Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » Autósuli előtt állok pár...

Autósuli előtt állok pár hónappal és lenne pár kérdésem az autókkal és azok vezetésével kapcsolatban?

Figyelt kérdés
Szóval pár alapfogalmat kéne tisztáznotok velem. Ugye mondják hogy ennyi meg annyi lóerős a kocsi, nos ez oké, tudom, hogy egy lóerő hány watt, de bennem valahogy nincs meg az az érzés hogy hú, ez akkor most milyen erős autó, valahogy nem tudom átérezni az erősségét, ti mihez viszonyítjátok? Aztán ott a kuplung, csak akkor lehet váltani sebességet, ha azt lenyomom? És váltásnál csak a kuplungnak szabad lenni lenyomva? Amennyire tudom, 5-6000-res fordulatnál kell váltani (?). Az autó sebességbe téve nem gurul el vagy pont üresben? Meg aztán pár alap dolgot, mint például a hengerek meg ilyesmi dolgokat kéne elmagyarázni mezei szinten akinek van kedve/ideje hozzá. Tudom, azért megyek a suliba, hogy mindezt megtanuljam de kétlem, hogy sokan vannak manapság úgy akik elmennek autósuliba és még sose vezettek volna/nem értenek kicsit sem az ilyen dolgokhoz. Köszi előre is.

2012. dec. 1. 23:15
1 2
 1/11 A kérdező kommentje:
jaj, amit még kifelejtettem az az, hogy szokták mondani, hogy egy kocsi 1.4-es vagy ilyenek, ezt jól sejtem, hogy a köbcentikkel van kapcsolatban? Vagy köze nincs hozzá? Valamint a fogyasztást ez alapján ki lehet számolni?
2012. dec. 1. 23:16
 2/11 Beviz Elek ***** válasza:

Az 1.4-nek köze van a köbcentihez. Ez nagyjából 1400 (+/-50 max)

1000 köbcenti az 1 liter. Ezt ez alapján számolják ki.

A fogyasztásban úgy látod, hogy minél kisebb, annál kevesebbel lehet vele autózni (kíméletesen, öregesen).

A köbcenti miatt kevesebb üzemanyagra van szüksége ha nem erőlteted.

PL: 1.0 Suzuki Swift: Elkocsikáztam vele 4,5-5 literrel 100 km-en ráérősen (autópálya max 110km/h). Majd elkocsikáztam úgy, hogy tapostam amit bírt. Megette a 8at is.

Most egy 1.6os Nissanom van(100LE). Ha óvatosan megyek vele, akkor 6 liter, ha taposom neki, akkor 7. (hosszútávon, városon keresztül előzgetve, megpakolva).


Tehát ha óvatosan mész, akkor legfőképpen a köbcenti befolyásolja, de ha nyomod neki, akkor az erő is, hiszen a gyorsuláshoz nem kell annyit "szenvedjen".


A lóerő mennyisége mindenkinél mást jelent. Nekem a kb 60asból a 100Le-sbe átülve bőven elég a 100, de akinek egy 7es BMW-je van, átülne egy ilyen Nissanba és sírna a gyengeségétől.


Váltás: Aki profi és annyira ismeri az autót, az tud váltani kuplung nélkül, de ehhez meg kell találni a pontos fordulatot. Nekem még nem megy, nem vezetek olyan régóta. De ha nem visz rá a szükség (elszakad a kuplungbowden), akkor nyomni kell váltáshoz.

Közben nem tilos mást nyomni, de fölösleges (kivéve lassításnál ha nem elég a motorfék). A gázt hiába nyomod, csak bőgni fog a motor.


A fordulatszám autófüggő. A F1-ben 10ezer fölött váltanak. 5-6ezret akkor várják meg egy átlagos autóban, ha utcai verseny van, vagy néha kicsit "kiégetik a trutyit". Nekem 7ezernél tilt, ha nagyritkán nagyon odalépek, akkor max 5ig, ha lendületesen előzgetek akkor 4ig engedem. Más esetben, ha ráérősen kocsikázok a városban és úgysem lehet haladni, akkor 2-2,5nél már váltok fel.

Dízelnél ezt még lejjebb szokták, azok kevésbé szeretik ha pörgetik.


Ha le van állítva a motor:

Ha az autó minél kisebb sebességi fokozatba van rakva, annál kevésbé tud gurulni (hegyről le egyesben is elindulhat), csak ne nyomd be a kuplungot. Üresben viszont gurul, akkor taposni kell a féket.

Ha jár a motor: Ha áll az autó és jár a motor, akkor csak úgy lehet sebességben az autó, hogy nyomod a kuplungot. Különben lefullad. Ilyenkor ugyanúgy gurul.


Motor lényege: A hengerekben járnak a dugattyúk fel-le. (henger mérete=hengerűrtartalom=köbcenti). Ide kerül bele a levegő és az üzemanyag. A dugattyú összenyomja, majd A,

Benzinesnél a gyertya szikrát ad, berobban és emiatt a dugattyú lemegy->hajtja az autót

B, A dízelnél akkor lesz a nyomás hogy berobban (szikra nélkül), emiatt lemegy a dugattyú és hajtja a motort.


Ma az európában legelterjedtem a 4hengeres változat. Ez van minden átlagos személyautónak.

A Skoda 1.2-es motorjában és a Suzuki 1.0-s motorjában csak 3 van (gondolom van még de az összes autót nem vágom).

Olyan 1.3tól felfelé jönnek a 4hengeres autók, majd jönnek a nagyméretű luxusautók, sportautók, stb.

Van 5hengeres (bár nem sok ilyennel találkoztam)

6 hengeres

8 hengeres

10

és 12 (BMW 750)

2012. dec. 2. 00:03
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/11 A kérdező kommentje:
na, mostmár kezdem kapizsgálni a dolgot :) az autósulis órákon miket tanítanak nagyjából? csak a kreszt vagy ilyesmit is?
2012. dec. 2. 00:57
 4/11 Beviz Elek ***** válasza:

Nekünk a kreszen kívül az oktató ilyet is magyarázott. Voltak plakátok (motor, fék, stb), majd kimentünk a kocsijához, felnyitotta a motorháztetőt és mutogatott (nagyon jó oktató volt).

Majd kresz után mentem vezetni, ott is mutogatott, gyorsan lenyomtuk az egészet mert azt mondta hogy fölösleges levezetni az össze órát.


Megkaptam a jogsit, apu eljött értem, beültem a kocsi és mondta hogy jó, ő sörözik, én vagyok a sofőr. Minden 3. hétvégén lenyomtunk kb 600 km-t és ő végig magyarázott, aztán valamit sikerült megérteni...

De alapból szeretem a témát, a motoron kívül bármit szétszedek a Nissanon

2012. dec. 2. 01:06
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/11 anonim ***** válasza:
100%

Ha van időd olvasni, akkor Ternai Zoltán könyvét tudnám ajánlani, A Gépkocsi a címe ha jól emlékszem. A neten megtalálod, ingyen leszedhető.


A lóerő egy régi teljesítmény mértékegység, ráadásul az autógyártók a maximális teljesítményt (és a fordulatszámot aminél leadja) adják meg. Önmagában nem sokat mond, egyrészt mert egy 100 lovas motor másképpen tud mozgatni egy 2 tonnás autót mint egy 600 kilósat. Nem beszélve arról, hogy a személyautókat közúton nem szokták használni a teljesítménymaximumon - nem is kell, hiszen ahhoz hogy egy átlagos kocsit 90-es sebességen tarts jóval kevesebb teljesítmény is elég.

Mihez lehet viszonyítani? Például más autókhoz amiket vezettél. Ha pl. vezetted már valamelyik rokonod 120 lóerős, 1150 kg-os autóját, akkor ha egy másik kocsi 160 lóerő és ugyanannyi kiló, akkor várhatóan jobban fog "menni".


De ez függ a váltótól is, de kezdjük e kuplunggal. Van a motor, ezután a kuplung és a váltó. A motor arra jó, hogy kémiai energiából (ez a benzin) mozgási energiát (ez a főtengely forgása) csinál. Mivel a motor erejét nem akarjuk állandóan átvinni, ezért kell egy berendezés, amivel lehet választani, hogy átadja a forgómozgást a váltónak vagy nem - ez a kuplung. Mivel mechanikus szerkezet, ezért van átmenet, amikor nem adja át teljes egészében a forgómozgást, ezt használjuk ki amikor finoman engedjük fel a pedált indulásnál.

A váltó: mivel a belsőégésű motor csak adott fordulatszám-tartományban (alapjárat és a max. fordulatszám) között tud megfelelően működni, ezért kell egy változtatható áttétel. Nem tudom hogy mennyire vagy otthon a fizikában, az egész arról szól. :)

Az üres egy olyan állása a váltónak, amikor egyik fogaskerék pár sincs "bekapcsolva", ilyenkor ha a kuplungpedált felengeded akkor sem adódik át a főtengely forgómozgása a váltó kimeneti tengelyére.

Az utcai autókban 5-6ezer már a max. fordulatszám környéke szokott lenni, ha csak ott váltanál az oktató elég csúnyán nézne rád. :) Majd megmondja mikor válts fel, én kb. 2500-2750 között fel szoktam váltani ha lehetővé teszi a forgalmi helyzet.


Olvasd el a könyvet - régen írta az úriember, de az alapokat megérted. És az is kiderül belőle, hogy az elmúlt 50 évben mekkorát fejlődött a gépjárműipar.


Regisztráció után innen leszedheted:

[link]

2012. dec. 2. 01:26
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/11 A kérdező kommentje:
köszi a válaszokat. ha valaki még tud/akar segíteni írhat hasznos dolgokat :)
2012. dec. 2. 14:20
 7/11 A kérdező kommentje:
most jutott eszembe, hogyha áll a kocsi és úgy próbálok váltani akkor is ugyanúgy nyomjam le a kuplungot vagy nincs értelme? valamint üresbe hogyan kell betenni?
2012. dec. 5. 21:39
 8/11 anonim ***** válasza:

Az, hogy "áll a kocsi" azt jelenti, hogy nem jár a motor, hanem a garázsban próbálgatod? :)

Jobb ha mindig ki van nyomva amikor a váltóhoz nyúlsz, ez megszokást is igényel, úgyhogy nyomd csak ki.

Ha jár a motor, akkor meg egyértelmű.


A fenti helyzetben, pl. ha csak ki akarod próbálni milyen érzés, akkor előtte húzd be a kéziféket, nehogy elguruljon az autó - kínos ha nekigurul pl. a szemben álló autónak, vagy a polcnak a garázsban.


Üres?

A legelterjedtebb a "H" kulisszás váltó. Képzeld el, hogy van egy 4 sebességes váltó, ahol úgy tudod mozgatni a váltókart mintha egy H betűt rajzolnál vele. A H forma függőleges szárainak alsó és felső végeiben vannak a fokozatok, az üres pedig azt jelenti hogy egyik fokozatban sincs - ez a H vízszintes szára.

Ha megnézel egy normál 5 előremeneti és 1 hátrameneti (rükverc szép magyar szóval) fokozatú váltót, ott is megvan ez a H elrendezés, csak ott 3 függőleges szára van a betűnek.

2012. dec. 6. 08:33
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/11 A kérdező kommentje:
igen, úgy gondoltam. :d köszi a választ.
2012. dec. 6. 15:51
 10/11 A kérdező kommentje:
és amúgy ha váltani akarok akkor csak sorban lehet, tehát 1-2-3-4-5, vagy át lehet 1-ről pl 3-ra is váltani? Persze értelme nincs, de lehetséges?
2012. dec. 7. 12:33
1 2

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!