Veszek egy autót hitelre, de nem tudom fizetni. Mi történik ilyenkor?
Kopog a hitelt adó bank kis termetű munkatársa, nagy tisztelettel átveszi a kulcsot, majd elviszi az autódat, és elárverezik olyan áron, amennyi még a hiteledből vissza van.
Így veszi meg valaki az autódat gombokért, mert a bankot csak az érdekli h. ha 200 000-el tartozol, akkor minimum 200 000-erért el legyen adva, és a hitel teljesítve legyen. A többi nem érdekli.
Ilyenkor az történik, hogy a bank megpróbál hozzájutni a pénzéhez. A bank ugyanis nem jótékonysági szervezet, hogy aranyosan mosolyog, ha nem tudsz fizetni és még csak nem is autókölcsönző, hogy elviszi az autót és ezzel mindennek vége. A bank pénzintézet, neki pénz kell, mégpedig annyi pénz, amennyit gondolt, hogy fizetni fogsz a hiteltörlesztés során.
Először csak felszólításokat kapsz, majd ha eredménytelen a dolog, elviszik az autót és megpróbálják értékesíteni. Ha ez sikerül, akkor leülnek számolni. Kiszámolják, mennyi még a tartozásod, illetve mennyibe került az autó elszállítása, tárolása és állapotfelmérése. Ezeket összeadják, majd kivonják belőle azt az összeget, amennyiért sikerült eladni a járművet. A különbözetet - előjeltől függően - vagy ki kell fizetned, vagy visszatérítik neked.
Légy nyugodt, a második eset soha nem fordul elő. Az autó piaci értéke ritkán szokta fedezni a hitelértéket, ez azt jelenti, hogy ha a vásárlás másnapján eladod, már akkor sem tudod belőle törleszteni a tőkét sem, nem hogy a kamatot. Igaz, egy 20%-os befizetésű, 1,5 milliós hitellel vett autó valószínűleg használt, ott az értékvesztés kevésbé meglepő, de arra is igaz az ilyesmi. A bank arra törekszik, hogy biztosan értékesítse az autót, ezért nyomott áron is megválik tőle, illetve a vevők szemében a "banki visszavett" már nem a hamvasan újszerű, csak hétvégén használt, folyamatosan újként csillogó-villogó "család büszkesége" autókat jelenti, hanem lelakott, szervizt sem látott romhalmazokat, amikből sokszor még kiszereltek minden lehetséges alkatrészt, mielőtt jött volna a bank, "mer' az az enyém és nem adom".
Szóval azzal, hogy a bank elvitte az autót, nem ért véget a sztori, mint ahogy sokan elképzelik. Jön majd egy fizetési felszólítás, hogy legyél oly' kedves és a különbözetet térítsd meg. Ez egy újabb eljárás részét képzi: lesz majd fizetési meghagyás, végrehajtás meg mindenféle. De a bank hozzá fog jutni a pénzéhez, légy nyugodt.
Persze lehet ezt másképp is, csak mifelénk nem szokás. Lehet úgy is hozzáállni a bankhoz, mintha nem emberevő, vérszívó vadállatok dolgoznának ott, ennek általában (de nem mindig) szokott eredménye lenni. Például ha látod, hogy nem tudsz fizetni, nem kell hónapokig várni, mire küldik a felszólítást és már százezres nagyságrendű a tartozás. Be lehet menni rögtön az irodába, hátha át tudják alakítani a konstrukciót. Aztán ha látod, hogy ebből már nem lesz autó, érdemes erőlködni, hogy te is keress vevőt. Ezzel jobban jársz, mert ha te találsz vevőt az autóra, akkor drágábban tudod eladni (a banki visszavett autók nyomott áron mennek el) és nincs ott a szállítás, tárolás, állapotfelmérés díja. Az, hogy ezek a könnyítések sikerülnek-e vagy sem, a banktól függ.
Nem kellemes egy ilyen helyzet, nem esik jól az embernek, ha meg kell válnia a szeme fényétől, de ha kicsit is együttműködő az adós, akkor nem biztos, hogy élve felnégyeléssel végződik a dolog, ahogy azzal sok "öreg, tapasztalt internetes róka" ijesztgetni szokott.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!