Melyik a fontosabb? A kompresszió vagy az égéstér? Szóval melyik legyen nagyobb?
A kettő közt nem lehet fontossági sorrend hiszen az égéstérben lévő robbanás a motor működésének alapja,a kompresszió pedig a benne tapasztalható nyomás.
A nyomás növelésére szolgál a külön kompresszor,turbó vagy feltöltő - na ezek nagysága fontos ha teljesítmény növelése a cél. :p))
"a kompresszió pedig a benne tapasztalható nyomás.
A nyomás növelésére szolgál a külön kompresszor,turbó vagy feltöltő - "
Egyes, láttam! :p))
Egyébként eleve rossz a kérdés. Milyen kompresszió, kompreszió végnyomás, kompresszió viszony?
A kompresszióviszony, (vagy sűrítési arány) egy állandó érték, a motor életét végigkíséri mindaddig, míg le nem marnak a hengerfejből, vagy vastagabb hengerfejtömítést nem szerelnek a hengerfej alá. Ez az érték a lökettérfogat plusz a sűrítési térfogat és a sűrítési térfogat hányadosa.
A kompresszió végnyomás már érdekesebb dolog, ebből tudunk következtetni több dologra is, leggyakrabban a kopottság mértékére (gyűrűk, kipuff. szelepek állapota stb). Ennek az értéke mutatja meg azt, hogy koppra nyitott fojtószelepnél az adott hengerben mekkora nyomást tudunk generálni, mondjuk az önindító segítségével. Több mindentől is függ ez az érték, ezekbe most ne menjünk bele.
Egyébként az adott hengerben nem csak (+) értékben alakul ki nyomás, mint például olyankor, amikor a bejutott üzemanyag-levegő keveréket a felső holtpont előtt még mielőtt szikrát adna a gyújtógyertya, a dugó összekomprimál, hanem például a szívás "ütemnél" (-) értékű nyomás alakul ki, ezen az elven működnek a szívó motork, hogy a dugó által lecsökkentett nyomásértéket kihasználva juttatjuk a keveréket az adott hengerbe. És itt jönnek a képbe a kevésbé képben lévő előző hozzászóló feltöltői. A kompresszor vagy turbófeltöltő által feltöltött motorok olyan elven működnek, hogy a szívó oldalon (méretüktől függően) nyomást hoznak létre. És ezáltal tódul be a többlet levegő és üzemanyag a hengerbe, ezzel hozva létre teljesítménynövekedést. Nem ez volt a kérdés, csak gondoltam tisztázzuk.
Az égéstér. Benzinmotorknál a minél kisebb térfogatú égéstér a fontos. Ez azért jó, mert ezáltal csökken a hőveszteség. Ugyanakkor elsődleges szempont még a bő keresztmetszeű be és kilépőnyílás, rövid és egyenletes lángút, valamint a keverék folyamatos örvénylő hatása, ezzel hűtve a túlforrósodott pontokat. Több féle égéstér is van ez sokban függ a motor vezérlésének fajtájától, ne menjünk most bele nagyon, legyen annyi elég, hogy a mostani SOHC és DOHC vezélésű motoroknak van legideálisabban kialakítva az égéstere.
Dízelmotornál az égéstér lehet osztatlan vagy osztott, Az osztatlannál a befecskendezés általában közvetett, de lehet közvetlen is. Nagyon sok fajtája van az előkamrás égéstértől kezdve a küönleges osztott égésterekig...nem részletezném.
Dízel motorknál fontos, hogy a kompresszió viszony mindig magassabb, mint az Otto motorknál, működési elvükből adódóan.
Nincs fontosabb, minden kell tehát! Ezek variálásával is közrejátszunk a motor karakterisztikájának kialakításában.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!