Melyik olaj a legjobb? Castrol Edge? Castrol Magnetic? Mobil? 5w40 es olajat tettem bele corsa c be most váltanék 10w 40 re mert sok olajat megevett 150. 000km
Nézd, nagyon elbeszélünk egymás mellett. Te az előbb versenyautóról beszéltél, most már Imprezásokról meg arról hogy sokaknál 4000 felett kezdődik az élet. Lehet neked ez az átlag, de az átlag embereknek nem ez az átlag.
Az átlag ember autója 4000-res fordulatot max évente egyszer lát, a dízelek meg még annyiszor sem... Amúgy sem a magas fordulat a probléma az olaj szempontjából, hanem a tartós nagy terhelés, ami az Imprezásoknál csapatáskor előjön, a versenyautóknál előjön az ÁTLAG utcai autóknál meg nincs ilyen.
Nem az ásványi olajat néztem és a dermedéspont a lényeg a mi szempontunkból. Az 5W30-as olaj viszkozitása 0°C-on 500-600mm^2/sec míg a xW50-es olajé 1500-2000mm^2/sec között van valahol. 0fok körül a W50-es olaj háromszor sűrűbb! Háromszor nehezebben és lassabban folyik és pont e miatt később ér oda ahova kellene.
Nem véletlenül írják elő a gyártók az összes új autóhoz a W30-as olajokat és nem a W50-et. A W50/W60-as olajok normál utcai autókhoz nem megfelelőek.
Arra hogy ki milyen módon használja az autóját valóban nincsenek statisztikai adatok, de az olaj elhasználódását a sok indítózás is befolyásolhatja nem csak a fordulat.
Azt tény, hogy az autók között óriási különbségek lehetnek, de hát erre van a gyári olaj ajánlás.
De sokszor pont itt a baj, vegyük az én autómat,gyári ajánlás 5w30 és 20w50 között terjed, éghajlat függvényében, és a HASZNÁLAT függvénye ,amit sokan elfelejtenek.
Tehát ez nem azt jelenti, hogy az 5w30 a legjobb, sőt a tapasztalat mást mutat.
A másik, hogy szedtem már szét részben ilyen blokkot, a láncfeszítéshez szükséges olaj egy 4-5 mm átmérővel rendelkező furaton érkezik a feszítőhöz.
A feszítőn van egy furat , hát szerintem még 1 mm sincs, ezen keresztül is megy az olaj és feszít.
Na most ha ezen a kis furaton átjut az olaj, mert átjut,különben nem lenne megfelelő feszítés, azt egyből hallani lehetne.
Ezt onnan tudom, hogy aki nem cserél megfelelő időben olajat, annak volt ,hogy eldugította és bizony zörgött a lánc rendesen.
Tehát fogalmam sincs, hogy ha ezen átmegy a legvastagabb előírt olaj is,mínusz fokban is, akkor mi az a pont ahova ne jutna el.
Természetesen itt csak egy típusról beszélünk.
Ha pontosak akarunk lenni akkor tudnunk kellene, hogy a gyár egy adott motorra milyen hideg és meleg minimum-maximum viszkozitási értékeket írt elő a gyártási/tervezési folyamatok során.
Gondolom léteznek ilyen adatok.
Erről van valami információd ?...vagy csak az olajra vonatkozó adatok állnak rendelkezésre ?
"Tehát ez nem azt jelenti, hogy az 5w30 a legjobb, sőt a tapasztalat mást mutat."
Már erősen kíváncsi vagyok, hogy te milyen autót és hogyan használsz. :)
"Tehát fogalmam sincs, hogy ha ezen átmegy a legvastagabb előírt olaj is,mínusz fokban is, akkor mi az a pont ahova ne jutna el. "
Akad a motorban néhány hely, ahol az illesztési hézag jóval kisebb, mint 1mm és ott is kenni kell, hidegen is. A másik érdekes a dolog maga a viszkozitás. Minél magasabb egy olaj viszkozitása, annál lassabban folyik és annál nehezebb pumpálni is. Ez a jelentős előnye a 0W és 5W olajoknak a 10W-vel szemben, hogy hideg állapotban gyorsabb áramlás érhető el vele és hamarabb felépül a kenés. 0- -5fok körüli hőmérsékleten indításkor amikor az 5W-s olaj már megjárta a vezérműtengelyeket, a 10/15W-s olaj jobb esetben még csak félúton van :)
A Porsche 997-hez például a gyári előírás a 0W40 és az 5W40 normál utcai használatnál. A Ferrari 575Mnél szintén 0W40 és 5W40, a Ferrari Californianak 5W40 , Lamborghini Gallardo 5W40.
Érdekes, hogy a Subarunál a GYÁRI előírás a szivó Imprezára, Foresterre, BRZre és Outbackre 0W20, turbós modellekre 5W30.
Azért azt szerintem feltételezhetjük, hogy a Posche,Lanbo,Ferrari és Subaru mérnökei nem tök hülyék és nem mi fogunk nekik újat mondani :D
A Porsche,Ferrari és Lambo is ( a többire nem kerestem rá, de gyanítom ott is ugyanez lesz ) utcai ajánlásaitól a korábban már leírt okok miatt a csapatós/versenypályás használatra teljesen más olajat ír elő, sőt már meleg éghajlatra is más olajat írnak elő. A Porsche 5W50-et, a Lambo 20W50-et a Ferrari 10W60-at. Azért ezekben a 4-5-600 tökömtudja hány lovas motorokban igen csak van hőtermelés és normális utcai használatra - a mi éghajlatunkon - ők sem írnak elő 10W60-at. A trópusi vidékekre és pályára már igen, mert ott szükség van erre. nyilván ha Dubaiban beindítod +35-ben reggel a Ferrarit és a déli hőségben simán eléri városban is az egész motorolajkészlet a 140-150fokos hőfokot, oda kell is a minimum W50-es olaj, mert ott egy 0W30-cal besülne az a motor :D
Külön a gyártókról nem tudok, hogy előírnának minimum maximum viszkozitásokat- bár nem vagyok járműmérnök. Az olajoknál úgy általánosságban az az elfogadott, ha üzemi hőfokon 10mm^2/sec körüli a viszkozitása. Normál utai autózásnál 90-100°C körüli vízhőnél és 95-110°C közötti olajhőnél az olaj viszkozitásának ~10mm^2/sec körüli értéken kell maradnia, akkor lesz az olaj állaga megfelelő a kenéshez.
Amikor szabványosították az olajakat és a viszkozitásokat, akkor létrehoztak egy rendszert, amelyben meghatározták hogy egy jelöléshez mekkora tartomány tartozik 100°C hőmérsékleten.
A 30-as olaj viszkozitása pl 9,3 - 12,5mm^2/sec lehet, a 40-esé 12,5-16,3 mm^2/sec stb..A W60-as olaj már 21 fölötti értékkel bír 100 fokon :D
A motorokat úgy tervezik, hogy az olaj hőmérséklete az ideális tartományba essen, és akkor nem igényel extrém olajat. Általánosságban ez majd minden autóra igaz , ugyanazt az olajskálát is teszik be a gépkönyvbe már vagy 25 éve. Azokban az esetekben, ahol ezt mégsem sikerül kivitelezni a gyártásnál vagy a tervezésnél, ott külön kiemelik ezt. Lemodellezik vagy lemérik a normál ciklusban előforduló olajhőfokot és az alapján előírnak egy olajat- persze némi ráhagyással.
Például a Volvo turbós benzineseibe az előírás 0W30és 5W30, a dízelekbe is 5W30 viszont a 1.9-es dízelbe a Volvo szigorúan csak egy olajat a 10W40-et írja elő, más olaj használatát megtiltja.
A Fiat Brava/Bravo korból jól ismert 1.4 12 szelepes benzines is hasonló volt. Ott 5W30 és 5W40 volt a gyári előírás (5W40 inkább a melegebb déli részekre). Mindenki borította bele a 10W40-et, mert jó az és az összes 1.4-es motornál előjött egy "típushiba", a vezérműtengely olajozófuratai kicsinek bizonyultak a 10W40-hez, hidegen egyáltalán nem volt vagy elégtelen volt a kenés pluszban ha nem figyelt oda a gazdi akkor el is dugultak az olajozófuratok és gyakorlatilag az összes ilyen motorban elkoptak a vezérműtengely bütykei. Jobb esetben csak elgyengült, rosszabb esetben elégtek a szelepek és a dugattyútető.. Na most képzeld el ugyanezt 10W60-nal :D
De a legtöbb esetben csak annyit írnak elő, hogy milyen viszkozitás, API, teljesítményszint vagy simán megadják a saját szabványukat ( pl BMW LL04, VW5xx.xx stb) és ami belefér az mehet bele.
Az én autómnál (Volvo) például a gyári ajánlás a 0W30-tól 5W30-ig terjed normál használatnál, de általánosságban a W30-at ajánlják Európára. De van olyan kiemelt megjegyzés is a kézikönyvben, hogy 15W40 olaj használható, de csak extrém körülmények között, például utánfutó/*lakókocsi vontatása esetén ahol a külső hőmérséklet eléri vagy meghaladja a 40°C-t.
A mi éghajlatunkon egy átlag - tehát különleges előírásokkal nem rendelkező - motor esetén az 5W30 megfelel a téli és a nyári feltételeknek is, még azon a pár forró napon is.
Egyébként azért beszélünk el egymás mellett, már látom, mert te az újabb autókról beszélsz, én nem régebbi konstrukcióban gondolkodom, ami lehet nem fejtettem ki eléggé.
Ez a fene nagy innováció a motorolajoknál, át esik a ló túloldalára, amikor az autósüzletek stb. minden autóba a vékony olajat ajánlják, a szerelők meg a tulajok panaszkodnak, hogy hangos meg csapágyas lett stb.
A gyári előírás szerint kell eljárni,pont.
Lehet eltérni, ha megengedi, ahogy az én autóm esetében is.
Ezek az újabb illesztési hézagok inkább a marketinget szolgálják mint a technika fejlődését, ennek a tévedését ugyan fenntartom magamnak mert nem látok bele de nem tudom mennyire szükséges.
Viszont ismerve a régebbi autók megbízhatóságát, szervizelhetőségét, azt látni, hogy nem lettek megbízhatóbbak, és nehezebb szervizelni őket, pláne otthon.
A környezetvédelem az elsődleges, viszont ez már rég a technika rovására megy, ami persze az egészségünket szolgálja de a technikát korlátok közé szorítja.
A fejlődés is eléggé nyögvenyelős, az otto motor behatárolja a lehetőségeket, na meg az üzemanyag is.
Na itt be is fejezem, elkalandoztam ;-)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!