Egy autónál a maximálisan leadott nyomatékot, hogyan kell érteni?
Ez a motor főtengelyén jelentkező maximális nyomatékot jelenti, vagy a hajtáslánc végén (módosítások után) a féltengelyeken (esetleg kerekek kerületén) jelentkező nyomaték?
Kösz a válaszokat!
Pont fordítva van. A gyártók szokták külön a motort egy padr atenni és ott márik főtengelyen a teljesítményt illetve nyomatékot. utólagos tuningolásnál pedig az egész autót szokták általában görgős fékpadra tenni (rákeresel youtube-on rakás video van írd be hogy akármilyen kocsi dyno). Így a keréken leadott értékeket mérik, de vissza lehet számolni főtengelyre, mivel magának a mérőpadnak az ellenállása ismert, és mikor leforgatták a motort, akkor üresben megvárják hogy vissza lassuljonnak a pad görgői a kocsiu kerekeivel, hajtáslkáncával együtt. Így a szöglassulásból ki lehet számolni hogy mi a hajtáslánc ellenállása.
A 186 Nm-ed amit a gyár adott meg az főtengelyen értendő, de minden kocsinak így adják meg. Ez egy maximális érték, szívóbenzinesnél általában 4-5 ezres fordulatszám környékén szokott lenni, max teljesítmény meg 6 ezer körül.
előző vagyok, még annyit hozzátennék, hogy ha gyorsulsz (versenyzel), és kihúzatod az autót ideálisan, akkor a teljesítménye számít, pl. a te autódhoz hasonló méretű alakú stb. 130 lóerős dízelt oda fogsz verni ha neked 150 lóerőd van, hiába van neki 300 Nm-e. A teljesítmény számít inkább, am,i a nyomaték * fordulatszám * 2*pí, ha SI mértékegységekben számolsz (Nm, 1/secundum --> wattot kapsz).
De nyomaték oldalról is meg lehet közelíteni a dolgot.
A dízelek a nagy nyomatékot 2000-es forulta körül tudják utána egy db-ig állandó majd csökken elég hamar, ezt a csökkenést a fordulatszám emelkedés kompenzálja, így a kettő szorzatával arányos teljesítményleadás elég egyenletes.
vegyünk egy dízelmotort ami 300 Nm-t tud 2000-es fordulaton főtengelyen, meg vegyünk egy benzinmotort ami 180 Nm-t tud 4 ezres fordulaton. most a példában 2x akkora fordulaton tudja a 180-at a benzines, mint a dízel a 300-at. Tegyünk a benzines motorra egy lassító áttételt ami felezti a kihajtás forduzlatszámát, tehát a kihajtás fordulatszáma az áttétel után 2000 lesz ---> a nyomaték a kétszerese lesz, tehát 360 Nm a kihajtáson (az áttétel súrlódási veszteségeit hanyagoljuk most el.) Láthatod hogy ezek után van egy dízelmotor ami direktbe hajt 2 ezres fordulattal és lead közben 300 Nm-t, meg egy benzinmotor ami áttételen keresztül hajt 2000-es forulattal, és lead 360 Nm-t. Miért? Mert a benzines a kisebb nyomatékát nagyobb fordulaton tudja és le lehetett áttételezni.
A forgatónyomaték a motorok egyik mérőszáma, a főtengely végén értendő.
A másik a teljesítmény ugye Le-ben vagy Kw-ban a két szám viszonyából rögtön látszik, hogy miért gyorsulod le a dízeleket.
Persze nem biztos, hogy a lámpánál mindenki tövig nyomja a gázt!
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!