Mit jelent az, hogy dupla kuplung?
A tuningolt autókon gyakran egyenes fogazású kapcsolókörmös váltókat használnak. Ezt a köznyelvben "tolókerekes" vagy "tolós" váltó néven ismerik (pedig a tolókerekes váltó kicsit más), esetleg "sírós" váltónak hívják (a hangja miatt).
Ezeknek két nagy előnyük van. Egyrészt mivel egyenes fogazású fogakerekek vannak bennük, sokkal nagyobb nyomatékot tudnak átvinni, mint az általában ferde fogazású gyári szinkronváltók. Így megmaradhat a gyári váltóház, nem kell átszabni a padlólemezt, a váltótartó bakokat és a kardánt, de a beleépített új váltómű elviseli a motor nagyobb erejét is. A másik előnyük az, hogy felkapcsolásnál nem feltétlenül kell kuplungolni, elég csak elvenni a gázt és kapcsolni a következő fokozatot. Ez gyorsabb kapcsolást tesz lehetővé, amivel értékes tizedmásodperceket lehet nyerni.
Csakhogy ezért cserébe kicsit bonyolultabb visszakapcsolni. Mivel nincsenek szinkrongyűrűk és szinkrondobok, amik kiegyenlítenék a különböző fordulatszámmal pörgő tengelyek közti különbséget, ezért ezt egy érdekes trükkel kell megtenni. Először ki kell nyomni a kuplungot, majd a magasabb sebességből üresbe kell tenni a váltót. Utána a kuplungot felengedve gázt kell adni, ekkor a tengelyek fordulatszáma megegyezik. Ha ez megvan, újra be kell nyomni a kuplungot, majd betenni a váltót az alacsonyabb fokozatba, felengedni a kuplungot és készen is vagy. Ha megszámolod, pontosan kétszer kellett kuplungolni egyetlen visszakapcsoláshoz, innen jön a "dupla kuplung" kifejezés.
Tuning autók ...
De ha egy Csepelbe vagy régi Zil -be ülsz ott is dupla kuplungos váltással tudsz csak boldogulni.
Aki volt katona és vezetett teher autót az elmondja neked :)
"De ha egy Csepelbe vagy régi Zil -be ülsz "
Vagy ülhet akármelyik- akár modern- kamionba/buszba ami lefutott már másfél millió km-t ( és nem cserélték előírásszerűen a váltóolajat), ott is lehet dupla kuplungozni bőségesen :)
"egy reggebbi kamioin - busz... nem lehet siman benyoom a kupungot s kettesbol berakom 3asba s felengedem s kész? mert nem..?"
Mert sok régebbi gépnél nem voltak szinkronizált váltók, vagy nem minden fokozat volt szinkronizált. pl az 1-2 nem szinkronizált, a többi az (a brdm-2 pl ilyen).
Ha nem szinkronizált, akkor lehet duplázni váltásnál.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!