Miért mér a GPS, és az útszéli sebességjelző is 6.10 km/h-val kevesebbet, mint az összes autó órája, amit eddig vezettem?
Úgy tudom a GPS sem pontos, mivel nem nézi azt, hogy te most emelkedőn, vagy lejtőn haladsz, minden esetben egyenes útszakaszt veszi alapul.
De itt van egy kis érdekesség:
8:53 linkjéből én az alábbi konzekvenciát vonom le:
- A GPS halálpontos (+-0,18 km/h, régen ez még lehet, hogy nem volt így, de mostmár így van.)
- Az autógyárak (egyik ennyit, másik annyit), betesznek egy abszolút eltérést az streetfighter-eknek (3...5 km/h).
- A sebességmérő a legnagyobb kerékátmérőre van belőve, ami még hivatalosan kapható az autóhoz, ebből van a százalékos ektérés.
Ez nagy valószínűséggel így van, de lehet, hogy mégsem.
Hm. Érdekes kérdés... én azt tapasztaltam, hogy az útszéli sebességmérők sem egyformák - egyik kevesebbet, a másik egyezőt szokott mutatni éspedig ugyanaz mutat mindig kevesebbet és a másik egyezőt - tehát az útszéli sebességmérők sem egyformán pontosak.
Érdemes talán kicsit foglalkozni a 3 féle mérés elvével...
Az autók a sebességet a kerékfordulatszámból mérhetik, de még pontosabb, ha a sebességváltó után differenciálmű bemenő tengelyéről vennék a jelet - így elkerülhető a bonyodalom, hogy kanyarban a külső kerék gyorsabban meg - de lehet, hogy eltekintenek az efféle precízkedéstől és mondjuk a bal hátsó kerékről veszik a jelet, mondván az megy legközelebb az út középvonalához kanyarban is...
Namost ezen az elven van egy nagyon pontos számlálás mennyit fordul a kerék és a két fordulat közti idő is nagyon pontosan mérhető - kerékátmérőt/kerületet ismertnek feltételezve a pillanatnyi sebesség is igen gyorsan lényegében minden fordulatnál megvan - ám valószínűleg azért több fordulaton átlagolják, különben szinte leolvashatatlan lenne, ha digitális a kijelző...
Hát kb. így történhet a sebességmérés ma. A mérés szisztematikus hibája a kerék kerület eltérésekből adódik, függ a kerék pontos (effektív) kerületétől, abroncs, profil, felpumpáltság sőt a jármű összsúlyától függő (ha jobban megpakolják, benyomódik kisebb a kerék sugara)...
No ehhez képest a gyártónak ki kell találni mekkora abroncskerülettel számoltassa amit a vezetőnek kijelez - éspedig ésszerűen úgy, hogy tényleg fölfelé csaljon (sebességtúllépés pereskedés elkerülése végett) azért érdemes úgy hangolni hangolni a mérést, hogy a legnagyobb elképzelhető kerékkerületnél se mutasson kevesebbet a tényleges sebességnél.
Tehát az autók órája a gyakorlatban várhatóan kicsit fölfelé csal.
A régi autóknál nagyjából ugyanezek a viszonyok, csak ott nincs digitális mérés, hanem valószínűleg egy kis generátor kapocsfeszültségét mérik, ami arányos a fordulatszámmal.
Az útszéli mérők valószínűleg radarelven mérnek - gyanítom, hogy ez a mérés eleve esendőbb zavarokkal szemben, mint időt mérni és fordulatot számlálni tehát kicsit pontatlanabb, de a rendszeres hibája kisebb - ő tényleg a közeledő tömeg sebességét mérheti vagy doppler elven vagy két távolság és a közte eltelt idő mérésével - nem tudom - amivel viszont számolnia illik a mérőérzéklő látószöge az autó mozgásirányához képest nem 0 fok - kissé oldalról, ferdén lát rá.
A harmadik mérés - GPS ez a helymegtatározás elvén működik ez várhatóan kevesebbet fog mérni a tényleges sebességnél több okból...
Az egyik az, hogy a mérés pontossága bizonytalan - jónak mondható kedvező viszonyok között, ha 6 méter pontosan meghatározza a helyet - nyugton álló objektum helyét !
Hogy az ebből adódó pontatlanságot kiküszöbölje jelentős elmozdulást kell kivárnia - ha 10 méterenként mér pozíciót ilyen pontatlansággal - több mint 100%-ot tévedhet !
Tehát 10%-os pontossághoz legalább 60 méter elmozdulás kell - és az hogy 100-al megyekvagy 90-nel még elég nagy mérési hiba ugye.
5% hibához 120 métert kell elmozdulni...
És ha hozzávesszük, hogy elég idealisztikus a 6 méteres pontosság még álló, nem pedig mozgó objektum esetén is, hát még azt a 120 métert is legalább megnégyszerezném az majdnem fél kilométer. Ez a gyakorlatban azt jelentené, hogy mondjuk 72 km/h sebességnél 25 másodpercenként határozhatja meg a pozíciót (lehet, hogy sűrűbben, de akkor pontatlanabbul - illetve valószínűleg matematika trükkökkel (csúszó átlag/interpoláció) produkál elfogadható kijelzést. A lényeg akkor is az, hogy viszonylag nagy elmozdulás van két mérés között és hát az autó mozgása nem tökéletesen egyenes vonalú a GPS viszont a mért helyzetek közötti távolságot légvonalban kötögeti össze - és mint tudjuk a legrövidebb út az egyenes :-)
Tehát rövidebb megtett úttal számol a ténylegesnél így a sebesség is kisebbre adódik - vágja a kanyarokat.
Hacsaknem olyan okos, hogy összeveti valami térképpel, és kikövetkezteti. Hogy két mért pont között merre kószálhatott a jármű... de ezt nem tartom valószínűnek - inkább benyelik azt a kis hibát.
Szóval a lényeg a GPS annál lassúbnak mér a valóságoshoz képest minél kacskaringósabb az út.
Az autó meg bár a a kerékfordulatszámot manapság igen pontosan mérheti a kerék-kerület pontos ismeretének hiányában inkább fölfelé csal az elképzelhető legmagasabb sebességet mutatja mondván inkább lassan járj, tovább érsz :-)
A radar a kettő között: nemigen csal inkább csak téved egy kicsit.
Szépen leírtad,annyi hogy autóknál a difiben van érzékelő,kerékre nem szokás tenni.
A GPS szerintem nem vágja le a kanyarokat mert az vicces lenne ha pl.Bp-ről elmegyek Szegedre az közúton kb.200km mindez légvonalban 150 körül van így elég érdekes lenne...
Ígyhát valószinű hogy térképpel veti össze a távolságokat mivel nem egyszer próbáltam és a Gps-ben szereplő távolság megegyezik a tényleges megtett távval 1-2% eltérés lehet(és ez a maximum tapasztalataim szerint)
Ha a gps-nél 1-2% eltérés lenne a megtett útban, akkor egy 100km-e út során 1-2 km-re a céltól mondaná, hogy "érkezés a célponthoz", az meg ugye nonszensz. :)
A sebességmérő jeladója régebben mindig a váltóban volt (korábban mechanikus, később elektromos), újabban szokás, hogy az ABS kerékfordulat-jeladóját használják erre a célra is.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!