A dízel motorok érzékenyebbek a rossz üzemanyagra?
Valóban érzékenyek a rossz üzemanyagra a dízelek (2008-2012 között gyártott Mercikre, Audikra, Volvókra gondolok elsősorban, mert ilyenre szeretnék váltani)?
Eddig 5 autóm volt, mind benzines. Előfordult, hogy bizonyos kutakon silányabb benzint tankoltam, de soha nem okozott komolyabb gondot. A modern dízelek esetében sok helyen hallom, hogy más a helyzet. Mik a tapasztalataitok?
A dízelek mindig is érzékenyebbek voltak a gyenge minőségű, pancsolt, koszos üzemanyagra. A benzinmotorok karburátoraiban és a szívócső-befecskendezéses, alacsony nyomású injektorokban nem sok kárt tud tenni a rossz, koszos benzin: legfeljebb eldugul néhány furat és kész. A dízelek adagolói viszont már régen is nagy nyomással működtek, ebből adódóan nagyobb volt az alkatrészek mechanikai terhelése, mint a befecskendezőknél, ráadásul általában a gázolaj keni őket (kivéve a "mindenevő" motorok adagolóit. Az üzemanyagban lebegő kosz hamar kivégezte a gázolajmennyiség beállításáért felelős precíziós alkatrészeket, a rossz minőségű, mikor mivel hígított (esetleg savval szőkített) gázolaj pedig nem kente eléggé az adagolót, amitől felgyorsult a kopás. Persze ez furcsán hangzik a fáradtolajjal, étolajjal és egyebekkel működő "zőccséges" Mercedesek ismeretében, de jó tudni, hogy a legendásan tartós öthengeres szívódízelek is csak akkor viselik el az "alternatív" üzemanyagokat, ha rendesen le vannak szűrve. Az étolajban úszó prézli és a fáradtolaj fémszemcséi hamar hazavágják az adagolót.
A mai common-rail dízelek másképp működnek, nincs klasszikus adagoló. Viszont a nagy nyomású szivattyú ugyanúgy nem szereti a koszos, pancsolt gázolajat és a befecskendezőfejek is hamar megunják. Óriási, 1.500-1.800 (vagy még több) baros nyomással dolgozik a rendszer, ilyen értékek mellett a kicsit rossz gázolaj is hamar tönkrevág mindent. De az új, közvetlen befecskendezéses benzinmotorok is hasonlóan érzékenyek: ott is nagy a nyomás, érzékenyek a befecskendező alkatrészei, az "okosba" szerzett vizes, homokos benzint nem sokáig viselik el.
A dízeleknél azonban nem csak az adagolóban okozhat kárt a rossz gázolaj. A ki tudja, mit tartalmazó gázolajak öngyulladási tulajdonságainak lehet, hogy közük sincs az elvárhatóhoz, ezért egészen véletlenszerű időpontban és módon gyulladnak be, a motor meg össze-vissza jár. A benzinesek erre kevésbé érzékenyek, a szikra jóvoltából fix időpontban gyullad a keverék. Az is lehet, hogy a szennyezőanyagok nem égnek el, összekormolják a kipufogóoldalt, ezt meg a turbó nem szokta szeretni.
"Előfordult, hogy bizonyos kutakon silányabb benzint tankoltam, de soha nem okozott komolyabb gondot"
A kutakon tankolt benzinnel általában nincs gond, az mind jó vagy elfogadható minőségű. Bár állítólag tőlünk nyugatabbra minden üzemanyag jobb (meg még a fű is zöldebb, de ezt most hagyjuk), de az itthoniak is használhatóak az autóhoz, nem teszik tönkre. Az Ukrajnából, Romániából vagy ismeretlen helyről hozott, okosba' bizniszelt, koszos edényben tárolt üzemanyaggal van probléma, amiről azt sem tudod, mivel hígították és a kanna faláról milyen koszt oldott le.
"ismeretlen helyről hozott, okosba' bizniszelt, koszos edényben tárolt üzemanyaggal van probléma, amiről azt sem tudod, mivel hígították és a kanna faláról milyen koszt oldott le."
Nem ment el az eszem, ott még nem tartok... :)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!