Szerintetek kb hány év kell ahoz, hogy a közlekedési eszközöket robot vezérelje?
"Jobban tudna vezetni csúszós úton a robot."
Ne haragudj, nem hiszem. És nincs is ilyen robot még. Hat évig skandináv pályán kamionoztam, el nem tudom képzelni, hogy lehet megtanítani az automatikát, hogy felismerje az út minőségét. Havas, jeges, sokszor ott csúszik a legjobban ahol fekete, bele van fagyva a pórusokba a jég, arrafelé nem sóznak. Ezt a robot nem fogja látni. Mérheti a hőmérsékletet, páratartalmat stb., de nem lát. Sokszor át szoktam húzódni a másik oldalra, ahol frissebb a hó, mert jobban tapad. Más a tapadás rakottan, üresen, számít a rakomány elhelyezése, a guminyomás, nem elég csak a hőmérsékletet mérni, ezer dolgot kell figyelembe venni. Biztos lehetne automatizálni és 40 - nel menni, ahol én 90 - et megyek.
Azért 2014-ben hidd el, már nem csak hőmérsékletet és párát tudunk mérni műszerekkel.
Kerékterhelés alapján akár külön-külön tudnánk szabályozni a fékerőt a kerekeket, azt, hogy egy kerék megcsúszik, vagy csúszásveszélyben van, előbb tudja meg a gép, mint az ember.
Mindent meg lehet tudni képfeldolgozó rendszerek, lézeres mérőberendezések segítségével, valamint sebesség, szögsebesség, szöggyorsulás, stb mérésével.
A másik dolog, hogy nem feltétlenül kell/lehet mindenhol annyival menni, ami az útszakaszra vonatkozó lehető legnagyobb megengedett sebesség. Ha nem teszik lehetővé az időjárási körülmények, akkor már ennyivel is jobb, ha nem ember vezet, mert ő nem fog "csakazértis" alapon 90-nel menni, hogy kijöjjön a vezetési ideje a következő pihenőig.*
És akkor még azt a lehetőséget nem is említettem, hogy a járművek esetlegesen kommunikálnának egymással (erre is vannak most fejlesztések), és így tudni lehet jóval korábban, hogy milyenek az adott útvonalon a viszonyok.
És akkor itt térek ki az fogyasztáscsökkentésre is, mégpedig ugyanezzel a rendszerrel szépen lehet "vonatozni" a járművekkel, melyeknek így csökkenhet a légellenállásuk, tehát a fogyasztásuk is. És így ugye nem akkor fékezne az autó, ha már látja, hogy lassulnak, hanem akár egy 100 tagú konvoj egyszerre tudna fékezni.
*Van rálátásom a kamionos életre, tudom, hogy nem könnyű, nem sértő megjegyzésnek szántam, remélem nem is vetted annak.
Bocsánat, nem tudtuk hogy te az emberi faj rendkívüli csodapéldánya vagy, és a fizika törvényei felett állsz.
Viszont a kérdés nem a maguktól elszállt és magukat mindenek felett állónak képzelő buta kamionosokról szólt (többi kamionostól elnézést, ez Hakapeszinek lett címezve), hanem a közlekedés automatizálhatóságáról.
Egy automata pedig mindig jobb mint az ember. Hakapeszi másfélszáz évvel ezelőtt minden bizonnyal a "márpedig a vas a vason nem megyen" táborba tartozott volna a gőzmozdonyok hőskorában.
Szerencsére a tények mindig rácáfolnak az ilyen emberekre, és csak addig mennek 90-el ott, ahol a józan ész 40-et engedélyez, ameddig egy csattanás alkalmával ki nem esnek az első szélvédőn, és a saját 18 kerekűjük nem gázolja el őket.
Csak egy példát mondok. Jeges emelkedőn úgy kapcsolom ki az ASR - t mint a huzat, nagy találmány, csak épp elveszi a gázt és megérkeztél. Láncolhatsz éjjel a semmi közepén. Én meg kikapcsolom és keresztben, pörgő kerékkel de felmegyek. Az automatát is tesszük manuálisba jeges úton, ez alap.
Nem állítom én, hogy amit vázoltál arra nincs elvi lehetőség - magam is mérnöknek tanultam valaha - csak azt mondom ez még nem érett meg.
Amerikában néhány államban már engedélyezték ezeket. Többek között s guglinak is van robotautója. Az teljesen automata, bár sofőr ül benne, de úgy tudom még egyszer sem kelletettet beavatkoznia. Úgy tudom balesete csak olyan volt amiben nem a gép volt a hibás és már el sem tudta kerülni.
Ezeknek a robotautóknak sokkal jobb a reakcióidejük mint egy embernek. És körbe figyel mindent, míg te nem vagy erre képes.
Rossz látási viszonyok mellett is "lát". Te nem.
Pontosan ki tudja számítani a többi jármű sebességét. Neked ez nem biztos hogy mindig bejön.
És még lehetne sorolni.
Persze ahhoz hogy mindenhol elterjedjen még sok-sok év kell. A kísérleti járműveknek is még sok ezer kilométert meg kell tenniük.
Másik dolog hogy baromi drága.
HakapesziM
Már "kamion" szemszögből is butaság, amit írsz, de személyautóknál meg pláne.
Látom rajtad, hogy meggyőzni lehetetlen, mert "te jobban tudod" és a fizikát is ki tudod cselezni, illetve jobban felméred az utat, mint egy számítógép.
Azért érdekességképp megjegyzem neked, hogy egy átlagos emberi reakcióidő 0,5 másodperc. Ha szuperember kategória vagy, akkor 0,2-0,3 másodperc. A fék-reakció idő egy átlag embernél 2 másodperc körül van (tehát amíg meg tudja nyomni a féket a veszélyhelyzet észlelésével együtt). Ha te szuper ember vagy akkor neked legyen 1 másodperc.
Magyarul ha eléd ugrik a havas úton Rudolf, a vörös orrú rénszarvas akkor neked, mint szupersofőrnek 1,2 másodperc kell arra, hogy ne csak észleld, de reagálni is tudj.
Tudod, hogy egy ACC (adaptív tempomat) ugyan ezt mennyi idő alatt teszi meg? 0,01 másodperc alatt, tehát kb. 120x gyorsabban, mint te, a szupersofőr és durván 250-300x gyorsabban, mint én, a béna hétvégi sofőr.
Amúgy a kamionosok már 2 éve is a legfontosabb segédeszköznek tartották a sávkövető automatikát és az ACC-t:
"Szerencsére a tények mindig rácáfolnak az ilyen emberekre, és csak addig mennek 90-el ott, ahol a józan ész 40-et engedélyez, ameddig egy csattanás alkalmával ki nem esnek az első szélvédőn, és a saját 18 kerekűjük nem gázolja el őket."
Milyen tényekre gondolsz? Nem tartom magam a fizika felett állónak csak úgy vélem, a szakembereknek nem kellene figyelmen kívül hagyniuk azok meglátásait akik ezt csinálják. Még akkor sem ha tévedünk esetleg.
Ott megyek 90 - et ahol azt jónak látom, én is tévedhetek, van 1.7 millió km gyakorlatom, arra kell támaszkodnom, eddig bevált. Jöhet az automata autó, de addig is nekünk kell helytállni az úton, nincs más választás.
"Magyarul ha eléd ugrik a havas úton Rudolf, a vörös orrú rénszarvas akkor neked, mint szupersofőrnek 1,2 másodperc kell arra, hogy ne csak észleld, de reagálni is tudj.
Tudod, hogy egy ACC (adaptív tempomat) ugyan ezt mennyi idő alatt teszi meg? 0,01 másodperc alatt, tehát kb. 120x gyorsabban, mint te, a szupersofőr és durván 250-300x gyorsabban, mint én, a béna hétvégi sofőr."
A jávorszarvast ne mutasd be hat év skandináv pálya után.
Még hogy helyettem fékezzen az automata? Nyáron még csak - csak, havas úton sosem, lehet, hogy régimódi vagyok, de akkor fogok felhagyni a szakmával, ha ilyet adnak alám.
Nem lehet, hogy télen automata fékezzen, nem fordulhat elő, hogy ilyenbe beleüljek.
Hát, akkor csak reménykedjünk, hogy előbb tudsz majd nyugdíjba vonulni, mint bevezetik a majd az automatizált kamionokat ;) Mert be fogják, csak idő kérdése.
Amúgy remélem érzed, hogy az, hogy te sosem kapcsolnád be az automatikát havas úton nem jelenti, hogy az automatika nem szerepelne jobban, mint akár a te lábad. Ezt amúgy simán le lehetne tesztelni kontrollált körülmények között.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!