Hogy tudok itthon motorolajat, kereket és fékolajat cserélni?
Ugyan nem aktuális még mindegyik /maximum a téli gumi, bár ha megint enyhe tél lesz, akkor az se biztos, hogy fog kelleni/, de majd ha eljön az ideje, akkor inkább én magam csinálnám meg ezeket, minthogy szervizbe vigyem csak ezek miatt.
1.
A motorolaj lenne az első. Ezt hogy cserélem le? Gondolom, felállok valami magasabb helyre, esetleg be a garázsba /ahol van akna/. A kocsi alján van valami "dugattyú" vagy valami csavar, amit kicsavarozok, ezután aláteszek valami vödröt és abba folyatom? Úgy tudom, ezzel fél-1 órát kell várni. Ha kifolyt a nagy része /nyilván az összes nem tud, mert cseppek maradnak benne/, utána csavar vissza, és felül a motoron, ahol egy nagy fekete kupak van, gondolom oda kell tölteni.
Mennyit kell bele tölteni? És milyen fajtát? Gyanítom, csak a márkás jó /Castrol, Valvoline, Mobil 1, stb./, az ismeretlen gyártmányú nem. Bár nem elég csak a típust nézni, úgy tudom, valami viszkozitási számokra vagy micsodákra is figyelni kell /ezek is rajta vannak a flakonon/.
Illetve még annyi, hogy ezt milyen gyakran kell megcsinálni? Én úgy tudom, hogy 15-20 km-enként ajánlott. Tehát ha megyek 1 évben 7-8000 km-t, akkor ha 2 évente megcsinálom, az úgy elég?
2.
Gumicsere. :) Emelővel megemelem, csavarok le, régi kerék le, új kerék fel, csavarok fel. De részletesen hogy is kell? Ha lenne 4 darab emelőm, gondolom, olyat nem szabad csinálni, hogy az egész kocsit megemelem, hanem egyszerre csak az egyik keréknél. Miután felemeltem, régi kerék le, úgy fel. A csavarokat még a levegőben húzom meg vagy miután leengedtem a földre? Azt tudom, hogy átlósan kell meghúzni, nem egymás után /bár az okát nem értem, hogy miért így kell/. Ha egy kerék ki van cserélve és le van engedve a földre, utána húzhatom is meg a csavarjait? Vagy először a többi 3-at is kicserélem, és ha már mindegyik ki van cserélve + le van engedve, akkor húzgálom meg mind a 4-et?
Illetve az fontos, hogy melyik kerék hová kerül? Ugyanolyan típusú mindegyik, egyforma széles, egyforma colos, stb.
3.
A fékolajat pedig leírhatná nekem valaki, mert ehhez viszont semmit nem tudok hozzáfűzni. :D Vagy ezt szokták egyáltalán házilag? Lehet, hogy mindenképpen szerelővel kell? Milyen gyakran kell megcsinálni/csináltatni? 15-20 ezer km-enként, mint a motorolajat?
+ a fékolajhoz/fékhez való kérdés: ha leállítom a kocsit, akkor utána baj, ha a fékpedál a nyomogatás során nem keményedik fel teljesen? Mert úgy kéne, hogy álló autónál 3-4 nyomás után olyan kemény lesz, hogy szinte lenyomni sem lehet. Az én kocsimnál is valamennyire megkeményedik, de nem teljesen. Tehát ha áll az autó, nincs gyújtás, nem jár a motor, akkor is be tudom nyomni maximum 1-2 centire.
Kérek szépen mindenre választ, főleg a 3.-ra, mert arról semmi fogalmam sincs. De azért az első 2 ponthoz is írjatok légyszi kiegészítést vagy javítsátok ki, ha valamit nem jól mondtam volna! Előre is THX!!!!
"A csavarvisszatételnél írtad, hogy "új tömítés". Ezalatt az új szűrőt értetted?"
Nem. Az új szűrőt külön nem írtam, de a régi leszedését sem emeltem mi. Ez az olaj leeresztése után történjen (amikor már a leeresztő lyukon nem folyik). Tömítés alatt a csavar alá rakható tömítést értettem. Az akadályozza meg, hogy ne folyjon ki az olaj.
"Viszont a gumicsere és a fékolajcsere miért is felesleges?"
Nem felesleges, csak te ne próbálkozz vele otthon. Ezeket bízd szakértőre. A gumicsere túl nagy munka és jó esélyre megsérted a felnit. Továbbá, ha sérült, vagy rozsdás, nem tudod javítani és hoppon maradsz. A fékfolyadékhoz meg ne nyúlj, mert, ha elrontod, akkor nagy szívás van. A fékrendszer légtelenítése nem kis macerával jár. Meg aztán, ha pl elfelejted "felpumpálni" a fékeket szerelés után (ez fékbetét cserére is igaz), akkor nem fog fogni a fék. Szóval, van benne buktató.
Egyébként gumicsere nem célszerű megoldás. Inkább vegyél egy szett használt lemezfelnit és arra rakassad fel a téli gumit. Utána már jóval olcsóbb lesz a szezonális kerékcsere. Pár év alatt megtérül a befejtetés és ez a megoldás még a gumit és felnit is kíméli.
A kérdező szerintem nem gumit, hanem felnit akar cserélni, csak rosszul írta. Tehát vélhetően van egy külön téligumi szett, felnire szerelve. Ezt leírták hogy kell. Még a földön lazítsd meg a csavarokat, különben felemelve jó eséllyel csak a kereket forgatod, esetleg még le is lökheted az emelőről.
Motorolaj cserét is leírták, fontos az üzemmeleg motor, mert akkor hígabb az olaj, és gyorsabban na meg alaposabban kicsurog. Meg van adva gyárilag az autód használati utasításában, mennyit kell beletenni, első körben annyit tölts. Utána nívópálcával lehet ellenőrizni a szintet, érdemes majdnem maxra tölteni.
Fékfolyadékot szervízben cseréltess, mert a fékrendszert nagyon alaposan kell légteleníteni, amihez neked nincs otthon eszközöd. A fékeken pedig a tiéd és mások élete is múlhat, ott nem lehet kókányolni.
Illetve első körben azért írok valamit: igen, valóban nem gumit, hanem KEREKET akarok cserélni. Csak félreérthetően írtam ezek szerint. :) Szóval nem felniről akarom leszedni, és arra rá az új gumit, hanem van egy komplett téli gumi szett FELNIVEL EGYÜTT. Tehát a nyári gumijaim is külön felnin /ezek vannak most ugye a kocsin/ és a téli gumik is külön felnin, amik most a garázsban állnak.
Szóval gumi alatt a kereket értettem. :) Egyébként gumicserét felnin persze hogy nem csinálnék itthon, kizárólag gumissal. Gondolom, azt ki is kéne centríroztatni, ami itthon valóban érdekes manőver lenne...
Na, elolvastam a hosszabb választ is. Köszi mindenkinek!
Az olajszűrőnél gondolom, olyat kell beletenni újonnan, ami eddig is volt bent? Értelemszerűen.
A szűrőt cserélhetem addig, míg folyik az olaj? Ha már légszűrőt is, akkor pollenszűrőt is kell cserélni, nem? Közben kicsit én is utána olvastam ennek a témának. Bár valaki írja, hogy mindhármat kell cserélni, valaki csak azt, hogy csak az olaj- és a légszűrőt, a pollenszűrőről egy szót sem ír.
És még annyi, hogy a motort meddig kell járatni az olajcsere előtt? Nekem elindulás után 5, maximum 10 perccel már középen szokott lenni a vízhőfokjelző mutatója. Elég lesz akkor 5-10 percig?
Még 1-1 kérdésem volna.
Ha a motorolaj forró /az üzemi hőfok miatt/, akkor a leeresztő csavar nem lesz az? Tehát ki tudom csavarni szabad kézzel vagy inkább ronggyal/kesztyűvel ajánlatosabb csinálni? Ha puszta kézzel tekerem, akkor a csavar kivétele közben a kifelé hatoló forró olajból valamennyi elkerülhetetlenül a kezemre megy...
Illetve kerékcserénél mindegy, hogy melyik kereket hová teszem?
Egyébként valószínű, hogy az olajcserével szerelőhöz fogok menni, csak azért kérdezgetek most ennyit, hogy legyen fogalmam róla. Plusz ha még azt is látom, hogy a szerelő hogy csinálja, akkor már biztosan fog itthon is menni.
A kerékcserét meg attól függ, hogy tudom-e itthon csinálni, hogy van-e emelőm. Mert hirtelen nem vagyok benne biztos, hogy van-e. Bár ha enyhe tél lesz, akkor lehet, hogy marad a nyári gumi. Állítólag mínusz 7 fokig lehet azt használni, ha nincsenek különösebben lefagyva az utak. Tavaly év végén nyári gumival autóztam és a kocsi mínusz 2-3 fokot mutatott. Igaz, az út egyáltalán nem csúszott, habár én sem szoktam állat módjára közlekedni.
/Januárban viszont volt ónos eső nem egyszer, akkor például ki sem álltam a kocsival. Nem kezdtem el téligumizgatni, mert annyi rutinom még nem volt, hogy úgy vezessek./
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!