Meg tudná valaki szépen fogalmazni mi az összefüggés a lóerő, a nyomaték, és a nyomaték görbe között?
Az első valszeg erre gondolt...
"Én értem, "
lóerő : milyen gyorsan mész neki a falnak
nyomaték : milyen messzire viszed a falat, miután nekimentél :)
Amúgy a nyomaték az szívó motornál a köbcentivel arányosan növekszik. Úgy kell elképzelni, mint amikor egy csavart ki akarsz tekerni egy villáskulccsal. Minél nagyobb a kulcs, annál könnyebb kitekerni, itt sincs másképp. Feltöltött (turbo, kompresszor) motornál kisebb köbcentivel nagyobb nyomatékot lehet elérni.
A nyomatékgörbe a teljesítmény grafikonon a nyomaték "vonala". Az adott fordulathoz tartozó forgatónyomatékot mutatja meg, alulról indul, fent van egy ideig, aztán tiltás közelében ismét leesik alulra, innen ered a görbe név.
Természetesen értem, melyik micsoda. A lóerő függvénye a végsebesség, a nyomaték pedig a gyorsuláshoz kell. Minél magasabb a nyomaték, annál rugalmasabban, és annál nagyobb vehemenciával gyorsul az autó. A nyomaték görbéje pedig nyilván az a függvény, amelyiknek az x tengely a fordulat, az y pedig az azon a fordulaton mért nyomaték.
Sajnos a laikusok csak lóerőben tudnak gondolkodni. Vagy ha netán ismerik a nyomaték fogalmát, akkor is a 90% már elfeledkezik a nyomaték görbéről. Úgy értem, van aki nem hiszi el, hogy egy 1.6-os 120 lovas Twin spark motorral hajtott autó sokkal jobban mehet, mint egy 1.6 115 lovas renault motoros. Egyszerűen azért, mert papíron hiába azonosak nagyjából az adataik, a renault csak 3000-4500-ig tudja a csúcsnyomatékot, közben az Alfa motorja ugyanezt 3000-től 6500-ig. Nyilván nem egyformán fog gyorsulni a kettő.
Na az ilyen viták könnyedebb előrelendítéséhez kellene egy egyszerű, józan paraszti, hétköznapi nyelvre lefordított összefüggés, amit a laikusok is megértenek. Az egyik kolléga válasza a falról például egész elmés. Ilyesmikre gondoltam.
Elmagyarázhatnád úgy, hogy a forgatónyomaték az, amit tulajdonképpen érez a delikvens amikor rálép a jobb oldali pedálra. A nyomatékgörbe pedig ennek egy - általában méréssel felvett - grafikonja, amit közel sem érzel olyan pontosan, mint ahogy meg van rajzolva.
A lóerő - tisztességes nevén a teljesítmény - nem igazán érezhető, mivel az nem egy erő*erőkar dolog, hanem időegység alatt elvégzett munka. Ami máshogy megfogalmazva a munka elvégzésének sebessége.
A végsebesség pedig a motor lóerőinek számával nincs egyenes arányosságban, legalábbis a valóságban.
Van egy családtagom, aki büszke az autójára mert lead 120 lóerőt 1600 cm3-ből és 4 hengerből, igaz még sosem pörgette fel olyan fordulatszámig ahol azt leadná. :D
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!