Miért lehetséges váltani kuplungolás nélkül?
Nekem az lenne logikus hogy meg se tudnám mozdítani a váltót amíg a fogaskerekek nincsenek kiemelve egymásból.
Hogy van ez?
*váltani
bocs ez lemaradt
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Én nő vagyok sokat nem értek hozzá, de párom autószerelő és nekem olyasmit magyarázott hogy "kikopott" (női logikával, biztos kopik mint minden fém, és gondolom nem érnek egymásba teljesen a fogaskerekek) :)
Több infóval nem tudok szolgálni egyenlőre, de megkérdezem.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
A kuplung nem a fogaskerekeket emeli el egymástól. Azok (szinkronváltó esetén) folyamatosan össze vannak kapcsolva, csak azt választod ki, melyik párt reteszeled a tengelyre.
A kuplung a váltót választja le a motorról, ekkor a motor nem tekeri a váltó bemenőtengelyét, a fogaskerekek nem feszülnek egymáshoz, csak üresen pörögnek együtt, ez teszi lehetővé a váltást - tudniillik nem kell akkora erőt kifejteni ahhoz, hogy reteszeld vagy kioldd őket.
Ha viszont valaki nagyon ügyes, el tudja kapni azt a pillanatot, mikor elveszi a gázt, a motor már nem hajt, nincs hajtónyomaték, de még nem ment át olyan motorfékbe, hogy az feszítse meg a fogaskerekeket. Ekkor majdnem ugyanúgy tud kapcsolni, mint kinyomott kuplunggal, mert a váltó terheletlen. Viszont ehhez nagyon nagy gyakorlat kell és csak felkapcsolásnál működik.
Köszi a válaszokat.
Ezzel a kuplung nélküli váltással inkább nem kisérletezek még, nem akarom széttörni:)
Te tudsz ilyet?
Megnézek egy videót róla, hogy jobban el tudjam képzelni.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
Hát amit esetleg első körben megpróbálhatsz az az üresbe kivevés kuplung nélkül.
Felgyorsítasz nagyobb tempóra és nagyobb seb. fokozatban legyél (ott könnyebb megcsinálni). Felgyorsítod kicsit az autót, majd elveszed a gázt, a kezed a váltón. Nagyon nagyon finoman (de ténleg finoman) elkezded húzni a váltó kart az üres fele. Ha mindezt "jó fordulatnál" teszed, akkor szépen ki fog esni sebességből üresbe. Ha nem jó fordulatnál próbálkozol, akkor a fogaskerekek még feszülnek, érzed hogy nem akar kijönni. Na ilyenkor ne feszegesd. Ha jókor próbálkozol, akkor már egészen kis erőre is ki fog csusszanni üresbe. A művelet végrehajtása közben mindenképpen legyen a lábad a kuplungpedálon, és ha kell inkább kuplungolj. És persze "safety first" csak saját felelősségre és kihalt úton, stb...
Autótól függ, de akár még olyan is lehet, hogy a kezeddel éppen csak fogva a botot és alig nyomva is érzed a feszülést, illetve azt amikor már nem feszül és szépen ki lehet venni...
Mivel nem tudjuk nálad "mennyi az annyi" fordulat, érdemes különböző variációkkal is próbálkozni. Kuplungolás nélkül seb.-be berakni nem javaslom, abból csak darálás lesz :)
Köszi.
Még csak fél éves a jogsim és az anyukám autóját használom még szerzek néhány hónap/év tapasztalatot.
Amúgy egy Fiat Punto-ról van szó.
Még egy hasonló kérdés, sokszor kell újrakuplungolnom üresből 1esbe álló helyzetból pl lámpánál. Lehet vele valamit kezdeni?
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!