A mai autóknak miért egyre nagyobb a tömege? 10-20 éve még 1000kg alatt is volt sok középkategóriás típus, ma meg a legtöbb kisautó is fölötte van.
Egy Zsiguliban milyen extra volt? Semmi!
Ma a kocsik tele vannak olyan dolgokkal amiknek súlya van. ABS, ESP, szervó, számítógép, hifi és még ezer más dolog. Ezeknek mind fizikailag súlya van! aztán sok kicsi sokra megy.
A forma1-es technológiáknak meg komoly ára van:)))
Nézz bele egy 85-ös Pólóba, meg egy 2005-ösbe. A motortérbe, az utastérbe.
A forma1-es autókkal meg ne hasonlíts össze egy kisautót, másak az igények, és nincsenek anyagi korlátok.
"Nézz bele egy 85-ös Pólóba, meg egy 2005-ösbe."
Belenézhetek éppenséggel, de a különbség pont azért van, mert a mai autók túlhízlaltak.
Ugye a régi autókra azt mondták, hogy azért jók, mert "van bennük vas". Ez bődületes nagy hülyeség, mert annak lett volna súlya is. A tizes kazánlemezből készült Moszkvicsban abban volt vas...
Nézz meg akár csak egy ajtót egy régi és egy új autón. A mostani vagy 15 centi vastag, mindenféle merevítésekkel együtt. A Ladáé jó ha 5 centi vastag, van a külső burkolat meg a kárpit, nem sokkal több. Tehát eleve a karosszériában, vázban több anyag van. De könnyebb is élve, nem félnyomorékként kiszállni egy baleset után.
előzőnél a pont.
ma kb hatszor annyi merevítés van a kocsikban mint 40 évvel ezelőtt
Persze lehetne karbonszálas merevítést is használni,csak akkor 50 milla lenne az autó. így marad az acélmerevítés. Annak meg súlya van.
Azért nehezebbek, mert mások az elvárások. Egyrészt folyamatosan nőnek az autók. Egy mai VW Polo akkora, mint egy 3-as Golf. Pedig a Golf egy kategóriával nagyobb. De kell a hely az embereknek, mindenki terpeszkedni akar, no meg mivel egyre több a túlsúlyos ember, nem is férnének el miniatűr autókban. A nagyobb mérethez pedig több anyag kell.
Aztán ugye ott az ütközésvédelem: kell az öt csillag az NCAP-teszteken. Ahhoz meg merevítések kellenek, nagyszilárdságú acél kell meg sok-sok légzsák. A légzsák meg nem könnyű. Lassulásmérő, vezérlőelektronika, légzsákmodul gázfejlesztővel, övfeszítő... Jönnek a kilók szépen sorban.
Meg nem is lehet hangos az autó. Vastag hangszigetelés mindenhová, többrégetű üvegek - újabb súlyos kilók az autóra. De ha már kívülről nem hall semmit a dolgozó, hallja a hifit - az sem könnyű. Meg legyen automata váltó (mindig nehezebb, mint a manuális), turbómotor (az esetek többségében az is nehezebb, mint az egyszerű, nyolcszelepes szívó), klíma (nem pehelysúlyú), elektromos ablak, tükör, ülés (újabb plusztömeg), 15-17"-os alufelni (nehezebb ám, mint a 13-14-es lemez).
És bizony az elektronika sem olyan könnyű, mint hinnéd. A NYÁK-panel valóban nem nehéz, de mit kezdesz egy panellel, ami csak úgy önmagában van? Se jelek nem jutnak be, se az utasítások nem mennek ki. Kellenek szenzorok, vezetékek, illetve a kimenő jeleknek tenniük is kell valamit. Az ABS esetében kell egy nyomásszabályzó egység a fékrendszerbe, az ESP-nél is ez a nyomásszabályzó kell, hogy fékezgessen... Erre nem gondoltál?
A Forma-1-es autók meg kicsit más technikával, más áron készülnek. Nem nagy kunszt egyszemélyes, 500 kg-os, jó passzív biztonságú autót kihozni pár százmillió eurós fejlesztési költségből. Csak mondjuk ezt nagy sorozatban, elérhető áron gyártani már kicsit nehezebb. Illetve ha sikerül is, akkor sincs neki rendes utas- és csomagtere.
Persze lehetne karbonszálas műanyagból készült utascella nagy csomagtérrel (mert kell az 500 liter akkor is, ha csak anyuka vezet és a táskájánál több soha nincs benne), de az annyiba fog kerülni, amennyit senki sem áldoz egy autóra.
Vannak egyébként próbálkozások ebben az irányban, újabban sűrűn jelennek meg hírek arról, hogy valahol megint megpróbálják az olcsó karbonszálas utascellát. Emlékeim szerint épp Gordon Murray gondolkodott hasonlóban egy városi mininél. Csak bizony ez a technológia még mindig rettenetesen drága.
Az autógyáraknak pedig a vevőket kell kiszolgálniuk. Ha a vevők terpeszkedős, kényelmes, klímás-hifis autót akarnak és nem érdekli őket, hogy hány kilós, csak jól menjen, akkor azt fognak nekik gyártani. Majd ha az lesz az igény, hogy könnyűek legyenek az autók és a cél érdekében ne legyen bennük semmiféle kényelmi felszerelés, akkor arra fognak átállni. De egyelőre a vevők még eléggé kényelmesek.
Elég sor extra van egy 2012-es évjáratú kis autóban.
20 éve még nem volt szervó se bennük, ma meg alap dolog. De ez csak egy a sok közül.
Mostmár szerintem a tömeg nem fog jelentősen növekedni.
Az új Toyota Yaris nagyobb az elődjénél és akár 20kg-val is könnyebb lehet, persze ez felszereltségtől is függ.
Azért nőnek az autók méretre és súlyra is mert az emberek is egyre nagyobbak.Régen láttál 190 magas férfiakat meg 180 magas nőket?Nem , ma már nagyon sok ilyen ember van.Az autógyártók minden ember igényének meg akarnak felelni.Nézz meg egy 70-es években gyártott amerikai autót nos az "kazánlemezből" volt meg volt vagy 2,3 tonna és nagyon sokat fogyasztott.A mai autók máshogy vannak tervezve , ütközésnél úgynevezett gyűrődési zóna van és a motor nem megy be a fülkébe.Biztos ismered a Trabant felépítését , nos az könnyű autó volt és nem volt benne gyűrődési zóna ezért ütközésnél a motor összenyomta a fülkében lévőket , szó szerint a motor beköltözött a fülkébe.
A forma1-es pilóták nagyon tapasztalt és tehetséggel megáldott sofőrök azért tudnak kiszállni abból a műanyag autóból ütközésnél.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!