Autósuli előtt állok pár hónappal és lenne pár kérdésem az autókkal és azok vezetésével kapcsolatban?
Az 1.4-nek köze van a köbcentihez. Ez nagyjából 1400 (+/-50 max)
1000 köbcenti az 1 liter. Ezt ez alapján számolják ki.
A fogyasztásban úgy látod, hogy minél kisebb, annál kevesebbel lehet vele autózni (kíméletesen, öregesen).
A köbcenti miatt kevesebb üzemanyagra van szüksége ha nem erőlteted.
PL: 1.0 Suzuki Swift: Elkocsikáztam vele 4,5-5 literrel 100 km-en ráérősen (autópálya max 110km/h). Majd elkocsikáztam úgy, hogy tapostam amit bírt. Megette a 8at is.
Most egy 1.6os Nissanom van(100LE). Ha óvatosan megyek vele, akkor 6 liter, ha taposom neki, akkor 7. (hosszútávon, városon keresztül előzgetve, megpakolva).
Tehát ha óvatosan mész, akkor legfőképpen a köbcenti befolyásolja, de ha nyomod neki, akkor az erő is, hiszen a gyorsuláshoz nem kell annyit "szenvedjen".
A lóerő mennyisége mindenkinél mást jelent. Nekem a kb 60asból a 100Le-sbe átülve bőven elég a 100, de akinek egy 7es BMW-je van, átülne egy ilyen Nissanba és sírna a gyengeségétől.
Váltás: Aki profi és annyira ismeri az autót, az tud váltani kuplung nélkül, de ehhez meg kell találni a pontos fordulatot. Nekem még nem megy, nem vezetek olyan régóta. De ha nem visz rá a szükség (elszakad a kuplungbowden), akkor nyomni kell váltáshoz.
Közben nem tilos mást nyomni, de fölösleges (kivéve lassításnál ha nem elég a motorfék). A gázt hiába nyomod, csak bőgni fog a motor.
A fordulatszám autófüggő. A F1-ben 10ezer fölött váltanak. 5-6ezret akkor várják meg egy átlagos autóban, ha utcai verseny van, vagy néha kicsit "kiégetik a trutyit". Nekem 7ezernél tilt, ha nagyritkán nagyon odalépek, akkor max 5ig, ha lendületesen előzgetek akkor 4ig engedem. Más esetben, ha ráérősen kocsikázok a városban és úgysem lehet haladni, akkor 2-2,5nél már váltok fel.
Dízelnél ezt még lejjebb szokták, azok kevésbé szeretik ha pörgetik.
Ha le van állítva a motor:
Ha az autó minél kisebb sebességi fokozatba van rakva, annál kevésbé tud gurulni (hegyről le egyesben is elindulhat), csak ne nyomd be a kuplungot. Üresben viszont gurul, akkor taposni kell a féket.
Ha jár a motor: Ha áll az autó és jár a motor, akkor csak úgy lehet sebességben az autó, hogy nyomod a kuplungot. Különben lefullad. Ilyenkor ugyanúgy gurul.
Motor lényege: A hengerekben járnak a dugattyúk fel-le. (henger mérete=hengerűrtartalom=köbcenti). Ide kerül bele a levegő és az üzemanyag. A dugattyú összenyomja, majd A,
Benzinesnél a gyertya szikrát ad, berobban és emiatt a dugattyú lemegy->hajtja az autót
B, A dízelnél akkor lesz a nyomás hogy berobban (szikra nélkül), emiatt lemegy a dugattyú és hajtja a motort.
Ma az európában legelterjedtem a 4hengeres változat. Ez van minden átlagos személyautónak.
A Skoda 1.2-es motorjában és a Suzuki 1.0-s motorjában csak 3 van (gondolom van még de az összes autót nem vágom).
Olyan 1.3tól felfelé jönnek a 4hengeres autók, majd jönnek a nagyméretű luxusautók, sportautók, stb.
Van 5hengeres (bár nem sok ilyennel találkoztam)
6 hengeres
8 hengeres
10
és 12 (BMW 750)
Nekünk a kreszen kívül az oktató ilyet is magyarázott. Voltak plakátok (motor, fék, stb), majd kimentünk a kocsijához, felnyitotta a motorháztetőt és mutogatott (nagyon jó oktató volt).
Majd kresz után mentem vezetni, ott is mutogatott, gyorsan lenyomtuk az egészet mert azt mondta hogy fölösleges levezetni az össze órát.
Megkaptam a jogsit, apu eljött értem, beültem a kocsi és mondta hogy jó, ő sörözik, én vagyok a sofőr. Minden 3. hétvégén lenyomtunk kb 600 km-t és ő végig magyarázott, aztán valamit sikerült megérteni...
De alapból szeretem a témát, a motoron kívül bármit szétszedek a Nissanon
Ha van időd olvasni, akkor Ternai Zoltán könyvét tudnám ajánlani, A Gépkocsi a címe ha jól emlékszem. A neten megtalálod, ingyen leszedhető.
A lóerő egy régi teljesítmény mértékegység, ráadásul az autógyártók a maximális teljesítményt (és a fordulatszámot aminél leadja) adják meg. Önmagában nem sokat mond, egyrészt mert egy 100 lovas motor másképpen tud mozgatni egy 2 tonnás autót mint egy 600 kilósat. Nem beszélve arról, hogy a személyautókat közúton nem szokták használni a teljesítménymaximumon - nem is kell, hiszen ahhoz hogy egy átlagos kocsit 90-es sebességen tarts jóval kevesebb teljesítmény is elég.
Mihez lehet viszonyítani? Például más autókhoz amiket vezettél. Ha pl. vezetted már valamelyik rokonod 120 lóerős, 1150 kg-os autóját, akkor ha egy másik kocsi 160 lóerő és ugyanannyi kiló, akkor várhatóan jobban fog "menni".
De ez függ a váltótól is, de kezdjük e kuplunggal. Van a motor, ezután a kuplung és a váltó. A motor arra jó, hogy kémiai energiából (ez a benzin) mozgási energiát (ez a főtengely forgása) csinál. Mivel a motor erejét nem akarjuk állandóan átvinni, ezért kell egy berendezés, amivel lehet választani, hogy átadja a forgómozgást a váltónak vagy nem - ez a kuplung. Mivel mechanikus szerkezet, ezért van átmenet, amikor nem adja át teljes egészében a forgómozgást, ezt használjuk ki amikor finoman engedjük fel a pedált indulásnál.
A váltó: mivel a belsőégésű motor csak adott fordulatszám-tartományban (alapjárat és a max. fordulatszám) között tud megfelelően működni, ezért kell egy változtatható áttétel. Nem tudom hogy mennyire vagy otthon a fizikában, az egész arról szól. :)
Az üres egy olyan állása a váltónak, amikor egyik fogaskerék pár sincs "bekapcsolva", ilyenkor ha a kuplungpedált felengeded akkor sem adódik át a főtengely forgómozgása a váltó kimeneti tengelyére.
Az utcai autókban 5-6ezer már a max. fordulatszám környéke szokott lenni, ha csak ott váltanál az oktató elég csúnyán nézne rád. :) Majd megmondja mikor válts fel, én kb. 2500-2750 között fel szoktam váltani ha lehetővé teszi a forgalmi helyzet.
Olvasd el a könyvet - régen írta az úriember, de az alapokat megérted. És az is kiderül belőle, hogy az elmúlt 50 évben mekkorát fejlődött a gépjárműipar.
Regisztráció után innen leszedheted:
Az, hogy "áll a kocsi" azt jelenti, hogy nem jár a motor, hanem a garázsban próbálgatod? :)
Jobb ha mindig ki van nyomva amikor a váltóhoz nyúlsz, ez megszokást is igényel, úgyhogy nyomd csak ki.
Ha jár a motor, akkor meg egyértelmű.
A fenti helyzetben, pl. ha csak ki akarod próbálni milyen érzés, akkor előtte húzd be a kéziféket, nehogy elguruljon az autó - kínos ha nekigurul pl. a szemben álló autónak, vagy a polcnak a garázsban.
Üres?
A legelterjedtebb a "H" kulisszás váltó. Képzeld el, hogy van egy 4 sebességes váltó, ahol úgy tudod mozgatni a váltókart mintha egy H betűt rajzolnál vele. A H forma függőleges szárainak alsó és felső végeiben vannak a fokozatok, az üres pedig azt jelenti hogy egyik fokozatban sincs - ez a H vízszintes szára.
Ha megnézel egy normál 5 előremeneti és 1 hátrameneti (rükverc szép magyar szóval) fokozatú váltót, ott is megvan ez a H elrendezés, csak ott 3 függőleges szára van a betűnek.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!