A forgatónyomaték számít autóknál, vagy a lóerő?
A forgatónyomatéktól függ az, hogy az adott autó mennyire tud gyorsulni (minél nagyobb ez az érték egy adott pillanatban, annál nagyobb a gyorsulás). A teljesítmény (az, aminek a mértékegysége a lóerő) a forgatónyomaték és a fordulatszám (illetve egy, a mértékegységek szinkronizálására való konstans) szorzata.
A második kérdésre a válasz: függ a motorkarakterisztikától (a forgatónyomaték a fordulatszám függvényében), az áttételtől, valamint attól is, hogy mekkora úton.
Általában véve a gyorsulásnál a lóerő, vagyis a teljesítmény számít, (adott fordulatszámon leadott teljesítmény, az adott fordulatszám szorzva az ezen a fordulatszámon leadott nyomatékkal, ez a teljes fordulatszám tartományban igaz. A teljesítmény egységnyi idő alatt elvégzett munka, tehát ha úgy tetszik energia. Így egy motornak hiába kisebba nyomatéka, ha van hozzá fordulatszám, így nagyobb a teljesítmény. A nyomaték pillanatnyi erőkifejtést jelent, így ahogy az előttem lévő is írta, hiába forgat nagy nyomatékkal egy motor, ha lassú... Lényeg a lényeg, a súly/teljesítmény arány számít kisebb sebességeknél, mondjuk kb 120-150-ig, utána viszont a légellenállás, ami a sebességgel négyzetesen arányosan nő, átrendezheti az erőviszonyokat, tehát az a rosszabb súly-lóerő aráűnyú autó, ami 100-ig, 150-ig alul maradt, nagyobb sebességnél behozhatja a lemaradást, pl.
egy honda s2000, ami 200 lóerő/tonna, 0-100: 6.2 s
és egy A8 4.2, ami 166 lóerő/tonna, 0-100 7.3 s
mégis nagyobb sebességnél az audi le fogja hagyni, mondjuk úhy 200 közelében már biztos, és végsebességre is többet megy, hsiezn 250-nél elektronikusan van korlátozva, még ahonda 240-et megy gyári adat szerint...
de még egy példa
BMW 320d, 150 lóerő, 320 nm
bmw 320i, 150 lóerő, kb 190 nm
a gyorsuláai adataik mégis megegyeznek, maximum néhány tized az eltérés 0-100, holott az dízel minimum másfélszer akkora nyomatékkal bír, ezis jól szemlélteti, hogy a teljesítmény a mérvadó...
Szuper, tudtam, hogy mi az összefüggés, csak sokat nem elmélkedtem rajta, amúgy 1/5252-vel kell még szorozni a nyomaték*fordulatszám szorzatot.
///Mbela: a bmw-nél meg azért ugyanannyi a lóerő, mert az i az benzines, és magasabb fordulatszámon adja le a max nyomatékot, mint a dízel, igaz? :)
de ez csak addig érvényes még egyszer felpörög a motorod, ha egyesben egyszer a benzines elérte azt az 5-6 ezer körüli fordulatszámot, akkor onnantól már a teljesítmény csúcs körül tartod, plusz minusz 500-1000 fordulat, de közvetlen a csúcspont előtti, és után szakaszban, abban amiben a motor dolgozik mikor maxra hajtod nem sokat csökken a teljesítmény...
konkrétan mondjuk egy benzinmotor, ami 100 lóerőt ad le 6000-es fordulaton, azt 6500-ig huzatod, ott még lead mondjuk 90-95 lóerőt, majd váltasz, visszaesik a fordulat 5500-ra, ott is lead mondjuk 95 lóerőt, aztán megin huzatod 6500-ig, és így tovább, ergo közel a maximális teljesítményt leadja átlagban...
kérdező, igen, mert azt a kisebb nyomatékot magasabb fordulatszámon tudja, míg a dízel 1500-tól 3000-ig kb. utána meg esik a görbe...
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!