Hétköznapi (nem szakzsargonnal) leírná valaki, hogy mit csinálnak ezekkel az autókkal, hogy ez lesz a végeredmény (kerék)?
A kerékdőlés a kerék középvonala és a függőleges sík közötti szöget határozza meg. Ha az autó kereke befele dől, akkor a kerékdőlés szöge negatív, ha kifele dől, akkor a szöget pozitívnak mondjuk. Általában az utazási magasságban mérik, és a -0,5°-től -3°-ig terjedő szögek a leggyakoribbak.
Először is, pozitív kerékdőlést nem használunk, csak negatívat. Negatív kerékdőlésre van szükség, mert amikor az autó bekanyarodik, a karosszériája bedől, amely megnöveli a kerekek dőlésszögét. Ezen kívül, mivel a legtöbb gumi meglehetősen rugalmas, egy kicsit deformálódnak a kanyar középpontja felé. Ha az autónak egyáltalán nincs negatív dőlésszöge, akkor csak a kerék külső éle, és az oldalfala érne a földhöz, ami nem előnyös a tapadás szempontjából. A kerék tapadási együtthatója (kapaszkodása) az érintkező felületek nagyságával arányosan növekszik, tehát az lenne az ideális, ha a kerék állandóan merőleges lenne a földre, és ha nem deformálódna erős oldalcsúszás esetén. Sajnos, ez nem így van; a legtöbb esetben meg kell találni a legjobb kompromisszumot. A problémát az jelenti, hogy ha maximális előre irányuló tapadást akarunk elérni, akkor a kerékdőlést 0°-ra kell beállítani, és ha maximális kanyarodási tapadásra van szükség, akkor néhány fokkal negatív irányba kell állítani a kereket, a felfüggesztés és a gumiköpeny puhaságától függően. Tehát nem lehet egyszerre mindkettőt elérni, de meg lehet próbálni a lehető legjobb kompromisszumot megtalálni. A legkönnyebb az, ha a kerékdőlést úgy állítjuk be, hogy a kerék felülete egyenletesen kopjon, így meg lehet arról bizonyosodni, hogy a felület minden pontja a lehető legjobban ki van használva. Ne felejtsük el, hogy annak az autónak, melynek nagyon puha felfüggesztési beállítása van, és nagyon kicsi a kerékdőlés változása, több negatív kerékdőlésre van szüksége, mint annak az autónak, melynek nagyon kemény a felfüggesztése. A nagyon bukkanós terepviszonyok esetén viszont hasznos lehet, ha nagyobb kerékdőlést alkalmazunk, mint ami az egyenletes kopáshoz szükséges. A nagyobb kerékdőlés stabilizálja az autót a nagy bukkanókon, és csökkenti annak az esélyét, hogy beleakad egy keréknyomba, és felborul.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!