Hátulra vagy előre tegyem a jobb gumikat?
Ha van 1 pár új és 1 pár 3 éves abroncsom, melyiket, hova érdemes tennem a kocsin?
Elsőkerék-meghajtású a személygépkocsi
"Jobb lesz a kontroll vészfékezéskor "
Ez igaz, max. nem fogsz tudni megállni. Vészfékezéskor ugyanis - függetlenül a meghajtástól - az első kerékre terhelődik a fékerő legnagyobb része.
Ugyan ez igaz a meghajtásra is első kerék meghajtású autónál, csökkenő tapadásnál nehezebben húzol kifele a kanyarból a kopottabb gumival.
A hátsó tengelyre első kerék meghajtás esetén egy esetben éri meg jobban az új gumit rakni - kanyarban úttartáshoz. De ez normál utcai körülmények között az egyik legutolsó tényező.
A cikk, amit szerintem én is olvastam, meglátásom szerint nettó zöldség.
Egy Suzuki Swift Sedan 1.6-tal toltam le kb két év alatt bő 50 ezer km-t, így talán van tapasztalatom az elöl hajtós autókról, főleg az orrnehezekről.
Azért kell előre a jobb gumi, mert egy elsőkerekes autónál ha túl gyorsan érkezel egy kanyarba, mert mondjuk csúszik az út, és ezt nem láttad előre (gyakori, életszerű szitu), és túl nagy lenne a tempó, és mondjuk belefékezel a kanyarba, akkor kevésbé fog elúszni az eleje, kevésbé fogja kitolni az orrát a kanyarból.
Hátsókerekes autónak eleve más a súlyelosztása, spec én akkor is előre teszem a jobb gumikat, mert mint tudjuk, egy túlkormányzott autót (amikor a hátulja úszik meg, kifelé kanyarban) még mindig könnyebb megfogni, hajtson akárhol is, mint egy alulkormányzottat, ami nem akar befordulni, és veszel egy érintőt a kanyar ívéből, és folytatod az utad az árokba/szalagkorlátba. (tetszőleges aláhúzandó)
Ugyanis: Ha az eleje úszik meg, az azért van, mert azzal a tempóval nem tudsz elfordulni, mert ekkora centripetális erőt nem tud átvinni a gumi. A centripetális erő a kanyarodási sugárból, valamint az autó sebességéből adódik (fizika, középiskola, első osztály). Ez esetben a gumi akkor fog tapadni ismételten, ha kisebb erőt kell átvinni, azaz mivel az ív nem változtatható(az út eléggé fix), csak a sebességünk csökkentése a járható út. Namármost, ritkán van helyünk még a kanyar mellett, hogy legyen helyünk fékezni, ezért ilyenkor az utunk folytatása hangos, és drága lesz.
Hátsó kerekek megúszása esetén viszont az ember ellenkormányoz, és rááll a gázra, valamint örül, hogy elöl jó gumikat használ, amik ilyenkor képesek átadni vonóerőt, és így az autót kihúzzák a keresztbe csúszásból.
Javaslok gyakorlásra ilyen esetekre egy üres placcot, meg némi szabadidőt, ha leesik a hó, akár többféle kerékszettel, hogy összehasonlítható legyen.
(Hátsókerekes autónál ugyanígy néz ki, csak ott a keresztbecsúszást könnyebb kontrollálni.)
Aki mást mond, azt elöl nullás nyári gumival, hátul vatta új télivel beküldeném vizes úton, télen az általa választott tetszőleges kanyarba, 15-el gyorsabban, mint kéne, aztán lássuk, hogy szedi össze a bringát...
Na, segítettetek a válaszok? :D
Hova rakod végülis? Vagy telibesz@rod az egészet, és raksz rá 4 zsír új gumit?
Jó kis kérdés lett. Nem hittem volna.
Igazából ezt a kettőt is csak azért cserélem, mert kilyukadt az egyik. Amúgy még 1-2 évet biztos hagytam volna.
Végsősoron amit leszűrtem az egészből az az lett, hogy inkább lassabban hajtok, úgy mintha mind a 4 gumi kopott lenne.
Akkor se a kanyarban, se a fékezéskor nem érhet nagy meglepetés. (talán még üzemanyagot is megtakarítok)
:)
Szerintem nem lehet csak a gumikra fogni, fontos a jó tapadás és azt elsősorban a gumik adják, de emellett a kocsi súlyelosztása is fontos. Pár éve egy 2003-es Seat Leon-nal, ami ferdehátú már csúsztam ki egy kanyarban úgy, hogy eldobta a hátulját, mert eltúloztam a sebességet. Az árok szerencsére sekély volt, nem borultam, viszont a segge az árokban volt az eleje az aszfalton, így saját lábán kijött. Ez zsír új kb. 1 éves téligumival történt, a kocsin is féléves műszaki volt, tehát nem rozzant, nem havas-jeges úton, bár lehet nem is volt tök száraz.
Ezeket a gumikat használom most egy Peugeot 406-son, mert a Seat-ot lepasszoltam, de ezzel ilyen dolgot szerencsére még nem tapasztaltam, pedig elég dinamikusan hajtok vele. Meglepő módon sokkal stabilabb ez a kocsi. 50-el ha beesik az ember a körforgalomba (nem a kisebbfajtába), akkor sincs ficánkolás, nem kúszik, nem dobja el magát, egy jobbos kanyarban sem. Még az előző gumikkal sem volt gond, ami már egy nagyon kopott régebbi téli-nyári volt közel a 2mm-hez, és szeptember körül ledobtam róla. Igaz nem mentem vissza kipróbálni, hogy vajon ez most hogy viselkedik ebben a bizonyos kanyarban, de nem is óhajtom kipróbálni. Nem kísértem az ördögöt, őrülök, hogy megúsztam. Viszont egy ismerősöm a passatjával megfarolt, mikor húzta ki a körforgalomból. Itt a gumi volt a bűnös, még nem közeledett a slickhez, de régi volt. Haverom suzukijában egyenesen halálfélelmem van, mikor belemegy a kanyarokba, pedig kb. hasonlóan vezetek, de más autó. Kicsi virsli kerekek, pattogós futómű stb. Az előttem kommentelőket elolvasva, az Ignis ráadásul magasabb építésű is, eléggé bedől a kasztni kanyarban. Szóval a gumi az egyetlen kapcsolat az úttal és ez fontos is, de így sem lehet csak a gumikra fogni a tapadást, hiába van jó gumid, ha ezeken a kiváló magyar utakon egy pillanatra nem érintkezik a két felület, megindul a lavina. Ugyanilyen fontos a kocsi menettulajdonsága, műszaki állapota, de nem hiszem azt hogy a kocsi megoldja helyettem a ziccert. A tény hogy vizes, nyálkás, jeges úton más vezetési stílust kell használni, mint száraz úton. Ilyenkor én is korábban elveszem a gázt, mert nem szeretek nagyon fékezni csak ha muszáj, öt év alatt nálam még nem volt fékbetét csere, de a motorfék azért van, hogy használjuk ki.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!