Turbófeltöltő visszahűtése leállítás előtt?
Jó -e az az autónak ha tartós autópályás száguldás után mikor kiállnék egy pihenőbe mondjuk kb 1km -el előtte elveszem a gázt és motorfékkel lelassítok úgy h végig sebességben van a kocsi mondjuk 1500-2000 fordulat között váltogatva visszafelé. Ilyenkor van turbónyomás vagy nincs és olyan mintha alapjáraton hűteném a parkolóban vagy megállás után ilyenkor is kell még járatni?
Másik kérdésem, hogy ha nemrég állítottam le a motort és még üzemmeleg és visszaindítom akkor rögtön felépül az olajnyomás és keni a turbót is vagy érdemes járatni egy kicsit mielőtt nekiindulok?
tökmindegy, hogy motorféken vagy alapjáraton járatod, nem a turbónyomás a lényeg, hanem az olaj keringetése a turbóban...
a turbó piszkosul felforrósodik hajtás közben, ha ilyenkor azonnal leállítod a motort, megáll az olajpumpa is, megáll az olaj keringése, és az olaj, ami épp a turbóban reked, az "oda fog égni", ráég a csapágyra, ezért kell leállítás előtt pár percet járatni, hogy a keringő olaj visszahűtse a forró "vasat" olyan hőmérsékletre, hogy az már leállítás után se égesse meg az olajat, ez alapjáraton max 1-2 perc
motorfék közben nincs turbónyomás, mivel a turbót a kipufogógázok hajtják
meleg motort nem kell indítás után járati, télen sem, ahogy elalszik az olajnyomás lámpa, akár indulhatsz is
Amit az előző mondott +
"mondjuk kb 1km -el előtte elveszem a gázt és motorfékkel lelassítok úgy h végig sebességben van a kocsi mondjuk 1500-2000 fordulat között váltogatva visszafelé. "
Az autópályán közlekedő többi autós csókoltatni fog, ha te 1 kilométeren át motorfékkel lassítasz. mennyire fogsz lelassulni ilyen távon? 20-ra?
Nem kell 1 km-t motorfékkel lassítani (annyit nem is gurulna el, legfeljebb ha mész 250-nel) elég ha lejjebb veszed az utazósebességet 100-110 körülire, éppen csak kis gázzal csökkentve a sebességet. Ha kézi váltós az autó akkor az utolsó pár száz métert meg üresben kigurulod.
Ha meleg a motor és úgy indítasz akkor lesz olajnyomás is rögtön, nem kell járatnod a motort elindulás előtt.
milyen auto?
Hacsak nem regi turbos benzines, akkor nem kell ilyesmivel foglalkozni.
"Hacsak nem regi turbos benzines, akkor nem kell ilyesmivel foglalkozni."
Ezt hogy érted? szerinted a modern turbós motoroknak mindegy, vagy mi ez a marhaság, amit ideírtál?
A modern turbos benzinesekben mindegyikben van egy kulon elektromos vizpumpa, ami keringeti a vizet a turbo csapagyhazaban leallitas utan, igy ott a visszahutessel nem kell foglalkozni, megoldja az elektronika. Modern alatt az utobbi 10 ev termeset ertem. (Vagy a teljes vizpumpa elektromos, akkor az oldja meg)
Dizelekben meg amugy sem kell visszahuteni, mert nem olyan meleg az egesz hobelevanc.
b.hatod a víz keringetést ha az olaj megreked a tűzforró közegben, amint megáll az olaj keringése, azonnal megég...
csöppents a forró leömlőre egy kis olajat, pont ugyanaz történik a turbóban is, ami ott fog...
Sracok, lathatoan fogalmatok sincs hogyan mukodik egy belsoegesu motor.
Az olaj 110 fokon nem eg meg, de meg 150 fokon sem. A dizelekben olyan alacsony a kipufogogazhomerseklet, hogy a turbok nem melegednek fel annyira mint egy benzinesnel, ezert nincs is kulon hutokore a turbonak. (kiveve nehany nagyteljesitmenyu autot). Ha nincs hutokore, akkor nyilvanvalo hogy huteni sem kell.
Amelyiknek meg van hutokore, ott azert kering a csapagyhazban a viz, hogy ne legyen annal melegebb, mint amit az olaj elbir karosodas nelkul.
Regen a benzines turbokban sem volt vizhutes es elektromos utankeringeto pumpa, ott volt ertelme a visszahutesnek, de ott sem allo helyzetben alapjaraton, hanem komoly terheles utan menetkozben kis terhelesen.
Ez aztan valahogy megragadt a fejekben, es minden kocsmai szakember ezt szajkozza.
A masik rohejes tema, amikor nagy komoly arccal allitjak hogy azert kell jaratni leallitas elott, hogy leforogjon a turbo :)
"A dizelekben olyan alacsony a kipufogogazhomerseklet, hogy a turbok nem melegednek fel annyira mint egy benzinesnel, ezert nincs is kulon hutokore a turbonak"
Nem a kipufogógáztól melegszik fel a turbó, hanem a másodpercenkénti több tízezres fordulatszámtól. Az így keletkezett hőt pedig valahogy le kell hűteni. Vagy szerinted miért mennek tönkre a turbók, ha nem a megfelelő hűtés hiányában?
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!