A 2ütemü 50köbcentis kismotromnál a kuplung harangnak mi a szerepe? Mi történik benne müködés közben? Forog benne valami? Vagy csúszkál?
Kuplunggal->tengelykapcsoló nevéből adódóan a tengelyt kapcsolja hogy váltásnál a motor nem forgassa a váltandó fogaskerekeket.
Felépítésben van többféle. Pl van amiben több lamella van, minden második a kuplungkosár külsejéhez van "fogatva", a többi a belsejéhez. A külsejét hajtja meg a motor a belseje pedig a váltó tengelyéhez kapcsolódik.
Így felépítését tekintve tehát egymásra vannak rétegelve a lapok amik ha nincsenek összenyomva(behúzott kuplungnál) akkor azok amiket a motor meghajt forognak és közben elcsúsznak azokon amik a váltó tengelyéhez kapcsolódnak, ezek meg ugye ilyenkor vagy lassabban forognak vagy egy helyben állnak.
Ha a kuplungot felengeded akkor a rúgó/rúgók összenyomják a rétegeket amik összetapadnak és átadják a hajtást.
Tehát behúzott karnál csúsznak. Felengedettnél viszont nem szabad csúszniuk. Ha nem így működik akkor ott valami nem jó.
Remélem erre gondoltál. Ha igen, és hasznos volt akkor meg katt a zöld kézre :)
Jellemzően robogóknál szokott lenni kuplungharang, a többtárcsás mechanikus kuplungoknál kosárnak hívják.
A robogók esetén a harang belsejében pörögnek a kuplung súrlódóbetétjei, a külseje meg hajtja a kereket. Meghúzod a gázt, felpörög a belső rész, kilendülnek a súrlódóbetétek, nekifeszülnek a harangnak és elkezdik vonszolni. Nem zárnak azonnal össze, ahhoz jó nagy fordulat kell, azt meg majd a variátor produkálja azzal, hogy megnyújtja az áttételt. Röviden: ahogy húzod a gázt és gyorsul a motor, egyre jobban összezár a harang a betétekkel.
Főleg forog, meg kicsit csúszkál. :)
Az a lényeg, hogy a kuplung - ahogy #1 írta - meg tudja szakítani a hajtást a motor és a váltó (mindegy hogy fokozatos vagy fokozatmentes) között.
A robogókban röpsúlyos kuplung szokott lenni, ahol a belső részre szerelt pofák a fordulatszám növekedésével egyre inkább kifelé akarnak menni, így hozzászorítják magukat a külső alkatrészhez, ami a harang, a motor ereje pedig átadódik a váltóra.
Ha visszaveszed a gázt a pofák visszatérnek, a hajtás pedig megszűnik.
A hagyományos motorok lamellás szerkezete egyszerűbb.
ilyenfejta a harangom mint ami a kép bal alsó sarkán látható! [link]
szoval ha mondjuk a harang picit deformálodna meggörbulne akkor nemmüködne a kuplung?
Szóval lamellás szerkezetű a kuplung.
Elméletileg ha a harang(nevezzük inkább kuplungkosárnak) sérül akkor cserélni kéne.
Gyakorlatilag pl Pannóniába találkoztam olyannal hogy egy darab ki volt törve belőle, meg picit deformált is volt. De majdnem tökéletesen működött :)
Mindenesetre ha van rá lehetőséged akkor cseréld. Ha nincs akkor meg ki kell próbálni hogy jó-e. Ha pl megforgatod kézzel(amikor össze van rakva a kuplungszerkezet)és szépen mozog akkor szerintem nem lesz gond.
A gond az hogy a lamelláknak oldalirányba tudniuk kell mozogni, akadásmentesen.
Megoldásként próbáld kicsit jobban kiegyengetni a füleket a kuplungkosáron. Pepecs munka, de szerintem megoldható.
Arra figyelj hogy oldalra(szóval ugye amikor beleteszed meg kiveszed belőle) ne szoruljanak a kosárba, Ha ezt megcsinálod akkor valószínűleg nem lesz gond vele.
Egyszer kell belőni pontosan aztán jó lesz az, csak legközelebb vigyázz rá :)
Amúgy milyen motor?
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!