Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » Miért mér a GPS, és az útszéli...

Miért mér a GPS, és az útszéli sebességjelző is 6.10 km/h-val kevesebbet, mint az összes autó órája, amit eddig vezettem?

Figyelt kérdés
2011. máj. 8. 22:10
1 2 3
 11/22 anonim ***** válasza:
A swift a mi autónk. Az Opelem nem csal. Különben sem az számít, amit az óra mutat, hanem ami a fényképen van.
2011. máj. 9. 22:29
Hasznos számodra ez a válasz?
 12/22 Omerta_ válasza:
nálam is a az óra 140, GPS 130
2011. máj. 11. 06:23
Hasznos számodra ez a válasz?
 13/22 anonim válasza:
Szia, ezzel védi le magát a világ összes autógyártója, ha vki-t gyorshajtáson kapnak, semmiképp ne hivatkozhasson az órára.
2011. máj. 11. 18:21
Hasznos számodra ez a válasz?
 14/22 anonim válasza:

Úgy tudom a GPS sem pontos, mivel nem nézi azt, hogy te most emelkedőn, vagy lejtőn haladsz, minden esetben egyenes útszakaszt veszi alapul.

De itt van egy kis érdekesség:

[link]

2011. máj. 12. 08:53
Hasznos számodra ez a válasz?
 15/22 anonim válasza:
Én kipróbáltam azt, hogy lenulláztam az átlag sebességmérést az autó komputerében, és beállítottam a tempomatot. Az eredmény: az autó "ismeri" a pontos sebességet, mert a GPS és ez az átlagmérés ugyanazt az értéket adta, ami kb. 6-8 százalékkal kevesebb, mint amit a sebességmérő mutat.
2011. máj. 12. 15:30
Hasznos számodra ez a válasz?
 16/22 A kérdező kommentje:

8:53 linkjéből én az alábbi konzekvenciát vonom le:

- A GPS halálpontos (+-0,18 km/h, régen ez még lehet, hogy nem volt így, de mostmár így van.)

- Az autógyárak (egyik ennyit, másik annyit), betesznek egy abszolút eltérést az streetfighter-eknek (3...5 km/h).

- A sebességmérő a legnagyobb kerékátmérőre van belőve, ami még hivatalosan kapható az autóhoz, ebből van a százalékos ektérés.


Ez nagy valószínűséggel így van, de lehet, hogy mégsem.

2011. máj. 12. 22:25
 17/22 anonim ***** válasza:
Igen, a GPS pontos. Valós távolságot mér, és valós időt(ezek nélkül képtelen lenne megfelelni az eredeti funkciójának), ezekből meg pontosan kijön a sebesség.
2011. máj. 12. 22:48
Hasznos számodra ez a válasz?
 18/22 KovA1963 ***** válasza:

Hm. Érdekes kérdés... én azt tapasztaltam, hogy az útszéli sebességmérők sem egyformák - egyik kevesebbet, a másik egyezőt szokott mutatni éspedig ugyanaz mutat mindig kevesebbet és a másik egyezőt - tehát az útszéli sebességmérők sem egyformán pontosak.


Érdemes talán kicsit foglalkozni a 3 féle mérés elvével...

Az autók a sebességet a kerékfordulatszámból mérhetik, de még pontosabb, ha a sebességváltó után differenciálmű bemenő tengelyéről vennék a jelet - így elkerülhető a bonyodalom, hogy kanyarban a külső kerék gyorsabban meg - de lehet, hogy eltekintenek az efféle precízkedéstől és mondjuk a bal hátsó kerékről veszik a jelet, mondván az megy legközelebb az út középvonalához kanyarban is...

Namost ezen az elven van egy nagyon pontos számlálás mennyit fordul a kerék és a két fordulat közti idő is nagyon pontosan mérhető - kerékátmérőt/kerületet ismertnek feltételezve a pillanatnyi sebesség is igen gyorsan lényegében minden fordulatnál megvan - ám valószínűleg azért több fordulaton átlagolják, különben szinte leolvashatatlan lenne, ha digitális a kijelző...

Hát kb. így történhet a sebességmérés ma. A mérés szisztematikus hibája a kerék kerület eltérésekből adódik, függ a kerék pontos (effektív) kerületétől, abroncs, profil, felpumpáltság sőt a jármű összsúlyától függő (ha jobban megpakolják, benyomódik kisebb a kerék sugara)...

No ehhez képest a gyártónak ki kell találni mekkora abroncskerülettel számoltassa amit a vezetőnek kijelez - éspedig ésszerűen úgy, hogy tényleg fölfelé csaljon (sebességtúllépés pereskedés elkerülése végett) azért érdemes úgy hangolni hangolni a mérést, hogy a legnagyobb elképzelhető kerékkerületnél se mutasson kevesebbet a tényleges sebességnél.

Tehát az autók órája a gyakorlatban várhatóan kicsit fölfelé csal.

A régi autóknál nagyjából ugyanezek a viszonyok, csak ott nincs digitális mérés, hanem valószínűleg egy kis generátor kapocsfeszültségét mérik, ami arányos a fordulatszámmal.


Az útszéli mérők valószínűleg radarelven mérnek - gyanítom, hogy ez a mérés eleve esendőbb zavarokkal szemben, mint időt mérni és fordulatot számlálni tehát kicsit pontatlanabb, de a rendszeres hibája kisebb - ő tényleg a közeledő tömeg sebességét mérheti vagy doppler elven vagy két távolság és a közte eltelt idő mérésével - nem tudom - amivel viszont számolnia illik a mérőérzéklő látószöge az autó mozgásirányához képest nem 0 fok - kissé oldalról, ferdén lát rá.


A harmadik mérés - GPS ez a helymegtatározás elvén működik ez várhatóan kevesebbet fog mérni a tényleges sebességnél több okból...

Az egyik az, hogy a mérés pontossága bizonytalan - jónak mondható kedvező viszonyok között, ha 6 méter pontosan meghatározza a helyet - nyugton álló objektum helyét !

Hogy az ebből adódó pontatlanságot kiküszöbölje jelentős elmozdulást kell kivárnia - ha 10 méterenként mér pozíciót ilyen pontatlansággal - több mint 100%-ot tévedhet !

Tehát 10%-os pontossághoz legalább 60 méter elmozdulás kell - és az hogy 100-al megyekvagy 90-nel még elég nagy mérési hiba ugye.

5% hibához 120 métert kell elmozdulni...

És ha hozzávesszük, hogy elég idealisztikus a 6 méteres pontosság még álló, nem pedig mozgó objektum esetén is, hát még azt a 120 métert is legalább megnégyszerezném az majdnem fél kilométer. Ez a gyakorlatban azt jelentené, hogy mondjuk 72 km/h sebességnél 25 másodpercenként határozhatja meg a pozíciót (lehet, hogy sűrűbben, de akkor pontatlanabbul - illetve valószínűleg matematika trükkökkel (csúszó átlag/interpoláció) produkál elfogadható kijelzést. A lényeg akkor is az, hogy viszonylag nagy elmozdulás van két mérés között és hát az autó mozgása nem tökéletesen egyenes vonalú a GPS viszont a mért helyzetek közötti távolságot légvonalban kötögeti össze - és mint tudjuk a legrövidebb út az egyenes :-)

Tehát rövidebb megtett úttal számol a ténylegesnél így a sebesség is kisebbre adódik - vágja a kanyarokat.

Hacsaknem olyan okos, hogy összeveti valami térképpel, és kikövetkezteti. Hogy két mért pont között merre kószálhatott a jármű... de ezt nem tartom valószínűnek - inkább benyelik azt a kis hibát.


Szóval a lényeg a GPS annál lassúbnak mér a valóságoshoz képest minél kacskaringósabb az út.


Az autó meg bár a a kerékfordulatszámot manapság igen pontosan mérheti a kerék-kerület pontos ismeretének hiányában inkább fölfelé csal az elképzelhető legmagasabb sebességet mutatja mondván inkább lassan járj, tovább érsz :-)

A radar a kettő között: nemigen csal inkább csak téved egy kicsit.

2011. máj. 16. 10:39
Hasznos számodra ez a válasz?
 19/22 anonim ***** válasza:

Szépen leírtad,annyi hogy autóknál a difiben van érzékelő,kerékre nem szokás tenni.

A GPS szerintem nem vágja le a kanyarokat mert az vicces lenne ha pl.Bp-ről elmegyek Szegedre az közúton kb.200km mindez légvonalban 150 körül van így elég érdekes lenne...

Ígyhát valószinű hogy térképpel veti össze a távolságokat mivel nem egyszer próbáltam és a Gps-ben szereplő távolság megegyezik a tényleges megtett távval 1-2% eltérés lehet(és ez a maximum tapasztalataim szerint)

2011. máj. 16. 16:27
Hasznos számodra ez a válasz?
 20/22 anonim ***** válasza:

Ha a gps-nél 1-2% eltérés lenne a megtett útban, akkor egy 100km-e út során 1-2 km-re a céltól mondaná, hogy "érkezés a célponthoz", az meg ugye nonszensz. :)


A sebességmérő jeladója régebben mindig a váltóban volt (korábban mechanikus, később elektromos), újabban szokás, hogy az ABS kerékfordulat-jeladóját használják erre a célra is.

2011. máj. 16. 16:37
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!