Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » A forgatónyomaték számít...

A forgatónyomaték számít autóknál, vagy a lóerő?

Figyelt kérdés
Képes-e legyorsulni egy 800 lóerős, bár csak mondjuk 600 nm nyomatékú autót egy 1000 nm nyomatékú, bár csak mondjuk 400 lóerős autó? (első mondjuk egy 2 literes turbó motor, második meg mondjuk egy 6 literes v6-os)
2012. okt. 10. 02:12
1 2 3
 1/23 anonim ***** válasza:
a második kérdésedre a válasz:egy dolog hatarozza meg hogy melyik autó fogja legyorsulni a másikat.....amelyiknek kisebb a TÖMEGE!ugtanis ez itt a lenyeg!!!a minél kisebb tömeg!!!!illetve a tömeg/lóerő arány...minél kisebb ezaz érték annal jobb mert annál kisebb tömeget mozgat 1 lóerő..........az első kérdésedet meg nem is értem!mi az hogy számít?????????
2012. okt. 10. 07:54
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/23 anonim ***** válasza:
A kérdésedre a válasz röviden: igen.
2012. okt. 10. 08:20
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/23 anonim ***** válasza:

A forgatónyomatéktól függ az, hogy az adott autó mennyire tud gyorsulni (minél nagyobb ez az érték egy adott pillanatban, annál nagyobb a gyorsulás). A teljesítmény (az, aminek a mértékegysége a lóerő) a forgatónyomaték és a fordulatszám (illetve egy, a mértékegységek szinkronizálására való konstans) szorzata.

A második kérdésre a válasz: függ a motorkarakterisztikától (a forgatónyomaték a fordulatszám függvényében), az áttételtől, valamint attól is, hogy mekkora úton.

2012. okt. 10. 09:06
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/23 anonim ***** válasza:
A lóerő. A nyomaték önmagában semmit nem számít, mert a sebességváltón úgyis átalakításra kerül. Egy nagyobb teljesítményű autó, ha hozzá illő a váltó, akkor minden esetben jobban gyorsul, mint egy kisebb teljesítményű (persze azonos tömeg mellett), bármennyire is nagy a másiknak a nyomatéka. A lóerő a nyomaték és a fordulatszám szorzata. Ez az, ami jelent vmit, hiszen hiába baromi nyomatékos egy motor, ha lassú mellé, mint a csiga, ugyanis akkor gyorsítóáttétel kell utána, ami után meg a nyomatéka lesz kisebb.
2012. okt. 10. 10:10
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/23 anonim ***** válasza:

Általában véve a gyorsulásnál a lóerő, vagyis a teljesítmény számít, (adott fordulatszámon leadott teljesítmény, az adott fordulatszám szorzva az ezen a fordulatszámon leadott nyomatékkal, ez a teljes fordulatszám tartományban igaz. A teljesítmény egységnyi idő alatt elvégzett munka, tehát ha úgy tetszik energia. Így egy motornak hiába kisebba nyomatéka, ha van hozzá fordulatszám, így nagyobb a teljesítmény. A nyomaték pillanatnyi erőkifejtést jelent, így ahogy az előttem lévő is írta, hiába forgat nagy nyomatékkal egy motor, ha lassú... Lényeg a lényeg, a súly/teljesítmény arány számít kisebb sebességeknél, mondjuk kb 120-150-ig, utána viszont a légellenállás, ami a sebességgel négyzetesen arányosan nő, átrendezheti az erőviszonyokat, tehát az a rosszabb súly-lóerő aráűnyú autó, ami 100-ig, 150-ig alul maradt, nagyobb sebességnél behozhatja a lemaradást, pl.

egy honda s2000, ami 200 lóerő/tonna, 0-100: 6.2 s


és egy A8 4.2, ami 166 lóerő/tonna, 0-100 7.3 s


mégis nagyobb sebességnél az audi le fogja hagyni, mondjuk úhy 200 közelében már biztos, és végsebességre is többet megy, hsiezn 250-nél elektronikusan van korlátozva, még ahonda 240-et megy gyári adat szerint...


de még egy példa

BMW 320d, 150 lóerő, 320 nm

bmw 320i, 150 lóerő, kb 190 nm


a gyorsuláai adataik mégis megegyeznek, maximum néhány tized az eltérés 0-100, holott az dízel minimum másfélszer akkora nyomatékkal bír, ezis jól szemlélteti, hogy a teljesítmény a mérvadó...

2012. okt. 10. 10:39
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/23 anonim ***** válasza:
ja és a második kérdésedre a válasz tehát közel azonos tömeg mellett kizárt dolog...
2012. okt. 10. 10:42
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/23 A kérdező kommentje:

Szuper, tudtam, hogy mi az összefüggés, csak sokat nem elmélkedtem rajta, amúgy 1/5252-vel kell még szorozni a nyomaték*fordulatszám szorzatot.

///Mbela: a bmw-nél meg azért ugyanannyi a lóerő, mert az i az benzines, és magasabb fordulatszámon adja le a max nyomatékot, mint a dízel, igaz? :)

2012. okt. 10. 11:19
 8/23 anonim ***** válasza:
Azert ez a teljesitmeny dolog ott santit ahol a nyomatek bejon... Hiszen egyealtalan nem biztos hogy a nagyobb loereju motor fog ugyanakkora tomeget hamarabb megmozgatni. Az elv egyszeru a maximalis nyomatekot Mindig alacsonyabb fordulaton adja le a motor mint a maximalis teljesitmeny, es amig elered a maximalis nyomatekot addig a nyomatek gorbed emelkedo. Ebbol adodoan mivel a fordulatszam No a Nyomatek no Igy hatvanyozottan novekszik a teljesitmeny, viszont amikor a nyomatekgorbe hanyatlik akkor mar csak a plusz fordulat ami segit, de ahozz plusz nyomatek kel(Forgatonyomatek amirol beszelunk vagyis ad hozza mozgasba a fotengelyt). Igye egyertelmu azonos viszonyok eseten mindig a nyomatekosabb auto gyorsul jobban, DE van egy nagy elofeltetele meg pedig a hajtaslanc(ezert a Diesel kicsit nehezkes mert nagy lukak vannak az attetelben hiszen nagyon rovid fokozatok kellenenek mert kb 1500-2000 kornyeken az osszes betetozik marmint nyomatek szempontjabol).
2012. okt. 10. 12:20
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/23 anonim ***** válasza:

de ez csak addig érvényes még egyszer felpörög a motorod, ha egyesben egyszer a benzines elérte azt az 5-6 ezer körüli fordulatszámot, akkor onnantól már a teljesítmény csúcs körül tartod, plusz minusz 500-1000 fordulat, de közvetlen a csúcspont előtti, és után szakaszban, abban amiben a motor dolgozik mikor maxra hajtod nem sokat csökken a teljesítmény...

konkrétan mondjuk egy benzinmotor, ami 100 lóerőt ad le 6000-es fordulaton, azt 6500-ig huzatod, ott még lead mondjuk 90-95 lóerőt, majd váltasz, visszaesik a fordulat 5500-ra, ott is lead mondjuk 95 lóerőt, aztán megin huzatod 6500-ig, és így tovább, ergo közel a maximális teljesítményt leadja átlagban...


kérdező, igen, mert azt a kisebb nyomatékot magasabb fordulatszámon tudja, míg a dízel 1500-tól 3000-ig kb. utána meg esik a görbe...

2012. okt. 10. 17:07
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/23 anonim ***** válasza:
Mbela: Ez igy igaz is, akkor viszont felmerult a ketely: Megpedig ha nyomaekkal gyorsitunk(mivel egy sima auto alltalaban 1. fokozatban 50 km/h 2. fokozatban 100 km/h) akkor 0-50 re jobban gyorsul a nyomatekosabb auto 1. fokozatban es ha elvaltunk nyomatekcsucs felett az attetelnek megfeloen hogy a fordulat ismetelten nyomatek csucsra erkezzen akkor mi tortenik?
2012. okt. 10. 22:32
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!