2T tuning: Elméletileg ezek működőképes alakítások? (lent)
-Tehát adott egy motorblokk 12 bar-t lehet benne mérni. Na, ha ennek a hengerfejéből leszedünk az már nem jó ötlet ugye? (Berobbanna a nyomástól ugye?)
-Ha van benne 4 felömlő, és gyártanak rá még kettőt, az javít a teljesítményen, vagy csak mókolás. (Nincs előre terv, hanem egyedileg ki kellene találni.)
-Membárnos motorról van szó, és lehet hozzá kapni karbonból készült membránokat, van valami értelme, vagy csak vérpistiknek?
-A rezonátor hangtompítója beleszámít a működésbe, vagy csak hangot tompít? Úgy tudom a rezonátor végének is meg kell lennie, anélkül nem lesz jó az áramlása.
Ezeket csak elméletileg kérdezem megcsinálni nem szeretném! Köszi!
Ha leszedsz a hengerfejből, nőni fog a sűrítés és a sűrítési végnyomás. Ha túlzásba viszed, akkor öngyulladás lép fel, ha viszont kicsit többet áldozol a dologra és magasabb oktánszámú benzint tankolsz, ezt megelőzheted. A kompresszió növelésével együtt célszerű az égéstérben található éles, sarkos pontokat is lekerekíteni, mert ott is szeret öngyulladással "életre kelni" a keverék. Bár kétüteműekben ilyen kevesebb van, mint a négyüteműekben. Az ötlet viszont jó, használják teljesítménynövelésre.
Ha kap még két felömlőt, az - főleg nagy fordulaton - javítja a teljesítményt. Több keverék tud feláramlani a forgattyúsházból a hengerbe, lehet kicsit növelni a karter kompresszióját, esetleg növelhető a maximális fordulat. Csak okosan kell megtervezni, hogy hová lőjenek a felömlők és mikor nyissanak, hogy tényleg javítsák a henger töltését, ne zavarják össze az áramlásképet. Ezt az ötletet is használják a teljesítmény növelésére, lásd: négyfelömlős Simsonok.
A karbon membrán is javíthat a teljesítményen. A karbonlemezek ugyanis könnyebbek az acéllapoknál, kisebb a tehetetlenségük, gyorsabban nyitnak és zárnak. Ezért magasabb fordulaton is pontos a vezérlés és a karbon membrán megteremti a fordulatszám emelésének lehetőségét is. Ez az ötlet is jó, de csak ennyitől nem lesz erősebb a motor.
A rezonátor hangtompítója - ha megfelelően van elkészítve - nem befolyásolja nagy mértékben az áramlást. Ez nem hagyományos, lamellás dob, hanem egy lyukacsos falú cső, amit üveg- vagy kőzetgyapot vesz körül. A kipufogógáz szinte akadálytalanul halad át rajta, csak a lyukas falnál létrejövő örvénylés befolyásolja kissé. Viszont ha az adott rezonátorhoz méretezik, akkor szükséges az optimális teljesítményhez. Egyrészt az átmérője állítja be a szükséges ellennyomást, ami ahhoz kell, hogy a rezonátoron belül ide-oda cikázó nyomáshullámok a megfelelő időpontban érkezzenek a megfelelő helyre. Másrészt a hosszával befolyásolja a kipufogógáz kiürülését a rezonátorból. A kis átmérőjű csőben felgyorsul a kipufogógáz, elindul kifelé és "meghúzza" maga mögött a rezonátor terét, ezzel a dolgát végzett kipufogógáz gyorsabban távozik. Mivel a hangtompítóban nincsenek akadályok, ez jól megy neki. Ha nem eléggé hosszú a hangtompítós csőszakasz, akkor nem tud eléggé felgyorsulni benne a kipufogógáz, nem hoz létre kellő légritkítást és kevésbé szívja kifelé a gázt a rezonátortestből, mint kellene neki.
Az ötleteid tehát jók, jegyezd meg őket és próbáld megvalósítani, amit csak tudsz. De egyet jegyezz meg jól: egyik sem működik önmagában. A motorok összetett áramlástani szerkezetek, nem lehet egyetlen alkatrész vagy paraméter megváltoztatásával optimális eredményt elérni. Például ha csak a két további felömlőt maratod ki, azzal nem vagy előrébb. Nagyobb a felömlők keresztmetszete, magasabb fordulaton is tudnák etetni a hengert, de a gyári membrán akkor már lebegne, rossz lenne a karter töltése. Kell hát a karbon membrán, hogy legyen mit átengednie a felömlőnek. De kell a sűrítés emelése is, hogy javuljon az égési középnyomás és a korábbinál magasabb fordulaton is legyen nyomatéka a motornak, ne csak annyi történjen, hogy visít, mint az őrült, de nem bír menni.
Az első kolléga jól leírta, de én a 4 helyett 6 felömlővel nem értenék egyet. Ugye az áramló közegnek van ún. határrétege, ami mintegy ellenállás hat - azonos összes keresztmetszet mellett egy csatornán emiatt több tud áramlani mint kettőn. Én ilyen esetben (már ha szükséges és lehetséges több levegő-tüzelőanyag keverék bejuttatása) inkább a 4 felömlő tökéletesítése mellett tenném le a voksom, akár bővítéssel is, csak nagyon pontosan kell dolgozni, nem mindegy milyen szögben állnak a beömlők, mennyire szimmetrikusak stb...
A szénszálas membrán annyiból is jobb, hogy kevesebb kárt tud csinálni mint az acél ha leszakad egyszer. :P
A rezonátornak a konfúzor után szüksége van egy fojtásra. Ha túl nagy az átmérő (kicsi a fojtás) akkor csökken a teljesítmény (minimálisan), ha túl kicsi az átmérő (túl nagy a fojtás) akkor nehezebben tud kijutni a gáz, nőni fog a henger hőmérséklete - szélsőséges helyzetben akár annyira is hogy megszorulhat. Ha direkt a motorhoz készült rezót használsz, akkor amíg nem ismered részletesen a működésének elveit addig ne bántsd.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!