Téli gumit vennék, melyik jobb télen a keskenyebb pl:165/65, vagy a szélesebb pl 195/65?
Biztos ez?
Télinek célszerűbb a keskeny, mert a kisebb felfekvő felületen nagyobb nyomás ébred, a kerék mélyebben belesüpped a hóba, a vizes, latyakos úton pedig könnyebben kinyomja maga alól a vizet. Nem véletlen, hogy az aquaplaning-jelenség a modern, széles radiálgumikkal együtt terjedt el, a keskeny, magas oldalfalú diagonáloknál ezzel nem volt gond.
Vagyis télre az autóra felszerelhető váltóméretek közül (mert azt azért célszerű betartani) a legkeskenyebbet érdemes felszerelni.
Száraz úton a széles téli gumival értelemszerűen kevésbé csúszik. Ekkor az számít, hogy a gumi mennyire tud kapaszkodni az aszfaltba, abban pedig a széles értelemszerűen jobb, mint a keskeny. Ha viszont beköszöntenek az igazi téli körülmények, a keskeny kerül előtérbe.
Lehet, hogy a fizikához nem értesz, csak az autóvezetéshez, de majd ha lesz időd, figyeld meg, hogy a téli versenyeken (rali-vb svéd futama, Andros Trophy) milyen gumikat használnak. Tudod, ott olyanok dolgoznak, akik az autóvezetés mellett a fizikához is értenek. Nem véletlenül választják ám ki a méretet...
Könyörgöm a súrlódóerő nem függ a felülettől. Teljesen akkora a súrlódóerő egy 165 ös és egy 225 széles guminál is.
Viszont a keskenyebb jobban belesüpped és egy naygobb súrlódási együtthatójú részbe az aszfaltba kapaszkodik
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!