Tényleg úgy van, hogy akkor fogyaszt az autó a legkevesebbet amikor a legtöbb nyomatékot adja le?
Nekem egy 1,6-os benzines autóm van, a gyári könyve azt javasolja, hogy 2-3 ezres fordulatra törekedjek. (Gondolom, hogy ne ragadjanak le a szelepek, meg tisztuljon is, ne bugdácsoljon..)
Viszont több helyről is olvastam, hogy elvileg akkor fogyaszt a legkevesebbet amikor a legnagyobb nyomatékot adja le, az én autóm esetében meg ez 3600-as fordulatszámot jelent (itt van a maximális 150 NM-es nyomatéka) Nekem viszont ez már soknak tűnik.
Kérdés 1: Ha így is van, akkor miért van így?
Kérdés 2: Miért nem ezt javasolja a gyári könyv akkor optimális fordulatszámnak? (tudom azt, hogy a nyomaték öli a váltót, meg a többi alkatrészt, nem a fordulatszám, esetleg a nagy nyomaték miatt nem javasolják?)
Köszönöm a válaszokat előre is! :)
Nem így van. Azon a legkisebb fordulaton fogyaszt a legkevesebbet ahol akkora nyomaték áll rendelkezésre hogy az autót erőlködés nélkül mozgassa.
Gyorsításkor viszont érdemes végig a legnagyobb nyomaték-tartományban tartani az autót, mivel így fogyaszt kevesebbet.
Minden motort 3 diagrammal szoktak jellemezni, amiből a legtöbb esetben csak kettő publikus, azt a kereskedő meg azt mond amit akar. Az egyik a nyomatékgörbe, a másik a teljesítmény diagram és a harmadik a fajlagos fogyasztás diagram lenne.
Ez utóbbin frankón sávosan van ábrázolva a fordulatszám és a terhelés függvényében a fajlagos fogyasztás. Ebből tudnád kimatekozni, hogy melyik fordulatszámon mekkora gázpedálállásnál fogyaszt keveset az autó.
"
Viszont több helyről is olvastam, hogy elvileg akkor fogyaszt a legkevesebbet amikor a legnagyobb nyomatékot adja le"
Ez biztos nem igaz, mert a legnagyobb nyomatékot csak teljes gáznál tudja leadni. Olyan autót meg még nem gyártottak, ami csutkagáznál eszik keveset.
"az én autóm esetében meg ez 3600-as fordulatszámot jelent"
Igen, nálad 3600-as fordulaton adja le a motor a maximális nyomatékot padlógáznál.
"tudom azt, hogy a nyomaték öli a váltót, meg a többi alkatrészt, nem a fordulatszám, esetleg a nagy nyomaték miatt nem javasolják?"
Ha ennek a mondatnak a forrását figyelmesen elolvasod, akkor meglátod, hogy a nyomaték nem öli az autót. Az alacsony fordulatszámon - ahol még nem elégséges a kenés - kipréselt nagy nyomaték a nem megfelelő kenés miatt okoz rendellenes kopást, bár ez leginkább a dízel tulajokat érinti, ők szeretnek 2000-res fordulat alatt autózni.
"Kérdés 2: Miért nem ezt javasolja a gyári könyv akkor optimális fordulatszámnak?"
Itt szokták megkavarni az embereket - főleg a nyomaték fetisiszta smoke@&sármosokat - a nyomatékkal meg a teljesítménnyel. A motor munkavégző képességét a teljesítmény jellemzi, igaz ez a nyomatékból származtatható, de mivel a nyomatékgörbe nem konstans, így ez esetben el kell tekinteni a nyomatékozástól :D
Az 1.6-os benzines valamivel magasabb fordulaton produkál kellő teljesítményt ahhoz, hogy erőlködés nélkül vigye a kasztnit. Ha alacsony fordulaton kínzod, akkor itt is fel tud lépni a korábban már emlegetett nyomaték vs. olajhiány meccs, de ennél hamarabb fogod észre venni, hogy nem megy, lomha.
Ahhoz, hogy alacsony fordulaton is menjen nagyobb gáz kell. Pl: 2300-as fordulaton lead 27 lóerőt, 2900-on meg 40-et. Ha 27 lóerő elég a mozgatáshoz, akkor ahhoz alacsony fordulaton ki kell taposnod a padlólemezt, míg magasabb fordulaton elmész félgázzal. És itt jön képbe a hiányzó fajlagos fogyasztás diagram> alacsony fordulaton, de magas gázpedál jel esetén magasabb a motor fajlagos fogyasztása, mint magasabb fordulaton félgáznál. Az eltérés lehet akár 30-40%-is.
Azért kell magasabb fordulaton autóznod, mert ott már rendelkezésre áll a mozgáshoz szükséges teljesítmény részterhelésen is és alacsonyabb a motor fajlagos fogyasztása.
Ez azért egy eléggé összetett dolog, kisebb könyvet lehetne írni erről a témáról (vannak is), mert először az alapvető dolgokat kéne tudni a motorokról általában, utána lehet ráépíteni a "tudományt" hogy hogyan is működik a motor, mik a sajátosságok, jellemzők.
Lényeg a lényeg, ha van is ilyen hogy "optimális fordulatszám" az akkor is csak egy dolog, a másik dolog az hogy szinte soha nem azon fog a motor tartósan dolgozni. Meg nem csak a fordulatszám a lényeges tényező hanem a terhelés. Benzinmotor esetében ez a fojtószelep nyitásának mértékével nagyjából arányos.
Tehát ha azt mondod hogy 3600-as fordulaton ad le 150Nm nyomatékot a motor, akkor azt teljesen nyitott fojtószelep állásnál kell érteni, nem csak úgy általában mikor a fordulatszámmérő éppen azt az értéket mutatja. Ha nem adsz teljes gázt akkor soha nem fog 150Nm-t leadni a motor. Na, de kezd már terjengőssé válni amit írok. Szóval ha ez a téma tényleg érdekel, akkor olvass minél több motorelmélettel foglalkozó szakirodalmat.
Igaz, így van. Fajlagosan akkor fogyasztja a motor a legkevesebbet, azaz adott munka elvégzéséhez ebben az esetben a legkisebb a saját belső surlódásának leküzdésére fordított teljesítmény a leadott teljesítményhez képest. Csakhogy ezt az üzemmódot járműveknél igen nehéz megvalósítani, mert a körülmények nem túl gyakran alkalmasak arra, hogy a maximális forgatónyomatékhoz tartozó fordulatszámon teljes terhelésen üzemeljen a motor.
Ez járható út nagyobb belsőégésű erőgépeknél, ilyenek a stabil motorok (pl. gázmotor, ami fűt és áramot fejleszt), a hajógépek (teherhajók többnyire teljes rakoménnyal mennek, és az utazósebesség tartásához van méretezve a motor optimális fordulatszáma), bizonyos korlátok között a dízel-villamos mozdonyok. De még a kamionok is próbálnak egy optimális fordulatszámot tartani, ezért haragszanak nagyon az autópályán szélső sávban takarékoskodó 70-el cammogó kalapos-suzukis bácsikra.
Az eddig leírtak alapján ahogy értelmezem:
Amikor a motor épp 3600-os (az én esetemben) fordulatszámon van, attól még nem akkor adja le a max - 150 NM-es nyomatékot, mert ezt a fordulatszámot lehet tartani fél állású pedállal is. (fokozatfüggő) csak akkor, ha tövig, padlólemezig nyomom a gázpedált és ezért a fojtószelep teljesen nyitva van.
Tehát tövig taposott gázpedál mellett a fordulatszám 3600-as pillanatában adja le a legnagyobb nyomatékot (az én autóm) és ilyenkor a legalacsonyabb a FAJLAGOS fogyasztása, azaz ilyenkor van a legjobb fogyasztás-teljesítmény aránya, de nem ilyenkor fogyaszt a legkevesebbet.
Eddig jól mondtam/értelmeztem?
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!