Miért számít kímélő üzemnek az autópályás használat?





Autópályán rááll egy tempóra és azon megy. Városban, ha rövid távokra használja valaki, akkor egyrészt gyakran hideg motorral van használva, illetve mindenki tudja, hogy a városi menet mit jelent. Azt, hogy az autóval gyorsítunk, fékezünk, kikerülünk, megállunk, újra indulunk, visszakapcsolunk, megint gyorsítunk, hogy aztán megint fékezhessünk, megállhassunk. Jóval nagyobb az igénybevétel.
Nem csak a motorikus részt tekintve jobban eszi az autót a városi közlekedés, mint egy autópályás. (Bár azt nem mondanám, hogy egy kétszer annyit futottt autópályás kocsi jobb állapotban lenne a fele annyit futott városi társánál)





Erőátvitelnek könnyebb 80-130 között mozgatni az autót mint álló helyből megindítani.
Vároban a gyakori elindulásoktól jobban használódik a kuplung, megállásoktól a fék.
A motor is a hidegindításoknál kopik a legjobban.
Egy autópályás kocsi lehet leteker 300 km-t egy indítással míg a városi 300km-re lehet 30-50 indítás.
A 3500-4000 fordulat soknak tűnhet, kisebb motorú autónál tényleg ennyi de ha meleg a moci nem árt neki.
Bár az én benzinesem 3000-nél 140-et megy, az bőven elég.
A dízel meg 3000 / 180-at, az meg már bőven sok.










"Nem beszélve az összes erőátviteli alkatrész fokozott mértékű kopásáról."
Autópályán?? Autópályán gyakorlatilag egyáltalán nem kopik a kuplung sem, meg semmi, 100 km alatt váltasz vagy 5-10szer, és kész.
Városban 100 km alatt: 20 leállítás, és beindítás (kopik az önindító, az akku, a generátor, a gyújtáskapcsoló, a motornak hatalmas terhelés minden egyes indítás). Sebességet kell váltani 1000szer, kézifék ki-be, ajtókat 100x kinyitod-bezárod. A város tele van kátyukkal, a futómű tönkremegy. Az autópálya igen jó minőségű Magyarországon, tehát ez nem kopik.
1.4-es benzinmotornál a 4500-as fordulat (van amelyik ennyit pörög 140-él), az a teljes fordulatszám tartomány éppen 2/3-a. Tehát szinte ideális. Persze 1.4-es az nem autópályára való, de tegyük fel ha csak 110-el mész, akkor az már tökéletes neki, városi használathoz képest. Ha már bemelegedett a motor, szinte minimális a kopás nagy fordulatnál is. Városban pedig 50%-ban hideg a motor, ez pedig fokozott kopáshoz vezet, sok kigyorsítás, stb. Tehát az autót és a motort nem a fordulatszám öli, ez tévhit.
Aztán a 100+ lovas autókról nem is beszélve, azoknak már egyértelműen az autópálya a legjobb.





Hát ha 90-130 között visszakapcsolgatsz autópályán akkor gyakorlatilag tök mindegy hol használod, ütöd vágod a kocsit.
Egyébként, bármilyen hihetetlen, a motoroknak nem alapjárat körül van az optimális fordulatszáma.
Az a legjobb neki, ha stabilan egy bizonyos fordulatszámon dolgozik folyamatosan.
Elrugaszkodott példa, de talán rávilágít a lényegre: A mezőgazdasági gépekben (nem az ipari hulladék MTZ kategória) olyan fokozatmentes váltókat gyártanak, amelyek állandó motorfordulat és terhelés mellett variálják a sebességet, hogy a motor mindig optimális fordulaton, optimális terhelésen üzemeljen.
És akkor még hozzávehetjük amit leírtak előttem, hidegindítások, hidegen járatás, alacsony fordulaton kokszolódás, sok váltás, sok ki-beszállás, sok gyorsítás, fékezés, stb stb





Hasonlóan tudok írni és megerősiteni amit korábban leírtak, autópálya a leghálásabb dolog ami egy autóval történhet, a hideg motornál való használat idézi elő a motor kopásának 70 %-át tehát az autónak nem jó ha napi 10 szer beinditják és 5 kilómétert mennek vele. Az autópályán pörög a motor 3500-at de nem is a kis benzinesnek való az autópálya, sőt az új 6 fokozató 1,4 es benzines autók már rég nem pörögnek 4000-et amit irtál 130 km/h-nál. A 8 fokozatú automaták pedig 2000-nél megállnak ilyen tempónál.
Tehát motorikus szempontból jó az autópálya, és a 4000-es fordulat se rossz, gyakorlatilag a motor alkatrész arra van méretezve. Az alacsony fordulatszám mikor a kocsi igy dadog mikor elfelejt váltani az ember, az ép nem ideális főleg hideg motornál sokan igy próbálják kimélni az autút, az alacsony fordulatszámmal, pedig rosszat tesznek, mert nincs meg a megfelelő olajnyomás a kenéshez, közbe rosszat tesznek, hideg indulás után én mindig 2-2500 között tartom a fordulatot benzines autónál. mellékesen városban gyorsít lassít, egy-egy sárga lámpa előtt vissza kapcsol az ember, vagy kiugrik keresztezősében és már is 3500-on a fordulatszám..
A váltó kérdése egyértelmű,volt olyan 400 kilómétert mentem németországba úgy hogy a váltóhoz nem értem, ötösbe.
Vannak egyéb dolgok, egy autót nagyon tud amortizálni a magyar utak, kátyúk, felpattanó kövek, nekem volt olyan 5000 km volt az autóban és szélvédő csere, nem volt javitható. Tiszta kőfelverődés a kocsi eleje, ablaka, és egyet sem az osztrák vagy német autópályákon kaptam el, de emlithetném a vad veszélyt, szerintem aki 10 éve vezet napi rendszerességgel legalább volt 2-3 esete már, autópáylán kisebb rá az esély, mondjuk láttam már nem egy őzet pl M1-sen is.





"Városban ahol 2-2500-as fordulatnál nem nagyon kell, hogy feljebb menjen, miért használódna el jobban?"
Nekem úgyse fogsz hinni, ezért itt van egy kis olvasnivaló:





Sokan leírták már a lényeget, röviden:
Autópályán
-Az üzemmeleg motort (szinte) nem kopik
-Ki tud párologni a motorolajból a belekerült üzemanyag
-Fék nem kopik
-Nincs kátyú ami szétverje a futóművet
-Nem nyomkodod a kuplungot
-Nem rohad le a kipufogó a kondenzvíztől, mert elpárolog
-stb
Ezért lehet a 10 éves 4-500 ezret futott dízel BMW-ket, Audikat visszatekerni 186 ezerre és eladni, mert a belsejükön szinte nem találni kopást.





"de az autópályán valójában nem fix sebességgel megy az ember, forgalomtól függően ingázik a kocsisor, emelkedőkön vissza kell kapcsolni, erőltetni a motort,"
Nem tudom, te milyen autópályán jársz, de mi M7 M0-Siófok (nem csúcsidő), a kis ezres swiftemmel haladunk 100-110-zel, előzünk 120-130-al, és soha nem váltunk 5-ből vissza.
Sokkal kevésbé van igénybe véve azon a 120 km-en, mint amikor reggel-délután agglomerációból Pestre és vissza megyek. Ahogy előttem is írták. Fék, kuplung, futómű, váltó 1000x jobban kopik városban.
Megsúgom, neked a Lada való. Egy taxis mesélte, hogy évtizedekkel ezelőtt így akarta kinyírni a sokat futott Ladáját, hogy másik motort kapjon bele, hogy 100-nál 2-esbe rakta. És még így sem sikerült neki állítólag...
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!