Hogy kell váltani motoron? Elmagyarázták de nem hiszem, hogy így a helyes. Felvilágosítanátok?
kezdőként húzzad csak a kuplungot! Nem csak neked tesz jót a simább váltás, de a váltó és a csapágyak is meg fogják köszönni, ha használod a kuplungot.
Majd ha kellő gyakorlatot szereztél az adott gépen, kiismerted a gázreakcióit, akkor _felfelé_ (de csak felfelé) megteheted majd különösebb rángatás nélkül, hogy a gázkar kis visszaeresztésével szinkronban váltasz, de azt is inkább csak 3-tól felfelé. 1-ből kettőbe nem igazán illik akkor sem (túl nagy az áttétel-váltás, nem tud esni annyit a motor fordulata a váltás ideje alatt).
Lefelé váltásnál viszont mindig "kötelező" a kuplung!
Köszönöm szépen a felvilágosítás.Ment a kéz mindenkinek.
Én is tapasztaltam,hogy amikor kuplung nélkül váltok rándít egyet a motor és amikor vissza fele váltottam nagy motorfék keletkezett.Éreztem,hogy ennek nem így kéne lenni ezért kérdeztem inkább rá.Ezután mindig használok majd kuplungot.
1# válaszoló mit takar az,hogy motornál olyankor is kell kuplungot használni amikor autónál nem?
Ebben nem vagyok teljesen biztos, inkább kérdezem:
minden váltó alkalmas a kuplung nélküli felváltásra? Nyilván a nagyobb sport,túra stb motoroknál ez default. De az ilyen kis motoroknál is ugyanúgy műxik a dolog?
gyakorlatilag minden (a kis gépek váltója is) alkalmas a kuplung nélküli felváltásra ha:
- nem változik túl nagy mértékben a váltásnál a váltó áttétele (2-3 sebességtől felfele), ill.
- megfelelően kiismerted a géped motorjának a viselkedését.
Gondoljuk végig:
amíg zárt kuplung mellett, sebességben "húzod a gázt", a motorblokk a forgatónyomatékával folyamatosan hajtja (motorféknél: lassítja) a váltón keresztül a hátsó kereket, ami a váltóban olyan terhelésként jelentkezik, ami igyekszik a beváltott fogaskerekeket a helyükön tartani. (lásd: https://www.youtube.com/watch?v=vq11CusULlk)
A kuplungkar meghúzásakor a blokkot függetleníted a váltótól, ezzel "eltűnik" a blokk forgatónyomatéka, ezzel megszűnik a váltóban a váltást akadályozó terhelés is.
Ugyanezt el tudod érni úgy is, ha a a kuplung helyett a blokk fordulatszámát csökkented, eg: elveszed a gázt egy pillanatra.
Itt viszont fontos, hogy a váltó áttétele ne változzon drasztikusan a felváltáskor, hiszen nagyobb áttétel cserénél (pl. 1-ből 2-be váltásnál) a motor főtengely fordulatszámának is nagyobb mértékben kellene egy pillanat alatt csökkennie. (eg: nem mindegy, hogy pl. 4000-es fordulatról 1500-ra, vagy csak 3200-ra kell ejteni a váltás ideje alatt a fordulatot. Lásd példa: Honda CB500 1. sebességben 3.46, 2. sebeségben 2.23 a váltó aránya, míg 3-ban 1.75, 4-ben pedig 1.48. Nyilvánvaló, hogy 3-ból 4-be kis gázelvétellel kuplung nélkül szépen lehet váltani a kis arányváltozás miatt, míg 1-ből 2-be nem igazán. Más gépnél adott esetben, értő kezekben még ez is lehetséges).
Kuplung nélküli váltásról "élőben": https://www.youtube.com/watch?v=Q5zw5No_lI4
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!