Miért kell izzítógyertya szinte az összes új dízelbe amikor bizonyos régi dízelekben nincs?
FUNKCIÓ:
A dízelmotorok kompressziós gyújtású motorok, ami azt
jelenti, hogy: a befecskendezett üzemanyag gyújtószikra
nélkül gyullad meg. Az égési ciklus elindulásához három
lépés szükséges:
1. Először, a motor tiszta levegőt szív be.
2. Ezt a levegőt 30–55 bar nyomásra sűríti, ezalatt
a levegő 700–900 °C-ra hevül.
3. Az égéstérbe dízelüzemanyagot fecskendez az
üzemanyagrendszer. Az összesűrített levegő magas
hőmérséklete öngyulladást vált ki, a belső nyomás
jelentősen megnő, a motor pedig működni kezd.
A szikragyújtású motorokkal összevetve a kompressziós
gyújtású motorok bonyolult befecskendezőrendszert
és motorkialakítást igényelnek. Az első dízelmotorok
kifejezetten nem voltak kényelmes, lágyan járó kivitelű
egységek.A durva égési folyamat miatt nagy zajjal jártak,
amíg be nem melegedtek. Tipikus jellemzőik közé tartoztak a nagyobb tömeg-teljesítmény arány, a hengerűrtartalomhoz képest kisebb teljesítmény, valamint a gyengébb gyorsulás. A befecskendezési technológia és az izzítógyertyák folyamatos fejlődése során az összes említett hátrány kiküszöbölhetővé vált.
HIDEGINDÍTÁS:
A „hidegindítás” az indítási folyamat összes eleme addig
a pontig, amíg a motor és a működésében részt vevő
közeg el nem éri az üzemi hőmérsékletet.
Minél alacsonyabb a hőmérséklet, annál kedvezőtlenebbek a feltételek a gyors gyulladáshoz és a teljes, környezetbarát égéshez. A hidegindítás során, valamint azért, hogy az indítás ne tartson elfogadhatatlanul sokáig, vagy egyáltalán beinduljon a hideg motor, támogató intézkedések szükségesek. Az alkalmazott megoldások a kedvezőtlen indítási feltételeket kompenzálva jól időzített, egyenletes gyújtással biztosítják a stabil égést.
Az izzítógyertya is egy ilyen, a hidegindításnál segítséget
nyújtó alkatrész. Az izzítógyertya elektromosan generált hőenergiával hozza létre az égéstérbe befecskendezett üzemanyag öngyulladáshoz ideális feltételeit. Ez egy elengedhetetlen hidegindítási segédeszköz az osztott égéstérrel rendelkező motoroknál, mely lehetővé teszi a beindításukat a leggyakrabban előforduló, 10-30 °C-os hőmérséklet-tartományban. Mivel az indítás minősége fagypont alatt jelentősen romlik, az izzítógyertya a közvetlen befecskendezésű dízelmotoroknál is beépítésre kerül.
Kérdező!
Megtudhatjuk milyen márka/típus/évjárat volt a Te régi dízel autód?
/tudod, az amelyik mínusz 15 fokban, három napi állás után is pöccre indult izzítógyertya nélkül, azzal a "békebeli gázolajjal" amit hordóba vettél a TSZ-ből, aminek az alján kicsapódott a víz, a tetején pedig paraffin-darabkák úszkáltak?/ ;)
Utánanéztem, az izzításkor a beszívott levegőt melegíti
Egyébként, ahogy itt a netet bújom lassan világossá válik, hogy miért is nem kellett....
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!