Miért jobbak ezek a megoldások (lent)?
Az utóbbi 10-20 év fejlődési trendjeivel kapcsolatban lenne pár kérdésem:
Miért jobb a hengerenként 4 szelepes motor egy sima 2 szelepesnél? Több áramlást biztosít?
Miért jobb egy dupla vezérműtengelyes (DOHC) motor egy szimpla vezérműtengelyesnél (SOHC)?
Miért jobb egy felülvezérelt motor (OHC), mint egy alulvezérelt (OHV)?
Köszi a válaszokat előre is!
1. jobb áramlás, amiből következik a jobb égés is
2. 4 szelepet nehéz lenne vezérelni egy tengellyel, szimplán a helyigény miatt is már.
3. Kevesebb alternáló mozgás, kevesebb veszteség, hibaforrás
Szia,
Íme az én válaszom:
1. Miért jobb a hengerenként 4 szelepes motor egy sima 2 szelepesnél?
Régebbi hosszabb löketű - azaz kisebb fordulatszámtartományban, alacsonyabb fordulatszámon működő motoroknál elegendő volt néhány szelep a gázok mozgatásához.
A modern motoroknak széles tartományban kell működniük, és a legtöbb motor maximális teljesítménye magas fordulatszámba esik. A baj az, hogy magas fordulaton, kis idő áll rendelkezésre a gáz kipufogására, és a friss benzin levegő beáramlására. Ezt csak a járatok átmérőjének növelésével lehet elérni, de van egy pont, ahol ez már nincs olyan hatékony, mintha több járat azaz szelep működne. Egy mondatban, több szelepes motor hatékonyabb magasabb fordulatszámon. Nem mellesleg kevésbé jó alacsony tartományban :).
2.Miért jobb egy dupla vezérműtengelyes (DOHC) motor egy szimpla vezérműtengelyesnél (SOHC)
A motorok szívó illetve kipufogó szelepének nyitásakor, egy vezérműtengellyel csak egy jó átlagosan optimális értéket lehet működtetni. Ráadásul tetőzi a bajt, hogy alacsony közepes magas fordulaton, teljesen más szelepnyitás lenne az optimális. Régebben gazdaságossági okokból és még biztos száz okból, teljesen megfelelt egy ilyen motor, de manapság a szigorodó környezetvédelmi előírások miatt, vagy mert versenyre szánják a motort, a legoptimálisabb égés, kipufogást kell elérni. Ahhoz pedig egy átlagosan jó vezérlés nem elég. Éppen ezért van egy a szívó ütemre meg egy a kipufogó ütemre. Ezt még meg lehet spékelni egy változó szelepvezérléssel, ahol tényleg lehet közelíteni a minden fordulatszámba tökéletes működést.
Miért jobb egy felülvezérelt motor (OHC), mint egy alulvezérelt (OHV)?
Az alulvezérelt klasszikus motor főtengelyén voltak a bütykök, azaz innen nyitott zárt a rendszer. A szelep mozgatását egy hosszú rúd biztosította. Biztos száz oka van de kb ennyi jut eszembe a hibáiról. Alapból egy vezérműtengely van, hiszen a főtengelyre magára van integrálva. A pálcák zömülnek, ezzel egyidőben a nyitás zárás más lesz. A pálcák megvezetése és olajozása nem egyszerű. És az egész szerkezet súlya sokkal több. Több mozgó tömeg megmozgatása több energiát igényel.
Remélem segítettem
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!