Miért lehetséges váltani kuplungolás nélkül?
Nekem az lenne logikus hogy meg se tudnám mozdítani a váltót amíg a fogaskerekek nincsenek kiemelve egymásból.
Hogy van ez?
*váltani
bocs ez lemaradt
Én nő vagyok sokat nem értek hozzá, de párom autószerelő és nekem olyasmit magyarázott hogy "kikopott" (női logikával, biztos kopik mint minden fém, és gondolom nem érnek egymásba teljesen a fogaskerekek) :)
Több infóval nem tudok szolgálni egyenlőre, de megkérdezem.
A kuplung nem a fogaskerekeket emeli el egymástól. Azok (szinkronváltó esetén) folyamatosan össze vannak kapcsolva, csak azt választod ki, melyik párt reteszeled a tengelyre.
A kuplung a váltót választja le a motorról, ekkor a motor nem tekeri a váltó bemenőtengelyét, a fogaskerekek nem feszülnek egymáshoz, csak üresen pörögnek együtt, ez teszi lehetővé a váltást - tudniillik nem kell akkora erőt kifejteni ahhoz, hogy reteszeld vagy kioldd őket.
Ha viszont valaki nagyon ügyes, el tudja kapni azt a pillanatot, mikor elveszi a gázt, a motor már nem hajt, nincs hajtónyomaték, de még nem ment át olyan motorfékbe, hogy az feszítse meg a fogaskerekeket. Ekkor majdnem ugyanúgy tud kapcsolni, mint kinyomott kuplunggal, mert a váltó terheletlen. Viszont ehhez nagyon nagy gyakorlat kell és csak felkapcsolásnál működik.
Köszi a válaszokat.
Ezzel a kuplung nélküli váltással inkább nem kisérletezek még, nem akarom széttörni:)
Te tudsz ilyet?
Megnézek egy videót róla, hogy jobban el tudjam képzelni.
Hát amit esetleg első körben megpróbálhatsz az az üresbe kivevés kuplung nélkül.
Felgyorsítasz nagyobb tempóra és nagyobb seb. fokozatban legyél (ott könnyebb megcsinálni). Felgyorsítod kicsit az autót, majd elveszed a gázt, a kezed a váltón. Nagyon nagyon finoman (de ténleg finoman) elkezded húzni a váltó kart az üres fele. Ha mindezt "jó fordulatnál" teszed, akkor szépen ki fog esni sebességből üresbe. Ha nem jó fordulatnál próbálkozol, akkor a fogaskerekek még feszülnek, érzed hogy nem akar kijönni. Na ilyenkor ne feszegesd. Ha jókor próbálkozol, akkor már egészen kis erőre is ki fog csusszanni üresbe. A művelet végrehajtása közben mindenképpen legyen a lábad a kuplungpedálon, és ha kell inkább kuplungolj. És persze "safety first" csak saját felelősségre és kihalt úton, stb...
Autótól függ, de akár még olyan is lehet, hogy a kezeddel éppen csak fogva a botot és alig nyomva is érzed a feszülést, illetve azt amikor már nem feszül és szépen ki lehet venni...
Mivel nem tudjuk nálad "mennyi az annyi" fordulat, érdemes különböző variációkkal is próbálkozni. Kuplungolás nélkül seb.-be berakni nem javaslom, abból csak darálás lesz :)
Köszi.
Még csak fél éves a jogsim és az anyukám autóját használom még szerzek néhány hónap/év tapasztalatot.
Amúgy egy Fiat Punto-ról van szó.
Még egy hasonló kérdés, sokszor kell újrakuplungolnom üresből 1esbe álló helyzetból pl lámpánál. Lehet vele valamit kezdeni?
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!