Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » Autóversenyben jó, vagy rossz...

Autóversenyben jó, vagy rossz szorosan az elől lévő mögött haladni a szél miatt?

Figyelt kérdés

Arra gondolok, hogy aki előttem van, az felfogja a szél nagy részét, szóval Ő lassabb elvileg, én meg szorosan mögötte vagyok, és kevesebb szelet kell "letolnom" az autómmal. Tehát én gyorsabban tudok menni.


Igen, de erre azt mrndta a haverom, hogy úgy csinálják például a Forma 1 ben az autókat, hogy aki mögöttem jön, arra úgy tolja rá a levegőt, hogy nem könnyíti meg a dolgát, mert úgy építik meg az autót, hogy nem tudom, már mit mondott, de hogy a mögöttem lévő autónak nehezebb legyen szélárnyékban maradni, vagy nem tudom..


Ilyen van?

Most akkor az autóversenyzőknek nagyon jó, ha szorosan megy az előtte lévő mögött, vagy van olyan autó, ami mögött nem könnyebb autókázni?


2011. dec. 29. 22:01
 1/6 anonim ***** válasza:
100%

Ma már a pályaversenyek nagy részén nagyon fontos a leszorítóerő, amit többek között az autóra szerelt szárnyak adnak. Ha szélárnyékban haladsz, a szárnyakra alig jut levegő, ezért csökken a leszorítóerő, az autó sokkal gyengébben tapad. Vagyis elméletileg nagyobb lenne a végsebesség (bár ez is érdekes dolog: a szívómotoros autók esetén kihasználják a ram air-effektust, ami szélárnyékban gyengébb, illetve a hűtőket is a szélhez méretezik), viszont az autó sokkal hamarabb elszáll, ezért hosszabb féktávokat kell venni, kanyarban kisebb sebességet lehet elérni.

Összességében tehát egyenesben lehet, hogy jobban jár a versenyző (bár könnyen lehet, hogy az autó instabilitása miatt nem tudja kihasználni a nagyobb elérhető sebességet), viszont legkésőbb az első kanyarban hátrányba kerül emiatt. Ja, és még egy érdekesség: például a Forma-1-ben a váltóáttételeket is próbálják úgy optimalizálni, hogy az autó pont kifusson magából mindent a pálya leggyorsabb pontján - de olyan szinten ám, hogy még az uralkodó szélirányt és szélerősséget is figyelembe veszik. Vagyis ha szélárnyékot kap és csökken a légellenállás, könnyen lehet, hogy akkor sem lesz gyorsabb, mert a nagyobb légellenállásra tervezett, rövidebb fokozatot leforogja és belefut a leszabályzásba.

2011. dec. 29. 22:38
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/6 anonim ***** válasza:

Előttem már mindent leírtak nagyon szakszerűen, én csak saját szavaimmal az alábbiakat tenném hozzá:


Az F1-es autók légellenállása alapból is igen kicsit, tehát hiába megy gyorsan, nyílván lesz légellenállása, de mondjuk nem akkora mint egy autóbusznak. Alapból kis légellenállás esetén hiába megy előtte másik autó, annyit már az nem segít, mint amennyit ront a helyzeten a leszorítóerő hiánya. Kb mintha a bringás nem a busz után, arra rátapadva menne, hanem fordítva, a bringás menne a busz előtt :)


Ráadásul ami nagyon veszélyes az ilyen "rátapadásos helyzetekben", hogy amikor valaki hirtelen kielőz a szélárnyékból akkor egyik pillanatról a másikra akár totál megváltozhat a kocsi viselkedése. Ezt figyelembe kell venni, mert aki nem teszi, könnyen megjárhatja :)

Illetve a versenyzők elég jól tűrik a monotonitást. Ha megszokják hogy az előttük levő minden kanyar előtt X méterre fékez, majd a 30. körben korábban teszi, akkor esélyes hogy elszállnak, mint arra már láttunk is példát nem egyszer :)


Amennyire én tudom, ma már valóban vannak olyanok is, hogy az autó hátsó szárnyát is a diffúzor kivezetéseket direkt úgy csinálják meg, hogy a mögötte levő autónak szándékosan "szél örvényt" csináljon, ami nem jó. Nem csak hogy nincs leszorító erő, de még ront is a helyzeten a mini örvény, mert olyan légáramlást kelt ami kiszámíthatatlan, plusz pont rossz irányba megy a levegő :)

2011. dec. 30. 01:08
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/6 anonim ***** válasza:
Azért a Forma-1-ben elég jelentős légellenállása van az autóknak. Maga a karosszéria nagyon áramvonalas, viszont a szárnyak - mivel óriási leszorítóerőt termelnek - elég nagy légellenállást keltenek. Valahol olvastam egy számítást, miszerint 0 körüli a cW értéke az autóknak. Éppen ezért sokat lehetne segíteni a végsebességen a szélárnyékkal, de akkor sem éri meg. Például a BAR-Honda (mikor még létezett) az egyik autójukkal 415 km/h-t futott Boneville-ban, áttervezett, kis légellenállású és leszorítóerejű hátsó szárnnyal. Versenyeken meg már akkor is ritkán lépték túl a 350 km/h-t, és mint tudjuk, a légellenállás ebben a tartományban a sebességgel négyzetesen növekszik. Vagyis elég sokat jelentett a szárnyak "kiiktatása".
2011. dec. 30. 09:38
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/6 Bence_ ***** válasza:
Még annyit fűznék hozzá, hogy szélárnyékban a hűtése sem olyan. Túl sokat nem mehet a másik mögött.
2011. dec. 30. 22:57
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/6 anonim ***** válasza:

A NASCAR-on ez bevett dolog.

http://www.youtube.com/watch?v=yZa_S93bQWY

2011. dec. 30. 23:38
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/6 anonim válasza:
Gyorsabb biztos nem lesz, mivel meg nem előzheti ha mögötte megy. Ha messzebb van annál, minthogy megelőzhesse, ott már nincs szélárnyék se.
2012. jan. 12. 18:38
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!