Az ilyen régebbi Ikaruson ( 280,260) duplán kell kuplungolni váltáskor?
#1
Volt belőle bőven manuális váltós városi és helyközi kocsi is.
A 200-asokat 1978-ig (egyes kiviteleket tovább) 5 fokozatú ASH váltókkal szerelték, ezeknél csak a 2-5. fokozat volt szinkronizált (azaz az 1-es és a hátramenet duplakuplungolással volt kapcsolható).
Hasonlóan 2-5-ig volt szinkronizált az IFA alapokra épülő IK211-es a gyártás teljes ideje alatt.
1978-tól manuális váltóként főként a Csepel-ZF váltókat építették be, ezek teljesen szikronizáltak (azaz duplakuplungolásra nincs szükség).
A fentieken kívül számos kisebb-nagyobb darabszámú 200-as típus készült idegen gépészetre, de itt is szinte kizárólag részben vagy teljesen szinkronizált váltók kerültek beépítésre.
Természetesen a manuális váltós kocsikon kívül bőséggel készültek automataváltós típusok-altípusok is (főként városi, de gyakran helyközi-távolsági alkalmazásra), ezekbe csehszlovák Praga, nyugatnémet ZF, Voith és Renk-Doromat, valamint szovjet GMP váltók kerültek beszerelésre.
Pár éve nálunk (Pécs) is futott még egy manuális botváltós 280-as. Nem emlékszem, hogy dupla kuplungolni kellett akár csak 1-esben is. De amúgy is nagyon valószínű hogy 1978 utáni busz volt.
Egyébként Ikarusokkal ma már leginkább csak Bp-en találkozok. Azok meg amikkel eddig utaztam, kivétel nélkül tényleg mind automaták voltak.
#6
#3-as vagyok, igazad van az egyesnél és a hátramenetnél valóban nem játszik a duplakuplung, akár szinkronizált a fokozat akár nem. És az 1-esre valóban elvétve van szükség, ezt írhattam volna az eredeti válaszba.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!