Szerintetek kb hány év kell ahoz, hogy a közlekedési eszközöket robot vezérelje?
El sem tudom képzelni, hogy pl. csúszós úton, hogyan lehet ezt automatizálni úgy, hogy ne kelljen abnormálisan lelassítani a közlekedést. Amikor állandóan korrigálni kell, figyelni az úttestet, hol lehet lefagyva. Autópályán jó időben oké, de egyébként nem érett még a technológia.
Csak egy pl. még az automata váltók sem érték el a gyakorlott sofőr képességeit, egy jó sofőr bizony jobb fogyasztást ér el egy manuális váltóval mint a legjobb automata. Ennek fényében nem tudom elképzelni mikor lehetne "kivenni a kormányt" az ember kezéből.
Mérnökileg ez már rég megoldott dolog. Olyannyira "hétköznapi", hogy van ilyen verseny mérnök egyetemek között, hogy gokartot kell átépíteni úgy, hogy magától keressen parkolóhelyet és be is álljon.
Ha megnézed a mai sávtartó berendezéseket, adaptív tempomatokat, stb-ket már láthatod, hogy ez nem sci-fi, itt van a való életben, csak jellemzően 1-2 dolgot csinálnak, azért a sofőrnek még most is vezetnie kell.
A gát tehát nem az, hogy műszakilag kihívás, hanem a felelősség témaköre. Ha pl baleset történik, akkor ki a felelős? Én emberként nem lehetek, hiszen nem én vezettem az autót. Most akkor leültetik a Mercedes főmérnökét, mert én elütöttem egy embert? Nem hiszem.
Másik probléma: mi van akkor, ha valami műszaki hiba miatt leáll az autó, miközben vezeti az automatika? Ma olyan szabályok vannak érvényben, hogy a féknek fizikai összeköttetésben kell lennie a pedállal (tehát nem lehet tisztán elektronikus, mint a gázpedál esetében), ugyanígy a steer-by-wire kormányzás sem megengedett, mechanikai kapcsolatnak kell lenni a kormánykerék és a kormánymű között. Ezek mindegyike ugyan kikerülhető elektronikus vezérléssel (elektromos kormányszervót tud forgatni számítógép, az ESP rendszere tudja fékezni az autót), mégis bármi hiba folytán leállna az autó, ma csak annyi történik, hogy megszűnik a rásegítésed, de kormányozni és fékezni ugyanúgy tudsz, észleled a hibát, és biztonságosan le tudsz állni. De ha mondjuk épp a jármű vezeti saját magát, akkor ha tönkremegy, lehet már késő lesz, mire észreveszi az élő sofőr, és nem fog tudni beavatkozni. Pl autópályán halad kanyarban az autó, aztán valami miatt leáll minden (mittudomén, legyen mondjuk elektromos zárlat valahol), akkor szépen egyenesen lemész a pályáról, kész a baleset.
Tudom, hogy repülőknél milyen jól bevált a robotpilóta, ott nincs semmi baj, túllihegem az egészet, stb, stb. De azért ne keverjük össze a légi közlekedést a közútival.
Elég hosszúra sikeredett.
Tehát - én szerintem - belátható időn belül még nem kell számolni azzal, hogy átvenné a szerepet a robotpilóta a közúti forgalomban.
HakapesziM
Az automata váltók kb. 10 éve sokszor jobban működnek, mint egy átlagos sofőr képességei engednék, illetve a legmodernebb automaták már sokkal jobbak minden szempontból (fogyasztás, reakcióidő), mint akár maga Michael Schumacher.
Ha meg most előrántanánk egy modern prémium kategóriás autót, akkor látnánk, hogy már most is tulajdonképpen az automatika vezeti. Beállítod a távolságkövető tempomatot sávtartással és gyorsít, fékez, kormányoz - a sofőr helyett. Sokkalta biztonságosabban, mint egy tapasztalt sofőr. Csak az illúziót hagyják meg, hogy a sofőr vezet. Tudja az autó, hogy milyen a tapadása, tudja, hogy esik vagy fagy, nem fárad el, nem tereli el semmi a figyelmét és sokkal nagyobb a látószöge, mint egy sofőrnek, mert gyakorlatilag 360 fokban lát. És ez 2014.
"Az automata váltók kb. 10 éve sokszor jobban működnek, mint egy átlagos sofőr képességei engednék, illetve a legmodernebb automaták már sokkal jobbak minden szempontból (fogyasztás, reakcióidő), mint akár maga Michael Schumacher."
Kamionos szemszögből tudom megközelíteni. Sok cég manuális váltóval rendeli a kocsikat, mert jobb fogyasztást lehet elérni így mint automatával. Ezek olyan cégek, hogy fél litert is levonnak a sofőrtől kíméletlenül, az anyjukat is eladnák a költségcsökkentés érdekében.
Télen is jobb a manuális, nem is lehet kérdés.
7-es vagyok, a 6-os válaszhoz szeretnék hozzászólni.
Hidd el, annak ellenére amit az előbb leírtam, az ember a leggyengébb pontja a vezetésnek. A technika már rég kiforrott annyira, hogy ilyeneket meg lehessen oldani. Jobban tudna vezetni csúszós úton a robot. Lásd a mai biztonsági rendszerek. ESP, ABS, ASR, anyámtyúkja, és még hosszan sorolhatnám. Sokkal jobban tudnának vezetni. És hogy ennek ellenére akkor miért történik annyi baleset ezekkel az autókkal is? Miért csúsznak ki annyian, ha ilyen sok elektronika őrzi elvileg az útjukat? Hát azért, mert az ember hamis biztonságérzetben gyorsabban megy, mint azt a körülmények engednék. A fizikát nem lehet megerőszakolni. Tehát ha kivennéd az emberi tényezőt, akkor igen, lehet, hogy a 10 centis hófödte tükörjégen nem mennének 130-cal az autók a pályán. De nagy valószínűséggel nem is baleseteznének.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!