Hogy kell vezetni egy automataváltós kocsit?
Az automata váltón nem közvetlenül fokozatokat választasz, csak haladási irányt. Ezt az előválasztóval teheted meg, az van a váltókar helyén.
Ennek 4 állása szokott lenni: P, R, N és D. A D után lehetnek még számmal jelölt pozíciók, esetleg S-sel jelölt fokozat, arról majd később. A P a parkolóállás, ez felel meg annak az állapotnak, mikor a kéziváltós autót sebességbe teszed parkolásnál. Menet közben nem szabad kapcsolni, csak álló helyzetben. Az R a hátramenet, az N az üres, a D pedig az előremenetet jelzi.
Indítani P-ben kell, benyomott fékpedállal, innen a kart a haladási iránytól függően R-be vagy D-be kell mozgatnod, szintén benyomott fékpedál mellett. Bizonyos típusoknál a váltón is van reteszelőgomb, azt is meg kell nyomnod. Ha megvan a kívánt haladási irány (R vagy D), akkor már csak a gázt és a féket kell kezelned. A féket felengedve az autó lassan megy előre vagy hátra, ezt kúszásnak hívjuk. Ez nagyon hasznos parkolásnál, mert nem kell nyomni a gázt, viszont éppen ezért ha meg kell állni valahol (mondjuk lámpánál), akkor vagy állnod kell a féken, vagy N-be kell tenni a váltót, különben nekimész az előtted állónak. Megálláskor P-be teszed a váltót, leállítod a motort és kész is. Kuplung nincs, ne is keresd.
A váltó további fokozatai is érdekesek. Ha számmal vannak jelölve (régebben 3,2 és L volt a jelölésük), akkor egy egyszerű, hidrodinamikus váltóról van szó. Ha ezekbe a fokozatokba húzod a váltót, akkor a vezérlés nem enged feljebb kapcsolni. Vagyis ha mondjuk a 3-as fokozatban van az előválasztó, akkor 3. fokozatnál feljebb nem kapcsol. Ez lejtőn hasznos, mert így nem fog végig felkapcsolgatni a váltó és van motorfék.
Ha van a váltón "S" állás, az vagy a sportprogramot jelöli (bár ezt inkább külön kapcsolóval oldják meg), vagy a kézi kapcsolási lehetőséget. Ilyenkor S-ből el tudod tolni oldalra a kart, ahol + és - állások közt mozgathatod. Ez esetben a váltó szekvenciálisan működik: az előválasztót előre-hátra mozgatva vagy a kormányra telepített gombokat nyomogatva tudsz fel- vagy visszakapcsolni egy fokozatot. Üresbe vagy hátramenetbe viszont így nem lehet tenni, ahhoz N-be vagy R-be kell húznod a kart.
Előzésnél is kicsit másképp működik az automata, mint a manuális váltó: itt nem kell kézzel visszakapcsolni, vagyis nem kell mondjuk 3-as fokozatba húzni az előválasztót, hanem csak hirtelen padlóig nyomod a gázpedált, ezt a vezérlő úgy értelmezi, hogy gyorsítani szeretnél és visszakapcsol magától. Vagy nem, de akkor valami baja van.
Én sem vezettem még ilyet. Egy kérdésem hadd legyen.
"Vagyis ha mondjuk a 3-as fokozatban van az előválasztó, akkor 3. fokozatnál feljebb nem kapcsol. Ez lejtőn hasznos, mert így nem fog végig felkapcsolgatni a váltó és van motorfék."
Ezt menet közben hogyan tudom ki/bekapcsolni. Mármint a lejtő tetején és alján?
ne izgulj miatta majd megszokod,
én pár hete vezettem elöször automatát, elöször furcsa lesz...
bal lábad felejtsd el, tedd ki az ajtó mellé minnél kijjebb h eszedbe se jusson használni....
mivel széles a fék ezért a legvégén mikor megálltam szokás szerint a bal láb már mozdult-> csakhát a fékre mivel széles azon cofort leblokkolt a kocsi, aki az anyosülésen ült majdnem lefejelte a kesztyűtartó feletti részt :D
nos a váltó igen egyszerű, általában a gombot még hüvelykujjal benyomod és már mehet is a D :D
fék elelnged és már megy is a kocsi...
de az #1 nagyon tökéletesen elmondta :D
Utolsó, lehet, hogy a Kérdező mondjuk gyógyszerész, és pl minőségbiztosításban dolgozik a Richter-nél, ezért sokat kell utaznia és adnak alá egy autót. Céges autót nem azért adnak, mert autókkal foglalkozik az azt vezető személy hanem azért, hogy az adott ember munkavégzését hatékonyabbá tegyék:) Pl politikusoknak is van szolgálati autójuk, mégsem motorszerelők:)
Tehát szinte akármilyen szakmát választhatsz, előfordulhat, hogy az adott cég biztosít neked a munkádhoz vállalti gépjárművet.
Ja, és hogy a Kérdezőnek is válaszoljak:)
A kuplung mint olyan általad nem vezérelhető az utastérből, így nincs is hozzá pedál.
Intenzív gyorsításnál pl saját magad is adhatsz "parancsot" a visszakapcsolásra: ha kétszer egymás után gyorsan megnyomod a gázpedált, akkor visszavált az automata. Ügyes szerkezet egyébként, és ha már kellően megszoktad (hónapok után) és otthon nincs manuális váltós autód, akkor átszokhatsz a bal lábbal fékezésre is:)
Egyé
És mi a helyzet ha Sensodrive-os az autó? :)
Még egyszerűbb. Fék benyom, motor indít. Sebváltót előrepöckolni, és egyesben van, innentől el is lehet felejteni mindent, csak a gázt es a féket kell nyomni. Pirosnál vagy egyesbe rakva nem kúszik el az autó. Gyorsitasnál hasonló a helyzet, visszavált lefelé.
Hátramenetbe kapcsolása: fék, váltó jobbra majd hátra.
Néha az enyém elég kellemetlen helyzetekbe sodor, nem tudom hogy ez más automatáknál is így van e? Pl körforgalomhoz gurulok be és még simán van időm hogy behajtsak. Ahogy érkezek a körforgohoz es lassítok, az autó vissza vált kettesbe és amikor be akarnék hajtani kicsit nagyobb gázzal akkor az autó megtorpan, gondolkozik és ugye a nagyobb gáz miatt vissza vált egyesbe. Viszont ez alatt eltelik 1-2 másodperc es így már szorosabb a helyzet. Más Sensodriveosok is panaszkodtak erre. Ilyenkor érdemes elore manuálisan leváltani egyesbe.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!