Hogyan kell lejtőn a fékeket kímélve vezetni? (Akár nagyobb szintkülönbségeknél, gondolok itt a legutolsó utamra, ahol húsz km alatt 1600 méteres volt a szintkülönbség. )
Motorfék üzemben ezek a modern motorok általában nem adnak üzemanyagot a motornak, tehát a fogyasztás az akkor tényleg kerek nulla. A régebbi adagolós-karburátoros motorok sem adtak sokat, olyankor az alapjárati adaggal mentek, ami szintén kedvező. Ellenben lenyomott gázpedálnál mindig annyi üzemanyagot kap, amennyi kell neki, tehát ekkor zajlanak az égési folyamatok rendesen a hengerekben. Egy átlag kocsinak a 3000 RPM nem árt, főleg hogy motorfékkel mentél, tehát igazából nem is égettél üzemanyagot. Mivel az olajszivattyú ilyenkor is forog, ahogy a vízpumpa és a generátor is, semmi gond. (Ez például a kétüteműek egyik nagy hátránya, mert ott az üzemanyagban lévő olaj keni a hengert és intenzív motorféknél megszorulhat a kevés olaj miatt a motor, itt ilyen nem áll fent.)
"Egyáltalán mi a különbség a motor működésének szempontjából, ha kettes vagy ötös fokozatban forog háromezret?" Szinte semmiben, a motort nem érdekli hogy melyik fokozatban mész. Nincs is a működésére közvetlenül befolyással, azonban magától értetődő, hogy mivel nehezebb hajtani a nagyobb fokozatot, a fogyasztás is nagyobb lesz (és nyilván a sebesség is). Természetesen mindez sík úton igaz, motorféknél csak a sebesség változik, a fogyasztás ugyan úgy nulla lesz.
Én lejtmenetekben azt javaslom, hogyha nem elég a motorfék akkor ne pörgesd szét a motort, hanem szaggatottan fékezz. A lényeg, hogy legyen ideje visszahűlnie, ne folyamatosan nyomd, mert túlmelegszik.
"mivel nehezebb hajtani a nagyobb fokozatot, a fogyasztás is nagyobb lesz"
Ez tévedés. Ha egy adott sebességgel halad az autó akkor szinte mindig a nagyobb sebességfokozatban vagyis kisebb motorfordulatnál fogyaszt kevesebbet a motor, ugyanis ilyenkor kevesebb energiát emészt fel a motor forgatása. Sőt benzinmotorok esetén a hatásfok is nő valamelyet.
Kérdezőnek: Magával a motorfékkel egy makkegészséges motornak semmi gondja nincsen. Ám ha benzines motorról van szó amelyikben a szelepszárszimeringek meg vannak keményedve az motorféknél zabálja az olajat, mert az a szelepszárakon egyszerűen lefolyik és bejut az égéstérbe illetve a kipufogó traktusba is. Ez tetten érhető akkor ha pl hosszabb motorfékes üzem után elkezdünk gyorsítani. Ilyenkor a "szimeringes" motor rondán elkezd kéken füstölni. Ha ez a jelenség nincs a te autódnál akkor nem kell aggódnod. Annyi lehet a hosszú motorfékezés másik hátránya hogy a motor közben "kihűl", mert nincs munkavégzés. Ebben az esetben a következő gyorsítás közben ne erőltesd a motort, bánj úgy vele mintha még nem érte volna el az üzemi hőmérsékletét (és tényleg ez a helyzet, holott nem akkor indítottad be a motort)
#2
"ha kettes vagy ötös fokozatban forog háromezret"
Nem adott sebességről beszélünk, hanem fordulatszámról. Igazad van abban, hogy egy 130-as tempót takarékosabb ötösben tartani, mint hármasban pörgetve, de ekkor közel sem azonos a fordulatszám. Tegyük fel, hogy egy teljesen egyenes úton mész, és nem nézzük azt hogy fel kell gyorsítani az adott 3000 RPM-ig mondjuk ötösben. Már csak a légellenállásból (tehát végső soron a sebességből) adódóan is nagyobb lesz a fogyasztás, és még mindig ott van az áttételek közti különbség.
"Te normális vagy? 4-ben vagy 5-ben is le tudtál volna jönni..."
Nem tudom, te jártál-e már tényleg meredek vidéken, de van, amikor indokolt a 2-es.
Egyszer Svájcban mentem kis keskeny, kanyargós, meredek úton, és 3-asban, 4-esben egyszerűen úgy túlgyorsult az autó, hogy erősen fékezgetni kellett... És inkább pörgettem a motort 2-esben 4000-ren, addig is termelte az áramot, és legalább nem a féket kellett koptatni a következő kanyarban, ami ráadásul egy fokkal veszélyesebb is.
Motorfék üzemben sem hűl ki a motor.
Nem csak surlódás van, hanem a beszívott levegőt is összesüríti, aztán a kipufogószelepen kinyomja egy meglehetősen szűk keresztmetszeten keresztül.
Az a folyamatos teljesítmény, ami csak az üzemi fékkel történő folyamatos fékezéskor (hosszú lejtő, több km.) akár izzásig hevítené a féktárcsát, motorfék üzemben a motort fogja melegíteni, és a hűtőn keresztül fog távozni. Nulla fékbetét és féktárcsa kopással.
Általában úgy szoktam használni a motorféket, hogy egy fokozattal kisebbet kapcsolok lefelé, mint amivel felfelé még vígan feljöttem.
Évtizedek óta rendszeres útvonalam a Szépvölgyi út, Gábor Áron utca, vagy Kapy utca, még a Kapyn is le lehet jönni kizárólag motorfékkel kettesben. Csak arra kell figyelni, hogy a fordulatszám ne menjen a piros tartomány fölé (tiltási fordulat fölé még motorfékkel sem szabad forgatni a motort, mert beleverhet a dugattyú a szelepekbe).
7-es: jól írod, nem kell félni a fordulatszánmtól. A II- kerületben a Marcibányi tér mellett van egy két utca, ahol motorfékkel egyesben 5500-as fordulaton kb 40-el mentem le.
Nem egyszer, hanem már számtalanszor, semmi baja sem lett.
Nyugodtan lehet motorfékezni sőt kell is. A sebesség fokozatot úgy kell megválasztani hogy minél jobb legyen a fékező hatás, de a motor ne foroghasson túl. ÉS személy szerint 4.000 fülé nem engedném forogni mert minek. Inkább lassabban megyek.
A fogyasztás nagyon közel van motorféknél a nullához, de csak nagyon közel, mivel a mai modern befecskendező rendszerek ,éppen a henger kihűlésének elkerülése érdekében, motorféknél is fecskendeznek be minimális mennyiségű anyagot ami hőn tartja a hengert. Viszont ez a mennyiség elenyésző, így nullának szoktuk mondani motorfék üzemben a fogyasztást.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!