Dupla kuplungos váltó: Mit jelent? Mivel különbözik a hagyományostól? Miben jobb a hagyományosnál?
A kétkuplungos váltó tulajdonképpen két különálló váltómű, amelyek egy házban, egymással összhangban működnek. Az egyik váltóban a páros, a másikban a páratlan fokozatok fogaskerékpárjai ülnek és valamelyik megkapja még bónuszként a hátramenetet is. A két váltóhoz két különálló kuplung tartozik, innen kapta a konstrukció a nevét.
A váltások másképp zajlanak, mint a hagyományos, egykuplungos váltóban. Ott - legyen akár kézi, akár robotizált - először kiemel a kuplung, kapcsolod a következő fokozatot, majd újra összezár a kuplung. A kétkuplungos váltóknál egyszerre mindig két fokozat van bekapcsolva, egyik a páros, másik a páratlan váltóműben. Váltáskor az egyik kuplung kiold, a másik zár, így történik meg a fokozat kapcsolása, majd az éppen nem dolgozó váltó előkészíti a következő fokozatot. Hogy ez fel- vagy visszaváltás lesz-e, azt már a vezérlőelektronika dönti el.
A rendszer előnye, hogy nagyon gyorsan és simán tud kapcsolni, hiszen a két kuplung nyitása-zárása hamar végbemegy, némi csúsztatással pedig rántásmentes lesz a váltás, aminek a sofőr és a hajtáslánc is örül. Cserében a váltó nehezebb, bonyolultabb és drágább, mint egy kézi vagy egykuplungos robotizált, de hát semmi sincs ingyen.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!