Mi a jó az elsőkerekes autókban?
Nagyon-nagyon kevés autót lehet csak hátsókerék hajtással venni.
Vagy elsőkerekes, vagy összkerekes és ennyi. De miért?
Még az Audi is.
BMW-nél, Mercinél is pl. van csak hátsó.
Mi az oka ennek? Én speciel nem szeretem az elsőkerekes autókat, sokkal jobbnak tartom a hátsót. Összkerekes pedig nem kéne, mert megbizhatatlan.
Youtube-n csomó video van fent, hogy mindenféle összkerekes autók, drágák is megbuknak az összkerék teszten.
Egyszerűbb és minden a tűzfal előtt van (motor,váltó,féltengelyek stb)
Könnyebb kezelni és jobb a tapadás mert a súly a hajtott kerekeken van
De nagyobb ívben fordul
A mi swiftünk nagyobb körön fordul mint egy 190D merci!
A hátsókerék előnye itt jön elő
Aztán élvezeti faktora is van
Az összkerék csak difizárral és felezővel együtt ér valamit!
Egy "okos" összkerék hajtásos SUV legyen az audi merci vagy volkswagen soha nem fog ott kimenni ahol a lada niva még kettesben kimegy :D
Ha a hátsóerékre keresel rá használtautón találsz majd Ladát Mercit és BMW-t
1-2 más lehet lesz de ezek adják a 96%-át a kínálatnak
Összkerekes de nem terepjáró sincs sok néha még a SUVok is csak elöl kaparnak
Ízlés dolga ki mit szeret de hogy mi miért jó az már túltárgyalt dolog :)
Remélem a lényeg benne van ezekről sajnos sokat tudok áradozni :D
Sokkal egyszerűbb az elsőkerekes felépités, és lehet hülyének fogtok nézni, de én kimondottan szeretem hogy kanyarban rálépek a gázra, és érzem hogy az autó "kihúz" a kanyarból. Àlltam már kersztbe 90el a kanyarban BMW-vel, kösz inkább nem.
Ja, és a lényeg: Quattro a király!!!
"Összkerekes pedig nem kéne, mert megbizhatatlan"
Az igen! Csak így, egyszerűen, keményen kijelented, mer' te értesz hozzá. Gondolom, a sarki kocsmában Miska bától tanultad a tuningmérnökséget. Két fröccs után még a VFTS vezérlési szögeit is fejből vágja az öreg: "a tengely hegyit flexszel megcsapkodod, hátul meg úgy szépen körbe' lehúzod, hogy ki ne támassza a himbát". Így megy ez faluhelyen
"Youtube-n csomó video van fent, hogy mindenféle összkerekes autók, drágák is megbuknak az összkerék teszten"
Haldexes, viszkós és egyéb rendszerektől ne várj csodát. Főleg akkor, ha görgőt kapnak a kerekek alá. A görgőkön elforgó kerék ugyanis nem vesz fel nyomatékot, míg az álló kerékre lehet küldeni ezerrel. Ez pedig az ilyen hajtásokat alaposan megzavarja. Az ilyen automata összkerékhajtások arra jók, hogy aszfalton vagy nem túl nehéz terepen elosztják a nyomatékot a kerekek között, így jobban kihasználják a tapadást, mintha csak egy tengely lenne hajtott. De alapvetően csak akkor működnek, ha mind a négy kerék a talajon van, mégpedig nagyjából azonos tapadással. Ha hármat görgőre, egyet aszfaltra állítasz, az nagyon nem ez a helyzet. Fékezget az EDL, összezár-kiold a Haldex, de differenciálzárak híján sokat nem tud kezdeni. Ám ha odaállítanál egy Mercedes G-t és mind a három differenciálművet zárnád, kihúzná magát. Az terepjáró, az SUV-k meg nem. Viszont aszfalton, földúton (nem tökig érő sárban) egész jók ezek a hajtások. Ott kell őket használni.
Az elsőkerekes autók pedig azért terjedtek el, mert ez a hajtáslánc praktikus. A teljes hajtás (motor, váltó, differenciálmű, féltengelyek) egy blokkban, a tűzfal előtt van, nem foglal helyet az utastérből a váltóház és a kardánalagút, szabadabban lehet kialakítani a karosszériát. Összeszerelni is egyszerűbb, nem kell kiegyensúlyozni a kardántengelyt, figyelni a motor-váltó egység és a hátsó híd egytengelyűségét. A hátsó futómű is lehet egyszerűbb, a csatolt lengőkar a felhasználók túlnyomó többségének bőven elég és a csomagtér méretére is jó hatással van, hogy nem kell lengőkarokat, tornyokat kerülgetni.
Persze nem megoldás mindenre a Giacosa-hajtáslánc. Bizonyos teljesítmény fölött már nem egészséges dolog csak az első kerékre engedni a kraftot, mert abból kanyarodás helyett kormányrángatás lesz. A keresztmotoros hajtásláncban soros négyhengeresnél nagyobb motorok nehezen férnek el és mivel a teljes hajtáslánc az első tengelyt terheli, ez is gátat vet a motorméret növelésének. Ilyenkor nyúlnak a gyártók a jól bevált hosszmotoros, hátsókerekes Hotchkiss-hajtáslánchoz - ami amúgy drágább, nehezebb és több helyet is foglal. No meg akkor, ha normális állandó összkerékhajtást akarnak építeni. A keresztmotoros hajtáslánchoz csak viszko- vagy Haldex-kuplungos hajtást lehet csatlakoztatni, ami arra jó, hogy ha elöl tapadást vesztenek a kerekek, hátra is küld nyomatékot. De ez nem ér fel egy rendes, központi differenciális hajtással.
Télen sokkal használhatóbb. Elöl van a súly, elől húz, a hajtott kerekek jobban tapadnak.
Egy téli hegyi autókázás során az elsőkerekessel meredekebb úton is felmész, ha lendületet kell venni és taposni kell, akkor a hátulja nem fog jobbra-balra csúszkálni.
Megcsúszás esetén is sokkal irányíthatóbb.
https://www.youtube.com/watch?v=KdYOrTrnMlE
Összkerekesről sokat nem tudok mondani, keveset mentem olyannal.
Na, tegyuk tisztaba ezt a sok zoldseget.
Nem azert van sokkal tobb elsokerekhajtasos auto mert azt konnyebb vezetni, vagy biztonsagos, mert egyik sem igaz, sot.
Azert van sok ilyen mert OLCSOBB GYARTANI.
Eltört a féltengelyed? 4 elsőkerekes kocsi van a családban és egyiknek sincs baja. A tiéd valami ultrafos volt.
A hátsó és összkerekesnél is ugyanúgy eltörhet, nyugi :)
Semmi nem jó bennük szerintem. Közlekedésre alkalmasak és ennyi. Ha élvezni is akarod a vezetést, főleg a kanyargós utakon, akkor olyan kocsi kell, ami hátul kapar vagy mindenhol. Nem kell, hogy bivaly legyen, csak kapjon maga alá sperr-diffit.
Az a jó még a hátsókerekesekben (meg az értelmes összkerékhajtásokban), hogy nincs hajtása befolyás, avagy kormányrángatás, ahogy #3 is mondta. Van cserébe pár kényes vagy nehezen beszerezhető alkatrész, mint pl. a gardántengely, a nyeregtank átemelő szivattyúja vagy /kormányszög érzékelő (a menetbiztonsági cuccok nem működnek nélküle)...nem tudom ez mennyire elterjedt, azt tudom csak, hogy BMW-ben van. Az egyik barátomnak már fél éve próbál keríteni az Unix kormányszög érzékelőt, de nem talál/
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!