Mitől függ, hogy egy autó motorja hány lóerős?
Nagyon sokat számit a befecskendezéső rendszer, a modern ijektoros befecskendezősökön már számitógépen keresztül nagyon sokféle paramétert betudnak állitani. Aztán ottvan a szelepek száma, minél több szelep jut egy hengerre, annál több a lóerő. És a szelepvezérlés: a változó szelepvezértlésű motoroknál kis motorból sok lóerőt kitudnak hozni.
Irtad a hengerek számát: ez a lóerőnél nem igazán számit, de a nyomatékot nagyban befolyásolja: azonos löktérfogatnál a 4 henger nyomatékosabb leszm, mint mondjuk a 6, viszont a 6 henger sokkal pörgősebb, ergó könnyebben előmásznak a lovak.
Mondtad hogy a turbót nehozzuk fel, márpedig bizony ez a leghatékonyabb módszer, és ezzel gyártják a legsokoldalúbb motorokat. A turbó segitségével mostanában simán kipréselik a motor erejének a kétszeresét.
"Irtad a hengerek számát: ez a lóerőnél nem igazán számit, de a nyomatékot nagyban befolyásolja: azonos löktérfogatnál a 4 henger nyomatékosabb leszm, mint mondjuk a 6, viszont a 6 henger sokkal pörgősebb, ergó könnyebben előmásznak a lovak."
Azt a k.va, ekkora ellentmondást. :D
Egy 50 lóerős motor nyilván nem nyomatékosabb, mint egy 150 lovas. Emellett az 50 lovas nem valószínű, hogy tud annyit forogni, mint a 150-es. ;)
A nyomatéknak nem sok köze van a hengerek számához. Minél több a henger, annál simábban jár, és magasabb fordulatot képes leadni a motor. De egy V8-as motor is lehet 150 Nm-es, meg egy sor 4-es is. Ez leginkább a hengerek kialakításától (furat-löket arány) függ.
Egyébként teljesítmény (lóerő) növelést drasztikusan kizárólag egy kompresszor, vagy egy turbó tud előidézni. A többi dolog csak kis mértékben növeli. Erőt (nyomaték - Nm) pedig inkább az üzemanyagrendszerrel lehet bevinni a dologba. Például N2O-val. Csak az nem mindegy, hogy a főtengely ezeket a változásokat elbírja-e. :)
Az amerikai v8-asok a világ leg butább motorjai, viszont agyonverhetetlenek, a merci és más európai és japán autógyártók sokkal precízebb technikával dolgoznak.
Szerintem az amerikai autógyártás kb. 10 évvel van elmaradva
a világtól.
Ezeket mind aláírom, de egy 1.4-esnek nem is feladata a 2,5 tonnás kasznit mozgatni.
Viszont technológiailag el vannak maradva, a modern autóik,
szinte egytől-eggyig japán gyártóktól kerülnek ki.
Pl. Nemrég meg tudtam nézni egy pár éves mustang-ot, egyszerűen kiábrándító volt látni.Vegyük a váltót, tudja már a 3 sebességet is, ezzel szemben a vw 7 sebességes dsg-je űrkorszaki, erre gondolok amikor azt mondom, hogy elvannak maradva.
Mindentől. Komolyan mondom, a motor összes elképzelhető adatától és kialakításától függ.
Ilyen adatok, de természetesen nem fogok mindent felsorolni, mert nem is menne:
-furat-löket arány
-vezérlés paraméterei (vezérműtengely)
-kompresszióviszony
-veszteségek (hő-, nyomás-, súrlódási, szívási és kipufogási ~)
Meg még sok mindentől, de ugye nem közvetlenül: ugyanis a pillanatnyi teljesítmény az adott fordulatszámból számolt szögsebesség és a nyomaték szorzata, így ha jól emlékszem:
P = M * 2 * pí * n
Bővebb információért motortervezéssel kapcsolatos egyetemi tankönyvet tudnék ajánlani. :)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!