Motor esetében hogy lehet kuplung nélkül váltani?
A modern motorkerékpárok forgódobos váltója valóban lehetővé teszi a kuplung nélküli váltást. Elindulásnál muszáj kuplungolni, felfelé viszont gázelvétellel, kuplung nélkül kapcsolhatóak a fokozatok. A gázelvétel fontos, mert a váltó csak terheletlen állapotában képes erre a trükkre, ha húzod a gázt, folyamatosan terheli a fogaskerekeket, recsegés lesz a vége. Igen, tudom, gázelvételre meg motorfékez, de gyorsan kell csinálni, ennyi a titka. Visszakapcsoláshoz viszont mindig kell kuplungot használni. A visszakapcsolás helyes menete: kuplungolsz, kis gázfröccsöt adsz, majd kapcsolod a fokozatot és visszaengeded a kuplungot. Így nem fogsz fejreállni a motorfék miatt.
A régebbi, kapcsolóvillás váltók nem szeretik ezt a fajta kapcsolgatást, ott muszáj felfelé is kuplungolni. A nagyon kedves előző válaszadónak meg üzenem, hogy a Komar óta nagyon nagyon fejlődött ám a motorkerékpárok technikája, érdemes utánaolvasni...
De én am azt nem értem h miért nem akarsz kuplongolni?
Ennyi erővel vehetnél egy robogót is, azon csak a gázt kell húzni. Nem véltelenül találták ezt így ki. Ha meg nem tudsz kuplungolni, tanulj meg.
L/18
első: bár ettől nem lettem okosabb, de örülök, hogy írtál :D
másik2: örülök, hogy értelmes válaszolók is akadnak még. tényleeg sokat segítettetek, kielégítő választ adtatok! :)
18/L: érdekes felfogás, de tudok kuplungolni :D kivertem volna a dilit, ha apu beállított volna egy 50es robogóval :D ezt tisztáztam is vele, ezért lett 6sebességes. a motorokat szeretem, nem a kerekesszékeket :D és mivel érdekelnek is nagyon a motorok, és hallottam erről a módszerről, gondoltam itt kaphatok rá választ, és igazam volt. de azért kösz, és tudok kuplungolni :)
00:11: köszi az egyetértést, és támogatást :) legalább van valaki, aki nem gondolja minden "váltós" kérdésre, hogy azért lett felrakva, mert az illető egy hülye, aki nemtud elindulni :D még1x köszi :)
utána levő: köszönöm a tippet :)
Látom, elég ködös ez a terület itt az embereknek. Miért kéne/érdemes kuplung nélkül váltani motoron? Azért, mert sokkal simább, egyenletesebb lesz a motorozásod, ha jól csinálod, mint kuplung használatával. Modern motoron felfelé, és lefelé is lehet/szabad kuplung nélkül váltani.
A kulcsa az egész műveletnek a gázkezelés. Első körben ezt kell fejleszteni. Próbálj meg alacsony forgalmú úton fék nélkül közlekedni. (Lehet, hogy ez 50 ccm-mel nehézkes, mert gyenge a motorfék...) Ilyenkor nem fogsz túl gyorsan menni, hiszen a lényeg az, hogy csak gázzal vezess. Azért jó ez a gyakorlat, mert nagyon megérzed mikor húz a motor, mikor tehermentesül a hajtáslánc, és a motorfék adagolását.
Ha ezt már nagyon érzed, akkor el lehet kezdeni váltani is. Itt érdemes először felfelé váltással próbálkozni, és ott is a magasabb fokozatok esetében. (4-5-6). Tehát gyorsítasz, majd amikor a váltás következne és kuplungolnál, visszaereszted a gázt úgy, hogy érezd, ahogy a hajtáslánc tehermentesül, ekkor válts, és ismét húzhatod a gázt. Amikor már biztosan váltod a felsőbb fokozatokat felfelé, elkezdheted próbálgatni a 3-asr, majd a 2-est. Tulajdonképpen az 1-est is válthatnád így, de ez a gyakorlatban nem célszerű, szóval ott marad a kuplung csúsztatásos lágy indítás.
A lefelé váltás még ennél is trükkösebb. Ezt már csak akkor próbálgasd, ha felfelé már nagyon magabiztos vagy. Alapvetően ilyenkor lassítasz, tehát valamennyi motorfék, teljes motorfék üzemben lassul a gép, ezen felül fékezel első és hátsó fékkel. Itt megint az van, hogy csökkentened kell a motorféket, hogy a hajtáslánc tehermentesüljön. Tehát a gázkart kicsit megnyitod. Amikor tehermentesül, válthatsz lefelé és rögtön tovább is húzod enyhén a gázt, hogy az alacsonyabb fokozatnak megfelelő magasabb fordulatszámhoz illeszd a motort, illetve a motor fojtását megszüntesd, hogy a hátsókerék fel tudja pörgetni a motort a kívánt fordulatszámra. (Ez a két folyamat egyszerre történik.) Ilyenkor célszerű a hátsófékből visszavenni/felengedni, mert a motorfék hatása megfoghatja a hátsókereked, és beindul a hátsókerék kormányzás... :) A gyakorlatban persze ez baromi gyorsan megy és az egész folyamat egy "gázfröccsként" lehetne leírni, hiszen elkezded húzni motorfékből, amikor közeledsz a tehermentes ponthoz finoman elkezded nyomni a váltót és amikor tehermentesül, akkor az át is ugrik, te közben húzod tovább, hogy fordulatszámot szinkronizálj, majd visszaveszed és lassulsz motorfékkel.
Ha sikerül megtanulnod így váltani, akkor az utasod nagyon komfortosan érzi majd magát, gyönyörű dinamikával, simán fogsz gyorsulni, sisak összekoccolás nélkül. Olyan gyorsításokat hozhatsz ki a gépedből, amit kuplungos váltással soha. Lefelé váltáskor pedig fantasztikus hangot ad ki majd a moci.
Tény, hogy a felfelé váltásnak van nagyobb gyakorlati haszna a közúton. Ettől függetlenül, ha megtanulod, észreveszed majd, hogy maga a kuplungolás behoz egyfajta bizonytalanságot, valamiféle hülye érzést. No ezzel a módszerrel, ha jól és magabiztosan csinálod ez az érzés eltűnik, és maga a váltás egy szempillantásra rövidül. Ekkor már nyűgnek fogod érezni a kuplung használatát! Szuper érzés, érdemes kigyakorolni! ;)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!