Miért mér a GPS, és az útszéli sebességjelző is 6.10 km/h-val kevesebbet, mint az összes autó órája, amit eddig vezettem?
Köszi a kiegészítéseket - a GPS légvonalban méréshez annyit, hogy nem Budapesttől Szegedig mér légvonalban, hanem szerintem kb. fél, esetleg negyed percenként mérhet pozíciót és ezeket a pontokat viszont légvonalban számolja olyképpen, mintha egy görbére pontokat tennél és azokat egyenes szakaszokkal - húrokkal kötögetnéd össze.
Ez valamilyen pontossággal közelíti a görbét de a húrok összhossza rövidebb a görbénél, - ám hosszabb mintha Budapest Szeged távolságát egyetlenegy egyenes szakasznak mérte volna. Erről szó sincs/sem volt.
Egyébként elég jó matematikai trükközés, hogyan lehet a technikai lehetőségeken belül minél pontosabban mérni...
Minden mérés növeli a készülék áramfelvételét de a pontosságot is kellően nagy elmozdulás esetén.
Gyakorlatban szerintem 120 méterenként van értelme egy mérésnek - esetleg 60 méterenként két feleolyan pontos (sebesség)számítás csúszó átlaga jobban közelíti a valóságot mint egy 120 méterenkénti mérés.
Nagy sebességnél van értelme sűrűbben mérni, kicsinél érdemes ritkitani a méréseket.
Nem érdemes túl kis elmozdulásokat méricskélni.
Ám amíg nem mér nem tudja mennyit mozdul, ha meg mér, már elszalasztja az akkumegtakarítás lehetőségét - mérés nélkül csak azt tudja hogyan telik az idő - ha okos beszámítja a mozgó eszköz technikai paramétereit - mennyi volt az utolsó sebessége, mennyi időn belül mennyit változhat és ennek alapján dönti el mikor "nyitja ki legközelebb a szemét".
Egy célravezetett szárnyas rakétán másképpen kell mérni mint egy autóban vagy egy gyalogosnál...
Ha több megmért pont egy egyenesre esik egyenletes időközökben nagyjából - a közbülsőket érdemes lehet törölni. Szóval ez igazi matematikai-technikai optimalizációs csemege.
Némely megjegyzés fölkeltette az érdeklődésem - utánanéztem - úgy néz ki, hogy a némely újabb GPS is használ Doppler effektust a mérései pontosításához.
Hogy ez pontosan hogy működhet arról nincs sok elképzelésem - valahogy úgy, hogy ismerni kell a műhold és a jármű mozgás irányát és a műholdról lesugárzott jel járműben mért frekvenciaeltérése a névlegestől - avagy a szabályos időközönként kibocsátott adatcsomagok érkezési időközének megnyúlása vagy sűrűsödése hordozhat erről információt. Ez sem egyszerű és mérési hibákkal terhelt dolog - de működhet és könnyen elképzelhető, hogy pontosítja a méréseket.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!