Egy régi motort műszaki vizsgán mennyire néznek meg?
Egy Pannóniát akarok majd leműszakiztatni. De még sose csináltam ilyet. Kérdés hogy miket néznek meg a műszaki vizsgán? És mennyire szigorúan?
Meg ugye Pannóniákon elég gyengék a fékek. Ez jelenthet gondot?
Ellenőrzik az azonosítójelek láthatóságát és eredetiségét. Nem azt szűrik, hogy át van-e ütve, hanem azt, hogy megegyezik-e azzal, ami a forgalmiban szerepel. Vizsgálják a futóművet: rugóznia kell, nem lóghat sem a teleszkópszár, sem a kormánynyak csapágya, sem a kerékcsapágyak. A gumik profilmélysége megfelelő kell, hogy legyen, repedés, oldalfali sérülés nem lehet rajtuk. A lámpáknak megfelelő színnel és fényerővel kell világítaniuk, a fényszórónak megfelelő vetítési képpel, megfelelő irányba kell világítania és kell visszajelző lámpa a távolsági fényszórónak. Ez utóbbi probléma szokott lenni a Pannóniáknál: gyárilag nem volt és sokan nem is erőlködnek vele, de egy szőrösebb szívű vizsgabiztosnál bukhat miatta a motor. Működnie kell a dudának, a féklámpának, ez utóbbinak lehetőleg nem csak függőlegesig letaposott fékpedál mellett. Meg kell lennie a prizmának is, ezt is nézik. Kell két tükör a motorra, mindkettő "E" jelzésű legyen (az innen-onnan túrt ősi tükrök tehát nem jók). A motornak úgy általában tűrhetően kell kinéznie, minden részegység legyen rögzítve, nem lóghat, lötyöghet semmi, nem állhatnak ki a motorból mindenféle idegen alkatrészek.
A fékek valóban neuralgikus pontjai a Pannóniáknak: már gyárilag is harmatgyenge volt, de ha jó állapotú, át fog menni a vizsgán. A gyári fékberendezés ugyanis képes az előírt lassulási értékre. Sokkal többre nem, de az ebben az esetben nem baj. Nem lehet tojás alakú a fékdob, érdemes vizsga előtt kicsit megcsiszolni a belső felületét és lehetőleg ne vasig kopott vagy megüvegesedett betétekkel próbálkozz. A kuplung- és fékkarhoz egyébként is érdemes állítható távtartókat szerelni (nem követelmény a vizsgán, de igen jól jön, ha rendesen szeretnéd használni a Pannóniát), ezzel vagy a fékkulcsoknál az állítócsavarokkal be kell állítani a holtjátékot és meg kell olajozni a bowdeneket. Ezekkel a beavatkozásokkal nem kell félned, a motor nem fog a fékjei miatt elbukni. Ha viszont elhanyagolod a fékrendszert, könnyen baj lehet, mert ez nagyon gyenge pontja szegény motoroknak (sok más mellett).
Ez jó kis leírás volt :) Köszönöm!
Távolsági fényszóróhoz akkor majd építek addig be visszajelző lámpát. Annak a színe mindegy?
Prizma az csak hátra kell ugye? És kerek?
Lámpák fényerejét mennyire és hogy nézik?
Helyzetjelzők és a féklámpa szépen működnek, jó kis 8Ah-s aksi van benne, az bírja, de a tompított és a fényszóró alapjáraton csak pislákol :S
Féklámpa kapcsolóját úgy állítottam be hogy kicsit kell csak lenyomni hozzá a fékpedált.
Hátsó teleszkópokat átalakítottam szimeringesre. Kormány át van alakítva axiális csapágyasra. Szóval ezeknek jó kéne működniük.
Tükrökön kellene lenije E jelzésnek? Nemrég vettem rá, de a tükrök műanyag házán az ég világon semmi sincs :S
A hátsó fék nagyon jól működik, könnyű vele állóra is fékezni a kereket. Az elsőt viszont nemigazán tudom hogy mennyire jó, ugye az csúszni nem fog mint a hátsó és így állóra fékezni se tudom. Azt majd lehet felszabályoztatom vizsga előtt. Meg kicserélem vagy kicseréltetem a féklapokat.
A kipufogók viszont nincsenek valami jó állapotban. A kipufogókönyökökön vannak kisebb horpadások. A dobok hangtompítója meg kicsit sérült és hangosabb a motor :S
Ha jövőre lesz rá pénzem a kipufogókat cserélem, de addig így szeretném levizsgáztatni.
Nem, környezetvédelmi mérés nincs. A horpadt kipufogó meg nem érdekel senkit, amíg nem dől belőle minden irányban a füst.
A távolsági fényszóró visszajelzője csak kék színű lehet és látnod kell a vezetőülésből. Nekem az jött be, hogy a szabvány kék kontroll-lámpát alumíniumlemezből készített csíkkal rögzítettem a fényszóró háza és az azt tartó lemezidom közé. Hurkot hajtottam a csíkból, a csavar összehúzta, beledugtam a lámpát, nem esett le, nem kellett három méter vezeték hozzá, de látszott.
Prizma csak hátra kell és bármilyen formájú lehet, csak csúcsával felfelé fordított egyenlő oldalú háromszög nem. De a kerek prizma jó rá, a gyári is olyan volt.
Az, hogy alapjáraton csak pislákol a fényszóró, teljesen természetes, nem fognak belekötni. A lendkerékmágnes új korában sem volt képes csodákra, most meg már főleg nem valami acélos. A fényerőt nem fogják műszerrel nézni, csak körbejárják a motort, aztán ha valamelyik lámpa nagyon nem látszik, akkor csúnyán morognak. Nekem annak idején egy kicsit kifakult lámpaburába kötöttek bele az oldalkocsin, azt némi piros festékkel a helyszínen javítottam. A hátsó lámpában - ha még nem tetted meg - lehet kicsit tuningolni a tükröt öntapadós krómfóliával vagy ügyesen felragasztott alufóliával. Kaphat belőle a lámpa egész alaplapja, csodát tesz vele, főleg a gyári, bevakult tükörhöz és fekete alaplaphoz képest. Jobban lehet látni a helyzetjelzőt és a féklámpát, ami műszaki vizsgán kívül is roppant praktikus dolog.
A tükrök műanyagházán elméletileg ott kellene lennie az "E" jelzésnek, de ha nem ezeréves, sík tükörlapos, rövid szárú rettenetekről van szó, akkor nem fognak a minősítésen rugózni. A lényeg csak annyi, hogy el lehessen hinni a tükrökről, hogy hátralátsz bennük.
Ha át van alakítva a hátsó rugóstag és a néha borzalmas kormánycsapágyat is kicserélted, akkor azokról nem kell tartanod. A gyári, minősíthetetlen tömítések mellett sem okoz gondot a hátsó rugóstag (nem mindig folyik) és az eredeti, golyóskosaras csapágyat is meg lehet húzni úgy a kormánynyaknál, hogy biztonságos legyen. Csak mondjuk a kúpgörgősre vagy nyomcsapágyasra átalakított kormánynyakak sokkal jobbak.
Van egy lámpatök amire van fúrva lyuk visszajelzőnek. Azt lefestem, szerzek hozzá egy kék lámpát és úgy remélem jó lesz.
Vagy gondolkodtam azon hogy a benzintank elé(ahol van egy rés) teszem be. Azt úgyis el kellene fogadniuk ugye?
Hátsó lámpa majdhogynem bordó színű. Viszont az alsó fehér része picit meg van olvadva.(előző tulaj gondolom nagyobb izzót rakott bele)
Hátsó lámpás dolgot meg fogom csinálni.Most hogy így hogy mondod elég ésszerű hogy valamit kezdjek a matt belső részével :)
Tükrök burkolata fekete műanyag, bennük sima kör alakú tükörlap. Száraik hosszúak. Ha be van állítva akkor jól látok velük hátrafelé.
Egyébként a gyenge lendkerékmágnessel mit lehetne kezdeni? Lényeg hogy olcsó legyen és kicsit jobb legyen a fénye.
Az én '72-es T5H-mon bizony nem foglalkoztak a lámpákkal. Elméletben abba is kellene E-jel, de gyártáskor még szó sem volt ilyenről. A lényeg, hogy sima/normál műszakin a TL kicsi, a TLF sárga-piros búrás p.ö.cs vagy a T1 csőlámpáját nem szeretik. Fel kell tenni egy VT6-ost vagy hasonlót, abba nem lehet belekötni. Vagy a p.ö.cs lámpát vörös-vörös búrával.
Rajtam nem kérték számon a kék visszajelzőt sem. Nem mintha nagy dolog lenne bekötni és felrakni, de elmentem anélkül. Meg sem kérdezték hogy miújság.
A hátsó fék szinte minden Pancsin majdnem túl jó, az első viszont siralmas. Annyit tudsz tenni, hogy jó állapotú bowdent szerelsz fel, ami nem akar nyúlni, nem akar lecsúszni a ráforrasztott "dió".
A felszabályzás és normális betétek azért is fontosak, mert nem csak a maximális fékerőt, hanem a fékerő "hullámzását" is méri a pad, így azon is elvérezhet a mutatvány.
A kék visszajelzőnek szvsz annyi a megkötése hogy a vezető látóterébe essen.
A lámpák rendbetételéről van itt néhány bejegyzés:
Meg ezeken az oldalakon van még pár hasznos dolog. :)
Utángyártott szürke szögletes külsejű bowdenek vannak rajta. Természetesen jól beolajozva.
Hátsó lámpa VT3-as. Abba csak nem kötnek bele.
Első féket meg akkor felszabályoztatom. Meg lehet megcsináltatom a fékbetéteket.
Egyébként a gyári fékbetétek sokkal rosszabbak mint amiket ma használnak? Mert amik rajta vannak azok alig kopottak.
Nem rosszak, csak öregek.
Én a hátsó fékben azokat a betéteket hagytam amikkel vettem a motort, az agy fel lett szabályozva. Így is átment kérdés nélkül a műszakin.
Az elsővel kínlódtam, ott is fel lett szabályozva, válogattam, nézegettem a betéteket, próbálgattam őket hátha sikerül. Végül oda is beraktam egy pár alig kopott, de régi betétet. Persze nem sikerült jól, épp csak átcsusszantam a műszakin. Két csávó kapaszkodott az elsővillába, a vizsgabiztos húzta a kart, én meg aggódtam hogy mit csinálnak szerencsétlennel... :)
Az hogy a fék jó legyen a te érdekes is, arra meg a futómű alkatrészeire nem szabad sajnálni a pénzt és az időt.
Persze ütni egymást amit mesélek, meg amit javaslok, de ugye gyakorlat és elmélet között csak elméletileg nincs eltérés..
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!