Az extrém drága autók is "tervezett avulás"-sal készülnek?
Van ez a villanykörte összeesküvés téma, hogy a mai fogyasztói társadalomban mindent úgy csinálnak, hogy hamar tönkremenjen és ne legyen érdemes javítani, hogy újra újat vegyen a pógár. Még a kocsiknál is. Kérdés, hogy vajon a nagyon nagy árú autókra is igaz-e?
Pl Porsche, Lamborghini, Ferrari, stb
Nagyon felkapott téma ez a "tervezett izé", gyakorlatban körül kéne nézni kicsit.
20-30 éve (de akár csak 10) egy átlagos 1600ccm-es autó tudott 60-70 lóerőt, egy 2500ccm-es pedig 160-170-et, ma egy 1.6-os autó alsó hangon 100, de nem ritkán 130-15 lóerős, vagy ottvannak a Fiat TwinAir motorjai, ahol 875CCM-ből hoznak ki 102 lóerőt.
Eközben a méret ugyanakkora maradt, sőt, kisebb lett. Igaz hogy közben fejlődött a gyártástechnológia,de nem olyan mértékben hogy egy 5kilós blokk elmenjen 5 000 000 km-t, ez a downsizing átka, a kisebb méretű alkatrészek tűréshatára sokkal kisebb, mivel egyszerűen "kevesebb anyag" van bennük hamarabb jelentkezik az anyagfáradás, stb.
Nem mellesleg közben megjelent egy csomó, ma már természetesnek számító kényelmi és biztonsági rendszer (plusz az emissziós normák, és az azokat biztosító rendszerek) ami plusz hibalehetőséget hordoz.
Nagyon könnyű összeesküvéselméleteket gyártani, és ha szubjektíven nézem akkor még hihető is, de ha valamiből azonos méretben nagyobb teljesítményt akarok kihozni ugyanazzal a működési elvvel akkor az az élettartam rovására fog menni.
De ugyanez igaz másra is, ha 1999-ben azt mondom hogy 10év múlva lesz egy olyan telefonom ami egyszerre lesz fényképezőgép, zenelejátszó, GPS, zzeblámpa, egy majdnem teljesértékű számológép, és még telefonálni is tudok majd vele simán kiröhögnek.
Viszont a mai napig megvan az első 3210-es Nokiám, és működik, egy hétig bírja akkuról (persze ne ma gyárival már), de lehet vele telefonálni, meg SMS-t küldeni és ennyi.
Ebből vonok is egy párhuzamot, ha olyan autót akarsz ami ezer évig bírja vegyél egy katonai Humvee-t, az nem fog bekrepálni.
Igaz se légzsák, se klíma, se ülésfűtés, se beépített mp3-as fejegység,de garantáltan megy egymillió kilométert.
Bezony, meg nem is kell megelőzni a konkurens bojrészert vele, csak kell +1 ember aki kezeli a .50-es géppuskát. :)
/Amúgy láttam már leírtad előttem amit mondani akartam, szokás szerint./
szerintem a gyárak azt szeretnék, ha minél kisebb ráfordítással, a végtelenségig működne a termékük... az lenne a legjobb reklám...
csak a könyvelésben van amortizáció, általában öt év..ezután nullára írják, és eladják, bár még kifogástalan(a zöme)
én egyszerű ember, azt csinálom, hogy megpróbálom a lehető legjobbat adni a vasnak(korrózióvédelem, szintetikus olaj, jó üzemanyag)akkor a hétévesen eladott járgányt még évek múlva is látom az úton hibárlan állapotban... a gyár nem úgy adja el, hogy elviszed, és csak hajtod, hajtod, hajtod...akkor annak annyi.még a drága autóknál is...sőt, ott kell csak igazán gondozni
amit kihagytok az a súlytényező. Akkora autókat akar mindenki,mint 30 éve voltak, de a fogyasztás miatt feleakkora súlyból kell kihozni. Emiatt minden műanyag, ami csak lehet, illetve kitaláltak olyan perverz dolgokat,mint a kettős tömegű lendkerék.
A másik pedig,hogy a gyártó választhat hogy a fele annyiba kerülő,vagy a kétszer olyan drága és tartós anyagból készítteti el az alkatrészt. Emiatt is "élettartamtervezettnek" tűnhetnek dolgok.
Például volt egy autóm, 5000 kmenként szétvert egy olcsó alsógömbfejet. Mérges lettem,megvettem a két és félszer drágább német utángyártott gömbfejet. Cserekor érezni lehetett,hogy kb sülyban is két és félsszer annyi. Többé nem cseréltem gömbfejet...
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!