Miért nem dízel a forma 1-es autó?
55-60kilós blokkokról van szó, a dízel a sokkal magasabb kompresszió miatt több anyagot igényel, így nehezebb lenne, illetve nem tolerálja a magas fordulatszámot, ami a váltó hangolásához nélkülözhetetlen az F1-ben.
Meg amúgyis, a dízel teherautóba való, meg esetleg terepjáróba, de nem versenygépre, kivétel a Le Mans-i 24órás.
Miért legyen az? :D
Ám azért mert a dízelek turbó nélkül elég gyenguszok, egy ugyanannyi köbcentis szívó benzines pedig erősebb. A dízelek robosztusabbak, ezért kevésbé forgathatóak, mint a benzinesek. Ez már két ok, de lehetne még sorolni. (porlasztók nagy fordulaton, bonyolultabb vezérlés...)
Azért, mert a Forma-1-ben nem éri meg dízelmotorokkal foglalkozni. Hidd el, a mérnökök nem hülyék, mindent megtesznek a lehető legjobb eredményért, ha a dízelmotor jobb lenne a benzinesnél, már azt használnák.
Az első nagy probléma a dízelekkel a teljesítmény. A Forma-1 pontos technikai szabályzatát nem ismerem, de emlékeim szerint jelenleg nincs kivétel, egyáltalán nem engedik meg a feltöltést a motorokon, munkamódszertől függetlenül. Ez azt jelenti, hogy szívódízel motorokkal lehetne indulni a jelenlegi benzinesek ellen. Nos, a Le Mans-ban győztes Audik és Peugeot-k, illetve a WTCC-ben arató Seatok, valamint a tulajdonosok szerint 6.000 köbcentiig bárkit legyorsuló Passatok turbódízelek. A szívódízelek közt pedig olyan dinamikus sportkocsik vannak, mint a "zőccséges" Mercedesek (W123), az Opel Astra 1.7D-k és a 2-es Golf 1.6D nevű változata. Egyik sem tépi fel az aszfaltot, ugyanis a szívódízel motorok teljesítménye azonos lökettérfogat esetén kisebb, mint a benzineseké. Ezért aztán hátrányban lennének a Forma-1-ben, ahol néhanapján nem árt sietni.
De van még más is, ami hátráltatja a gázolajos kerregők bevezetését. Mégpedig az, hogy a dízelmotorok általában nehezebbek a benzineseknél, nem is kevéssel. A Forma-1-ben meg Colin Chapman ellentmondásokkal teli, de mindenképpen előremutató tevékenysége óta a tömegcsökkentés az abszolút divat, erre törekszik mindenki. Ebbe meg nem fér bele egy nehéz dízelmotor.
Egy ponton lenne nagy előnyben a dízelmotor a benzinesekkel szemben: kevesebbet fogyasztana, így kisebb üzemanyagtartály is elég lenne neki. Ez jól jönne, hiszen ha kevesebb az üzemanyag, könnyebb az autó, de ebből nem lehet akkora előnyt kovácsolni, ami kompenzálná a dízelek egyéb hátrányait.
Na, de majd jön a Forma-E, aztán meglátjuk, milyen is az együléses sportkocsi, ha nem benzinmotor üvölt benne.
Nem.
Azért nem használnak, mert a motorra vonatkozó szabályzatban benne van a benzinmotorok kizárólagos használata.
"egy igazi sport autó mindig benzines lesz !"
Ezt beírom a "nagy hegy alatt van az arany" és a "100 kiló alatt nem férfi a férfi" beszólások közé, a lúzer beszólások könyvébe.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!