoktatónak be kell avatkoznia,
ha figyelmedet a jármű technikai kezelés elvonja a forgalomtól,
ha sebességváltások közben elrántod a kormányt, vagy
ha a haladási irányától hagyod eltérni a járművet (nem tartod a nyomvonalat),
ha nem tudod felvenni a forgalom ritmusát,
ha akadályozod a forgalmat, vagy
ha a vizsga időtartama alatt túlnyomórészt indokolatlanul lassan haladsz,
ha rendszeresen kis követési távolságot tartva, zavarod az előtte haladót,
ha a sebességed megtévesztő az elsőbbségadáskor,
ha az egyenrangú útkereszteződésbe nem kellő óvatossággal hajtasz be,
ha az elsőbbségadásnak nem tudsz eleget tenni (fékkészenlét hiánya),
ha durva fékezéssel állsz meg az úttesten áthaladó gyalogosok előtt,
ha gyorshajtást, vagy relatív gyorshajtást követsz el,
ha nem vagy képes folyamatosan kormányozva irányítani a járművet,
ha elveszted a jármű feletti uralmadat,
ha a járművel felhajtasz a járdára, járdaszegélyre, útpadkára,
ha kanyarodáskor indokolatlanul benyomod a tengelykapcsoló pedált,
ha indokolatlanul vagy szabálytalanul áttérsz a menetirány szerinti baloldalra,
ha a besorolást, sávváltoztatást szabálytalanul, figyelmetlenül hajtod végre,
ha az útkereszteződésben nem követed a forgalmi sávodat,
ha elsőbbségadási kötelezettségednek nem tesz eleget,
ha a közlekedési helyzetet nem ismered fel,
ha nem a közúti jelzéseknek megfelelően közlekedsz,
ha nem megfelelően reagálsz a gyalogosok viselkedésére,
ha a forgalmi helyzetekről nem tájékozódsz kellő időben (figyelmetlen vagy),
ha rendszeresen akadályozod a forgalmat,
ha megtévesztő az irányjelzésed,
ha a megkülönböztető jelzést használó járművet nem veszed észre, vagy
ha arra nem megfelelően reagálsz,
ha rendszeresen hirtelen, blokkolva fékezel (a lassulást nem érzékeled),
ha képtelen vagy egyenletes lassításra,
ha a fék- és tengelykapcsoló pedált nem a megfelelő sorrendben működteted,
ha várakozás céljából történő megálláskor nem húzod be a kéziféket.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!