Hogyan kell személygépjárművel "finoman", egyenletesen váltani?
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Tehát, hogy váltáskor ne fejelje le a melletted ülő a műszerfalat? :D
Szerintem elég, ha dízelnél 2, benzinesnél max 3 ezres fordulatnál váltasz, hogy ne legyen nagy motorfék a következő fokozatnál. Aztán meg óvatosan kell bánni a pedálokkal. Ha nem taposod őket, mint az őrült, és nem pörgeted a motort, akkor szerintem már egészen észrevehetetlen. (Én is igyekszek mindig, hogy az utasaim ne érezzék, mert én sem szeretem utasként, ha rángat az autó)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
Felkapcsolásnál nagyjából egyszerre engeded fel a gázt és nyomod ki a kuplungot (ha hamarabb lépsz le a gázról, beköszön a motorfék), majd miután megvan a fokozat, nem csak leugrasz a kuplungról, hanem gázadás nélkül csúsztatod egy kicsit és csak összekapcsolás után adsz gázt.
Visszakapcsolásnál kinyomod a kuplungot és kis gázadás mellett teszed át alacsonyabb fokozatba a váltót. Ekkor nem fog az az átok motorfék lassítani az autón, gyorsan tudsz kapcsolni és ha nem pánikszerűen ugrasz le a kuplungpedálról, akkor nem fog rángatni.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
18:35
Azt ha valami megdöglik az autómatába majd tejel rendesen.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Automatánál is érzed ha vált, főleg egy nagyobb gázadásra.
Ha nem szeretnéd, hogy rángasson az autó, vegyél elektromosat, abban váltó sincs, vagy valami fokozatmentest.
Mivel nem egészen ez volt a kérdés, így válaszolok is hasznosabbat: a nagy trükk az, hogy megfelelő ütemben mozogjon a lábad. Leengeded a gázról a lábad és a kuplung már ki is van nyomva, engeded vissza a kuplungot és a fogáspontnál már megy is a gáz.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
hát ez csak a kocsi nyomatékától függ.ha kevés a nyomaték akkor műszerfalfejelés.
valaki irta h dízelnél ill benzinesnél kb milyen fordulattartományban lehet váltani,kb igaza is van de pl a hugom 90lóerős astrájánál(ami kb 1150+200 kiló)meg sem kell próbálni 4000 alatt váltani mert lehal a kocsi.nekem dízelem van bmw 320D,2008as ezzel semmi gond nincsen,simán válthatsz vele mert nagyon alacsony fordulaton is jó a nyomatéka.
azt meg h ne ugorjon a kocsi meg ilyenek ki kell tapasztalnod,hol álljon a gázpedálon a lábad h váltás után ne lehessen érezni h újra a gázba léptél.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
Felváltáskor felengeded a gázt, és van egy rövid pillanat, mikor még a motorfék nem érvényesül, de már nem is gyorsul az autó. Ekkor benyomod a kuplungot és szépen kihúzod üresbe, berakod a következő fokozatba, és gáz nélkül lassan felengeded a kuplungot. Ezután ismét gyorsítasz és így tovább.
Visszaváltás során pedig kiveszed üresbe, felengeded a kuplungot, nyomsz egy kis gázfröccsöt, ismét benyomod a kuplungot, berakod sebességbe, majd kuplung fel, azzal a gázállással, amivel azon a fordulatszámon tudod tartani a motort, ami bekapcsolás után várható, így ki tudod küszöbölni a magas fordulat miatt jobban érvényesülő motorféket.
A visszaváltás kicsit furcsának tűnhet, de meg is magyarázom mért, hogy egy kicsit érthetőbb legyen.
A váltóban a fogaskerékpárok folyamatosan kapcsolatban vannak egymással. Váltáskor annyi történik, hogy a szinkronkúpok lefékezik és egy körmös kapcsoló odazárja az adott fogaskereket a tengelyhez, amin korábban szabadon forgott.
A körmös kapcsoló akkor oldható és zárható, amikor nem visz át nyomatékot vagyis az autó sebessége és a motor fordulatszáma tökéletesen "illeszkedik" egymáshoz. Amíg fordulatszám-különbség van a tengely és a fogaskerék között, nem hagyja rátolni a körmöket, ilyenkor megnövekedett erővel kellene rátolni a kart és közben recseg. Amikor viszont pont jól kaptuk el a váltási pontot, tehát a tengely és a fogaskerék fordulatszáma nagyjából megegyezik, akkor szépen lágyan váltja el a sebességet.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Miért van az ,hogy ha szóba kerül az automata váltó akkor mindig jönnek a vészmadarak?Tönkre fog menni akkor fizethetsz, meg megeszi a fejed....
Egyes embereknek meg vannak áldva ezzel.
Nekem 1,4-es kézi váltós fiat bravóm van,mégis szétesett benne a váltó mert gyárilag egy fos. A vectránk meg éveken keresztül ment automatával és semmi baja nem volt pedig már a 350,000-ret taposta.
Nyilván több hibalehetőség van benne mint egy kézi váltósban, de ilyen alapon semmi extrát ne vegyen senki az autojába mert elromolhat.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
úgyhogy a fordulat ne essen le 2000 alá!!
de lehet kuplung nélkül is váltani úgy kevésbé érzed a váltást de ha jó fordulatot kapsz el akkor jó lesz!! kb 2500-3000 között de kocsi függő
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!