Miben befolyásolja a fogyasztást a vezetési technika?
Nos. Ez nem lesz rövid, egyik kedvenc témám :)
A vezetési technika sokat számít, főleg városban és hegyen, habár közel sem annyit, mint az időjárás vagy a megfelelő járműválasztás... Csodákra azért nem képes, hacsak nem a száguldozást hasonlítjuk össze a tötymörgéssel, én azokat nem szoktam.
Alap és még biztonságos is a figyelés, messze előre tekintés, hogy ne kényszerüljünk hirtelen fékezésre, előzésre.
Ne fékezzük el a már megszerzett lendületet, ha nem muszáj, tehát kerüljük a fékezést, a motorfékkel egyetemben. A motorfék csak egyes esetekben jó: erős lejtőn, illetve ha meg akarunk állni. Ezen mit se változtat az, hogy a motorfék nem fogyaszt (legalábbis autók esetében, motornál már bonyolultabb a helyzet). Nem rövid távú 0 fogyasztást akarunk elérni, hanem ugyanannyi benzinből messzebbre jutni...
(Nem tudom, az autósok mit szólnak a szabadon/üresben guruláshoz, a motorosok utálják, fel nem fogom, miért. Miért jó az, ha nyomom a gázt, amikor lassulni akarok vagy nem, de visz a meredek lejtő?
A motor kikapcsolását most nem kavarom ide, az már elég haladó technika és megvannak a biztonságos alkalmazásának a feltételei, főleg autónál, de persze motornál is, járműfüggő, ésatöbbi.)
Az, hogy mennyit érnek a technikák, nagyon függ attól, hogy hol és milyen sebességgel haladunk. Ha főúton hazatép az ember egy kisebb motorral rendelkező járművel, akkor nem igazán van mit tenni. Erősebbnél ott a pulse and glide (kigyorsítás/kigurulás váltakozása), ami a vezető ébrentartására is alkalmas éjszakai műszak után.
Apropó gyorsítás. A fogyasztásnak rosszat tesz, ha finoman gyorsítunk, erőteljesen kell, de még nem nyelezve. Tekintsük meg a járművünk BSFC diagramját. Az erőteljes gyorsítás azért jó, mert nagyobb terhelésen hatékonyabb a motor, csak a legvégén esik vissza a hatékonyság, ezért ne nyelezzük, valahol 3/4-nél van az optimális.
Egyes technikák összeférnek a dinamikus vezetéssel, mások nem. Ha fékezés nélkül akarsz 50-60-nal beérni a faluba, akkor bizony jóelőre el kell kezdeni gurulni (vagy motorfékezni), főleg lejtőn.
A biztonságot nagyban növeli az extra odafigyelés, amit a normálisabb fajta fogyasztásra figyelő esetében jelen van. Ha lassan haladunk és gurulgatunk, akkor jobb, ha tekintettel vagyunk a mögöttünk haladóra, amennyiben az nem tud minket megelőzni. Nem szép dolog mások hátráltatása s nem is olyan biztonságos, hisz van, aki ideges lesz, van, aki előzni fog, akár szendvicsezve is. A pulse and glide-ot sem mindenki tolerálja, a glide fázisban elveszhet a követési távolság, ha a mögöttünk haladó nem akar lassítani.
Az ilyen finomságokról, hogy hogyan parkoljunk és kerüljük a tócsákat, most nem akarok csevegni, nem hiszem, hogy nagy szerepük van, illetve rövid utakon (amik eleve rontják a fogyasztást) és bizonyos helyeken azért számíthat a parkolás. Jobb, ha nem kell hátrálni kiálláskor, de az esetleges lejtők is megvariálhatják a dolgokat. Eh, mégis írtam valamit.
kösz a válaszokat
de most itt főleg a dízeles autókra gondolok
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!