Váltás kuplung nélkül? Lent
Elnézést, hogy hosszúra sikeredett.
A nagyobb sebességbe váltást el lehet végezni motoron kuplung nélkül. Mi van a visszaváltással?
Ezt nem szokták helyeselni, mert a tengelyek különböző sebességgel forognak a váltóban. Na de felfelé váltáskor is. akkor mi a különbség? Nem nagyon kísérleteztem vele, de 1-2x próbáltam, és ezt tapasztaltam: ha kerreg, az akkor van, ha finoman, lassan nyomod le a váltókart. Ha határozott mozdulattal letolom, akkor semmi kerregés, kattogás stb. Olyan, mint, ha felváltanák kuplung nélkül.
Gokartoknál az egyik kategóriában (6 sebességes 125ös) induláshoz kell kuplung, menet közben meg csak rakod a sebességet kuplung nélkül fel is, meg le is. Ez úgyszintén szekvenciális váltó. Miben más, mint a motoroké?
A válaszokat előre köszönöm!
Te írtál nekem e-mailt ha jól sejtem. Te vagy honda fireblade igaz?
Motorkerékpárokba több fajta nyomatékváltót szereltek az idők során, volt köztük tolókerekes, körmös kapcsolású, de ami a mai motorokban elterjedt az a vonóékes váltómű.
Ez az indirekt váltómű úgy néz ki, hogy egy vonóék mozgatja a váltómű csőtengelyében lévő tolórudat. Ezen a csőtengelyen helyezkednek el sorban egymást követően a csőtengelyen szabadon elforduló fogaskerekek, melyeket a vonóékkel sugárirányban elmozdított golyók képesek egyenként a csőtengelyhez rögzíteni. Ezek a fogaskerekek páronként állandó kapcsolatban vannak a váltó kimenő tengelyéhez rögzített fogaskerék csoporttal. A furatokban lévő golyókat a tolórúd nagyobb átmérőjű része nyomja ki sugárirányban annyira, hogy azok az éppen fölötte lévő fogaskerék hornyába illeszkedve, a fogaskerék mechanikusan rögzíti a tengelyen.
Ezeknek a vonóékes sebességváltóműveknek az előnye, hogy elég rövid és kis méretű szerkezetek. Ezt az egymás mellett elhelyezett fogaskerékpárok teszik lehetővé. Ez lényegében szekvenciális váltó. Hogy miért ez terjedt el a motorokon -ugyanis volt másféle is, biztos láttál már régi motorokon, korai BMW, Zündapp, DKW, Izh, bár az Izh az DKW koppintás meg ott volt lábváltó is mindegy az nem ide jön, ott tank váltó volt, más váltókiosztással- abba most ne nagyon menjünk bele, többek közt biztonsági és praktikum béli okokból. Ugyebár két tengelyünk van. Egy bemenő és egy kimenő. Tekintsük most a kimenőtengely sebességét állandónak az egyszerűség kedvéért. Nekünk a bementőtengelyt fordulatát kell változtatni. Ha egy sebességet kapcsolunk fel, akkor kisebb sebességgel fog forogni, mert ha felváltunk akkor csökken a fordulatszám is, így a két tengely fordulatszáma közel azonos lesz, ezáltal a fogaskerekek könnyedén össze tudnak kapcsolódni. Ez alacsony fordulaton ideális, vagy ugyanezt a hatást egy gyors gázelvétellel is el tudjuk érni. Ha viszont lefelé váltunk, akkor a pont fordított helyzetbe kerülünk, mivel lefelé váltáskor a fordulatszám mindenféle képen megnő, és nem is tudjuk, szinkronizálni a két tengely sebességét olyan ügyesen. Hogy te mégis miért tudtad betaposni az alacsonyabb fokozatba? Valószínűleg azért, mert egy pillanat alatt pont sikerült eltalálni azt az állást, ahol egymásba tudtak kapaszkodni a kerekek. De lassan csak darálták egymást. Egyébként nem egészséges ez a váltónak. Nagyobb fokozat kapcsolása esetén van is értelme a kuplungolás elhanyagolásának, hiszen a váltást így rövidebb idő alatt véghez tudjuk vinni, kisebb sebességi fokozat esetén azonban értelmetlen, hiszen jellemzően ilyen járművekkel lassításkor váltogatunk vissza, ahol is van időnk szépen visszapakolgatni, nem fogunk időveszteséget szenvedni, maximum, nem annyira kényelmes.
Egyébként voltak olyan blokkok, amikhez olyan váltó volt, úgy nézett ki, hogy mikor a váltókart mozdítottad, akkor kiemelte a tengelykapcsolót, és és megoldva a fordulatszám különbségből adódó problémát, régen a Jawa hívta ezt félautomata váltónak, itt is csak elinduláskor kellett kuplungolni, ez egy egyszerű mechanikus szerkezet volt, mégis nagyszerű.
Gokartokba pedig előszeretettel építenek motorkerékpár blokkokat.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!