Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » A fordulat lehetett túl...

A fordulat lehetett túl kevés? Hol csesztem el?

Figyelt kérdés

Tanuló vezető vagyok (jogsis, tehát a T matricás), melóba egy héten többször is ugyanarra közlekedem, ismerem már az utat rendesen, megy rendesen, de azért sokszor kiderül, hogy kell még az a matrica (talán 3-4 hónapja vezetek aktívabban)


Ma volt egy elég problémás előzés próbálkozásom. Turbó dízel autóm van (ha mindne igaz, 2000-2500 körül van a nyomaték). Egy nagy vontatós traktor jött be elénk lakott területen kívül valami utánfutóval rákapcsolva. Hosszú volt. Alig mentünk 20-al 2-esben. (megkockáztatom, hogy néha a 20-at se érte el a mutató)


Sajnos eléggé rossz az út előzés szempontjából, nem sok helyen van rá alkalom, mert sok a kanyar, rövidek a szakaszok, gyakran jönnek szembe, nem beláthatóak a kanyarok. Amikor 50-70-nél visszakapcsolok 3-asba egy előzésnél, akkor repül az autó és hamar megoldom.


Ez volt az első eset, hogy 2-esben akartam elkezdeni az előzést, eddig még nem próbáltam. Nem sikerült. A kocsi nem gyorsult rendesen, elég hamar észrevettem a problémát a traktor közepén, hogy nincs meg a megfelelő sebesség és szembe is feltűnt egy autó. (megfelelő sebességgel nem lett volna gond nyilván) Mivel nem tudtam azonnal visszasorolni, így majdnem állóra fékeztem, a szembejövő kisebb dudával elhúzott a bal oldalam mellett (széles hely lehetett, az út szélével se gondoltam, hogy így el lehet ott férni, én tuti megálltam volna ha valami hülye úgy bénázik a sávomban), végül visszasoroltam a traktor mögé és a a mögöttem lévő száz méteres kocsisorral követtük a közeli városig ahol nagy nagy nehezen félreállt.


Szóval ennyit a bénázásról. Ostorozom magam azóta is, hogy hol csesztem el. Volt már hasonlóan necces helyzet, amikor egy 80-al haladó utánfutóst alig bírtam kielőzni (mentem szerintem vagy 110-120-al), akkor arra jutottunk, hogy a köcsög a gázra lépett miközben előztem.


Sajnos nem néztem rendesen a fordulatmérőt. Arra gondolok, hogy a 20km/h-s sebességnél (vagy még annál is kevesebbnél) egyszerűen nem volt elég fordulat a megfelelő gyorsuláshoz. Holnap ki fogom próbálni reggel ha nem lesz nagy forgalom. (nyilván nem csak a sebesség számít, mert lehet, hogy nem volt teljesen sík a terep, fene tudja, sok mindenre figyeltem akkor, csak a fordulatmérőre nem)


Ilyen esetben jól gondolom amúgy, hogy esélytelen bármit is tennem? Mármint nem előzök, hanem sunnyogok 20-al mögöttem a sorral. Alig van rendes belátható szakasz, le kéne maradnom, hogy megszerezzem a kellő sebességet/gyorsulást, de 20km/h-val lemaradni kb úgy tudnék ha nekiállnék üresben gurulni és majdnem megállnék a kocsival.


Holnap ki fogom próbálni, ha lesz lehetőségem, de addig is érdekelnek a tapasztalatok, tanácsok.

Kissé sokkot kaptam az esettől, jobban fogok figyelni erre azt hiszem ezen túl.

Talán azért is írtam ki a kérdést, hogy kicsit megnyugodjak, valahol hálás lehetek, hogy baleset nélkül végződött az eset és tanulhatok belőle.



2014. szept. 23. 20:55
1 2
 1/16 anonim ***** válasza:
Beragadtál a "turbólyukba".
2014. szept. 23. 21:05
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/16 anonim ***** válasza:
1500-as fordulat alatt a legtöbb motornál nem nagyon szokott lenni turbónyomás, hiába lépsz oda, nem indul meg az autó... 2000 fölött már a legtöbb dízel életre kel, de előzni nem alapjáratról kell, 20-nál ha hirtelen akarsz gyorsítani, rakd csak vissza 1-esbe, ha nem veszi gurulás közben a váltód az 1-est, ne tépjed a kart, hanem lépj rá a gázra, ahogy felpörög a motor simán be fog ugrani sebességbe
2014. szept. 23. 21:06
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/16 A kérdező kommentje:
Turbólyuk, nem is hallottam még ezt a kifejezést, utánajárok, köszönöm!
2014. szept. 23. 21:14
 4/16 A kérdező kommentje:
1-esbe? Ki fogom próbálni azt is. Már csak kíváncsiságból is. Gondolom a nagyobb gázadásnál nem fog annyira rángatni az autó.
2014. szept. 23. 21:14
 5/16 anonim ***** válasza:
100%

Egyessel nagyon óvatosan, mozgás közben nem szokták venni az autók, esetleg hatalmas recsegéssel. Inkább lassíts és úgy tedd be, ne 20-nál.


A mostani esetről annyit, hogy van amikor nem kell erőltetni a dolgot. Inkább késsen el kicsit az ember, minthogy kár keletkezzen.


Esetleg annyit tehetsz, hogy lemaradsz jobban - akkor tudsz gyorsulni hosszabb úton, jobban belátod a szembejövőket, esetleg visszadobhatod egyesbe is.

2014. szept. 23. 23:02
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/16 anonim ***** válasza:
100%

Szokták mondani, hogy guruló autót egyesbe nem rakunk. Főleg nem hússzal gurulót. A turbólyuk egy létező fogalom, felületesen annyit jelent, hogy a turbó még nem pörög megfelelő sebességgel így nem tud felépülni a megfelelő turbónyomás. Márpedig a turbódiselek nyomatékának jelentős része a turbónak köszönhető, annélkül semmit nem érnek. Ez a beleestél a turbólyukba dolog elődtud fordulni, de nem kettesben. Mondok egy példát, berakod a kocsit a legnagyobb sebessegi fokozatba 5,6ba és gáznélkül alapjáraton gurulsz. Ez kb 40-60as sebesseg, majd nyomsz egy padlógázt és meglepődsz, hogy először semmi nem történik. Pontosabban az autó elkezd iszonyat lassan gyorsulni, felküzdi magát 1500körüli fordulatra, majd megindul. Amikor megindul akkor szünt meg a turbólyuk.

A te esetedben 20-as temponal a fordulatszam hasonloan alacsony lehetett, de megiscsak kettes. Kettesben egy egeszseges diselnek boven meg kell indulnia. Még emelkedőn felfele is. Valami elneztel szerintem, vagy a szembejovo volt nagyon kozel vagy negyesben voltal vagy valami mas. Probald ki a kettesben valo indulast, sik terepen lassan meg gaz nelkul is ellehet indulni.

2014. szept. 23. 23:02
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/16 egySanyi ***** válasza:
Nem cseszted el csak még nincs elég rutinod, de legalább szerencsésen megúsztad az ütközést a rutinos szembejövő miatt.
2014. szept. 23. 23:32
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/16 anonim ***** válasza:
Nem inkabb az volt hogy elkezdtel elozni de amire a felehez ertel elfogyott a nyomatek, ugyanis dizel hamar letilt nem nagyon tudod porgetni, vagyis hiaba porgeted magassabb fordulaton elfogy az ero
2014. szept. 24. 00:18
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/16 anonim ***** válasza:

Autója válogatja, hogy lehet-e menet közben egyest kapcsolni. Attól függ, szinkronizált-e az egyes fokozat. Az én autómban az, szépen veszi gurulás közben is az egyest, pedig 18 éves és 290ezer km van benne.

Egyébként valószínű, hogy alacsony volt a fordulat, és nem volt megfelelő turbónyomás. Ilyenkor a turbolyuk is nagyobb, azaz később épül fel a nyomás, minthogy te a gázra lépsz. Ezért az autónak kell 1-2 mp, amíg "összeszedi magát". Ez egy előzésnél már elég sokat számíthat. Legközelebb tarts nagyobb követési távolságot, és építs fel lendületet, mielőtt kielőznél. Vagy ha jó a váltós, akkor mehet vissza egyesbe, de akkor készülj fel, hogy előzés közben valószínűleg váltanod kell.

2014. szept. 24. 07:43
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/16 anonim ***** válasza:

Nem, 20-nál nem szabad 1-be rakni.

Nem te voltál a hibás kérdező, mindent jól csináltál, csak egy turbódizellel ha majdnem alapjáraton gurulsz sok ideig, a turbó bizony leáll. És kell neki pár mp, hogy elkezdjen pörögni és tölteni. Máskor ne sajnáld, padlózd le keményen, és számold bele, hogy lehet 3-4 másodpercig nem indul meg az autó. De ha eléred a 30-35 km/h-t, akkor meg hátba fog "verni", úgy megindul, és túl is vagy az előzésen.

2014. szept. 24. 09:47
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!