Hogy tudok itthon motorolajat, kereket és fékolajat cserélni?
Ugyan nem aktuális még mindegyik /maximum a téli gumi, bár ha megint enyhe tél lesz, akkor az se biztos, hogy fog kelleni/, de majd ha eljön az ideje, akkor inkább én magam csinálnám meg ezeket, minthogy szervizbe vigyem csak ezek miatt.
1.
A motorolaj lenne az első. Ezt hogy cserélem le? Gondolom, felállok valami magasabb helyre, esetleg be a garázsba /ahol van akna/. A kocsi alján van valami "dugattyú" vagy valami csavar, amit kicsavarozok, ezután aláteszek valami vödröt és abba folyatom? Úgy tudom, ezzel fél-1 órát kell várni. Ha kifolyt a nagy része /nyilván az összes nem tud, mert cseppek maradnak benne/, utána csavar vissza, és felül a motoron, ahol egy nagy fekete kupak van, gondolom oda kell tölteni.
Mennyit kell bele tölteni? És milyen fajtát? Gyanítom, csak a márkás jó /Castrol, Valvoline, Mobil 1, stb./, az ismeretlen gyártmányú nem. Bár nem elég csak a típust nézni, úgy tudom, valami viszkozitási számokra vagy micsodákra is figyelni kell /ezek is rajta vannak a flakonon/.
Illetve még annyi, hogy ezt milyen gyakran kell megcsinálni? Én úgy tudom, hogy 15-20 km-enként ajánlott. Tehát ha megyek 1 évben 7-8000 km-t, akkor ha 2 évente megcsinálom, az úgy elég?
2.
Gumicsere. :) Emelővel megemelem, csavarok le, régi kerék le, új kerék fel, csavarok fel. De részletesen hogy is kell? Ha lenne 4 darab emelőm, gondolom, olyat nem szabad csinálni, hogy az egész kocsit megemelem, hanem egyszerre csak az egyik keréknél. Miután felemeltem, régi kerék le, úgy fel. A csavarokat még a levegőben húzom meg vagy miután leengedtem a földre? Azt tudom, hogy átlósan kell meghúzni, nem egymás után /bár az okát nem értem, hogy miért így kell/. Ha egy kerék ki van cserélve és le van engedve a földre, utána húzhatom is meg a csavarjait? Vagy először a többi 3-at is kicserélem, és ha már mindegyik ki van cserélve + le van engedve, akkor húzgálom meg mind a 4-et?
Illetve az fontos, hogy melyik kerék hová kerül? Ugyanolyan típusú mindegyik, egyforma széles, egyforma colos, stb.
3.
A fékolajat pedig leírhatná nekem valaki, mert ehhez viszont semmit nem tudok hozzáfűzni. :D Vagy ezt szokták egyáltalán házilag? Lehet, hogy mindenképpen szerelővel kell? Milyen gyakran kell megcsinálni/csináltatni? 15-20 ezer km-enként, mint a motorolajat?
+ a fékolajhoz/fékhez való kérdés: ha leállítom a kocsit, akkor utána baj, ha a fékpedál a nyomogatás során nem keményedik fel teljesen? Mert úgy kéne, hogy álló autónál 3-4 nyomás után olyan kemény lesz, hogy szinte lenyomni sem lehet. Az én kocsimnál is valamennyire megkeményedik, de nem teljesen. Tehát ha áll az autó, nincs gyújtás, nem jár a motor, akkor is be tudom nyomni maximum 1-2 centire.
Kérek szépen mindenre választ, főleg a 3.-ra, mert arról semmi fogalmam sincs. De azért az első 2 ponthoz is írjatok légyszi kiegészítést vagy javítsátok ki, ha valamit nem jól mondtam volna! Előre is THX!!!!
Szerintem inkább vidd szerelőhöz. A leírásod alapján nem vagy nagyon hozzáértő, és ha valamit elrontasz akkor az drágább lesz mintha most vinnéd szervizbe.
1. [link] itt megnézed milyen olaj kell az autódba, mennyi és milyen csereperiódusa van (mindig km-et és évet is megadnak, amelyiket előbb eléred). A csereperiódus nem ajánlott, hanem kötelező, ha nem akarod motorgenerálra vinni idő előtt. És ilyenkor van olajszűrő csere is.
2. csavarokat kicsit meglazít, emel, lecsavaroz, kerék le, másik fel, csavarok be, nagyjából meghúzod, leengeded, meghúzod (csak ne szakadjon meg a menet, mert az nem vicces).
Hobbiszinten értek hozzá maximum, de az tény, hogy autószerelő nem vagyok. Csak olvastam, hogy sokan saját maguknak cserélik le, olyanok, akik nem autószerelők. Annyira pedig azért én is konyítok hozzá, hogy lecseréljem. Persze első alkalommal inkább valóban szerelővel csináltatnám, aztán még tőle is kérdezgetek ezt-azt, megfigyelem, hogy csinálja, onnantól pedig házilag is simán mennie kéne.
Megnéztem a motorolajat ezen az oldalon /megadtam a típust is/ és kidobta a MAGNATEC 5W-30 A3/B4-t. Csereciklus 15 ezer km/12 hónap. Tehát ha már túlvagyok az egy éven, de a 15 km még csak a felénél tart, akkor is cserélni kell? /Ha a km-t lépem túl, akkor értelemszerű, mivel használatban volt a motor./
Egyébként az a gáz, hogy fogalmam sincs, mikor volt utoljára olaj cserélve benne. :S Ugyanis a kocsi édesapámé volt, ő használta, ő vitte szervizbe, ő csinált vele mindent. De ő tavaly tavasszal elhunyt, én pedig az őszi hagyatékin megörököltem a kocsit. Tavaly október végén kezdtem el használni. Tehát most hónap végén lesz 1 éve. Ezalatt mentem kb. 7000 km-t. Áprilisban vittem műszakiztatni, akkor csináltak a műszaki előtt egy átnézést, hogy biztos átmenjen a vizsgán. De olajat nem cseréltek.
Igen, ezen gondolkodtam én is, hogy elviszem, mert fogalmam sincs.
Egy olajcsere mennyi amúgy?
A fékolajjal kapcsolatban semmit nem írtál...
Motorolaj cseréje nagyon egyszerű. Első körben veszel egy új szűrőt és keresel valami lavórt, amibe az öreg olajat fogod gyűjteni. Bemelegíted a motort, majd lemész a kocsi alá (szerelő akna előny). Ha van alul takarólemez/műanyag, azt leszereled és megkeresed az olajleeresztő csavart. Azt kinyitod és már folyik is. Alatta hagyod a lavórt, míg felmész és kiveszed a nívó pálcát. Pár percig hagyjad így, hadd csöpögjön. Ez után van olyan aki ráindítózik egy másodpercre, hogy megforgassa a motort és így több olaj kijöjjön, de szervizben pl ilyet nem csinálnak. Amikor kész, visszarakod lent a csavart (ne feledkezz meg új tömítést berakni), feltöltöd olajjal és visszarakod a nívó pálcát.
Gumicsere: felejtsd el. Túl sok munka, hogy megérje.
Fékfolyadék csere: hozzá ne nyúlj!
THX a leírást! A csavarvisszatételnél írtad, hogy "új tömítés". Ezalatt az új szűrőt értetted? A nívópálcát miért kell kivenni? Illetve csurig kell tölteni a motorba az olajat?
Egyébként első alkalommal viszem a szervizbe, de amit írtam, hogy csak emiatt nem vinném szervizbe, hosszú távra gondoltam. Ha látom, hogy csinálja a szerelő, akkor onnantól kezdve már én is meg fogom tudni csinálni szerintem /legalábbis meg KELL hogy tudjam csinálni/. Kb. mint az akksi ki- és beszerelés. Tavaly a beindítás előtt tölteni kellett volna /2013 áprilisától októberig nem volt beindítva az autó.../. Csak a kocsi a garázsban, és az ottani villanyt veszélyes lett volna használni. Így az akksit mindenképpen ki kellett szedni, és olyan helyre vinni tölteni, ahol van konnektor. Fogalmam sem volt, hogy kell, de a szomszéd bácsi megmutatta. :DDD Ugyan ő villanyszerelő volt, de ehhez nem kel se nagy villanyszerelői se nagy autószerelői tudomány. Miután megmutatta, onnantól már én is tudtam. Most már kb. rutinszerűen ki tudnám enni az akksit.
Gondolom, az olajcsere is ilyen. Ha egyszer látom, hogy csinálják, onnantól kezdve menni fog. Ha valóban ilyen egyszerű, akkor ehhez sem kell autószerelőnek lenni. :)
Viszont a gumicsere és a fékolajcsere miért is felesleges? Oké, utóbbit csak szervizben. De elvileg azt is cserélni kéne, nem? Vagy az is olyan, mint a váltóban lévő olaj, hogy az autó élettartamára tervezték?
Gumicsere viszont egyértelmű, hogy kell. Vagy te -20 fokban, jégpáncélon is nyári gumival közlekedsz? :D
Az 5w-30-ból lehet, hogy rosszul ítélem meg, de újabb autód lehet. A gyári csereperiódust felezd meg (de 8000 vagy 10000 km alá ne menj azér, az már felesleges), akkor nyugodtan alszol. Ha longlife olaj volt utoljára beletöltve, akkor elvileg bírnia kellene 2 évig akkor is, ha nem mentél eleget vele. Én évente max 5000-et ha megyek, pedig munkacélból is járok az autómmal. Ezért valamilyen jó minőségű longlife olajat szoktam beletölteni (a gyár is ilyet ír elő). Ha nem ír elő longlife olajat, akkor ne ilyet tölts bele. Márkák között jó még a Liqui Moly is, jó a pr-juk: [link]
Az olaj leeresztés biztos menni fog. Üzemmeleg motornál csináld. A beöntő nyiílásról leveszed a kupakot, a nívópálcát is kihúzod kicsit, megkeresed a leeresztő csavart az olajteknő alatt (írták mindezt mások is), meglazítod épphogycsak, aláteszel egy lavórt, utánna kitekered teljesen a csavart (vigyázz, mert forró az olaj) és várj, míg teljesen ki nem folyik. Ha már csak csöpög, akkor az olajszűrőt is cseréld ki. Kétféle lehet, vagy a teljes szűrőház, vagy csak a betét cserélendő. Amikor a teljes szűrőházat cseréled, ahhoz a legjobb egy leszedő szerszám, bármelyik autós boltban kapni. A betétcseréshez speciális kulcs kell általában. Ezt jobb, ha előre megnézed.
A teljes házas [link] így néz ki, a betétes [link] így.
A teljes házas levételénél vigyázz, mert tele van olajjal, ezt is a lavósba folyasd ki.
A betétes általában függőlegesen van, abból kifolyik az olaj.
Az új felhelyezésekor a teljes szűrősnél olajozd meg a gumigyűrűt és csavard vissza csak kézzel, amennyire csak tudod, esetleg fogd meg ronggyal.
A szűrőházasban meg a betétet cseréld ki, ahhoz is adnak gumigyűrűt.
Utána alul az olajleeresztő csavart vissza, esetleg cserélj tömítést rajta, ha rossz állapotban van. Azt kulccsal érzésre húzd meg.
Azután mehet bele az olaj, néz meg mennyit kell beleönteni, attól egy kicsit kevesebbet tölts bele. Várj pár percet és mérd meg a nívópálcával. Tölts utána, ha szükséges. Ha megfelelő az olajszint, akkor járasd a motort mielőtt elindusz vele. Később ellenőrizd majd a szintet ismét.
Ilyenkor szokás levegőszűrőt is cserélni.
A kerékcseréhez elég 1 emelő. A legjobb egy minőségi olajos emelő. Odamész a cserélendő kerékhez, megkeresed az emelési pontot, addig emeled, hogy stabilan álljon az emelő, majd meglazítod a csavarokat épphogycsak, utána emelsz rajta, hogy a kerék pár centire legyen a földtől. Kicsavarod teljesen, régi kerék le, új fel, becsavarod a csavarokat amennyire tudod, azután engedsz az emelőn, hogy fékezve legyenek a kerekek és meghúzod őket. Emelő teljesen le, utána jöhet a következő kerék.
A fékolajat nem nagyon szokták házilag cserélni, ahhoz nem árt néhány céleszköz, inkább bízd a szerelőkre.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!