Turbófeltöltő visszahűtése leállítás előtt?
Jó -e az az autónak ha tartós autópályás száguldás után mikor kiállnék egy pihenőbe mondjuk kb 1km -el előtte elveszem a gázt és motorfékkel lelassítok úgy h végig sebességben van a kocsi mondjuk 1500-2000 fordulat között váltogatva visszafelé. Ilyenkor van turbónyomás vagy nincs és olyan mintha alapjáraton hűteném a parkolóban vagy megállás után ilyenkor is kell még járatni?
Másik kérdésem, hogy ha nemrég állítottam le a motort és még üzemmeleg és visszaindítom akkor rögtön felépül az olajnyomás és keni a turbót is vagy érdemes járatni egy kicsit mielőtt nekiindulok?
"Megforditanam: mutassatok olyan turbos benzinmotort az elmult 10 evbol, amelyikben nincs kulon hutokor a turbocsapagyazas hutesere."
Fiat Punto Gt '96 van olajhűtő de elektromos keringető sz.tyú nincs. Tehát ha leállítom bazhatom a hűtést.
Fiat Ducato '98 2.8 i.d.tdi (szintén olajhűtő külön keringető nélkül) gyári FIAT könyvében írja, hogy erőltetett út után járatni kell, hogy hűljön a turbo.
Hol tervezel motorokat mert akkor abból nem veszek. :)
Hmm, az igaz, hogy a dízelnek alacsonyabb a kipufogógáz hőmérséklete. Ott, ahol a leömlőből a turbóba lép, 800 fok alatt van. Szinte hideg. :D
A kompresszor-oldal sűrítés miatti melegedése, az a 150-200 fok már nem is tétel.
A szintetikus motorolajok 150 fokon még nem kokszosodnak, de attól még nem vidám dolog több száz fokra rántani őket.
A motortervező (?) emberkének üzenem, a turbó forgórésze a siklócsapágyban közvetlenül érintkezik az olajjal, annyi fokon, ahány fokos az a forgórész, a "hideg" (600-700 fokos :D) kipufogógáztól.
Szóval tscheszheted a turbóház vízhűtésedet és utánkeringetést (mindkettő állatira ritkán alkalmazott technika személyautóknál), mert az olaj pont abba a tizedmilliméteres résbe ég bele, ami a turbó siklócsapágyában van. Pont oda, ahol q-ra nem jó.
És elektromos olaj-utánkeringetés leállítás után meg tudtommal csak nagyteljesítményű teherautó- és nehézgép-motoroknál jellemző, ahol a turbók forgórésze két-háromszoros tömegű a személyautó-motorokhoz képest, ennek megfelelően sokkal lassabban hűl vissza.
Resident engineering keretében éveken át szervizeltem Fiat TD motorokat autógyárban, hát, kérem, a gyártósorról, a futópados teszt után is jött már le kocsi, nem egy, ahol az ügyes munkásnak sikerült elkokszolnia a turbócsapágyat a maximum 5 perces tesztciklus utáni rögtöni leállítással.
A hideg motorról azonnali padlózással tönkrevágott, sírva huhogó turbókról nem is beszélve. BorgWarnerék imádták a heti 4-5, 10 üzemperces kocsiban megölt turbókat javítani-cserélni, amikor behordtuk.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!