Dot 3-as helyett dot 5-ös fékolajat lehet-e tölteni vagy csak az előírtat? Vagy mi alapján kategorizálják?
Jobbat mindig lehet, maximum felesleges. De ha egyszer teszel bele Dot 5-öt akkor már rosszabbat soha nem szabad!
Gyári könyv mit ír? Az én Mazdámra, dot 3-4-et írt, először 3-ast tettem bele, de mondták inkább a nagyobbat tegyem. Azóta 4-es van benne.
Nem fékolaj, fékfolyadék.
A DOT-számozás a teljesítményszintet jelöli. Forráspont alapján a DOT 3 dobfékekhez való, a DOT 4 a tárcsafékekhez, a DOT 5 és a DOT 5.1 pedig érdekes sztori.
A DOT 5 magasabb forráspontú, mint a 4-es, versenyautókhoz célszerű, viszont a többi folyadékkal nem keverhető. A DOT 3,4 és 5.1 poliglikol-észter alapú, higroszkópikus, tehát a levegő nedvességtartalmát megköti. Ez azért jó, mert a fékrendszerben 2-4 évig álló folyadék (mert ugye időközönként cserélni kell akkor is, ha nem fogy el) megvédi a rendszert a korróziótól, nem csapódik ki sehol víz. Cserében a megkötött víz miatt csökken a forráspontja.
A DOT 5 szilikonalapú, a vizet nem köti meg, így versenykörülmények között a futam végéig ugyanannyi marad a forráspont, nem változik a fékérzet. Csak éppen össze tud rohadni a fékrendszer sok fémalkatrésze, de ez versenygépnél nem gond, mert ott megoldható, hogy futamonként szétszedjék és konzerválják a féket.
Viszont a különböző alapanyagok miatt a DOT 5-öst szigorúan tilos bármelyik másik fékfolyadékkal keverni. Adalékok válhatnak ki a két folyadékból és a gumialkatrészek megagadhatnak az eltérő folyadék hatására. A DOT 3-ashoz tehát csak DOT 4-est vagy DOT 5.1-est szabad önteni. DOT 5-ösre csak akkor cserélheted a folyadékot, ha előtte a 3-as minden maradványát eltávolítod a fékrendszerből (szép meló) és valamennyi gumialkatrészt újra cserélsz.
Egyébként bár az azonos alapanyagú fékfolyadékokat lehet keverni, nem szokás. Az előállított keverékről ugyanis senki sem tudja megmondani, mennyi a forráspontja, főleg, ha elöregedett, vizes fékfolyadék volt a tartályban. Jobban jársz a teljes cserével, főleg, ha már egyébként is csereérett a folyadék.
A DOT 3-mal pedig érdemes óvatosan bánni: amint írtam, az általában csak dobfékekhez elegendő. Ha elöl dob- hátul tárcsafékes autóról van szó, akkor is DOT 4-et kell használni mindenhol, mert a két fékkör folyadéka keveredik. 3-ast csak külön fékkörre kötött hidraulikus dobfékbe (ez elég ritka) vagy körben dobfékes autóba (ez is) szabad tölteni.
Összetétel Száraz forráspont (°C) Nedves forráspont (°C)
DOT 3 polietilén-glikol 205 140
DOT 4 polietilén-glikol 230 155
DOT 5 szilikon 260 180
DOT 5.1 polietilén-glikol 270 191
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!