Elmagyarázná nekem valaki hogy mik a lépései a legelejétől kezdve annak hogy eljussak oda hogy supersport motort vezethessek?
Úgy értem hogy először robogót kell megtanulni?
És ha kell gyakorlat akkor az mennyi?
Tehát a lépések érdekelnének részletesen.
Az attól függ, mit értesz ezen. Ha a hivatalos útját kérded, az egyszerű.
Először is el kell érni a 21 éves életkort. Na, jó, 20 és fél év is elég, de legyen inkább 21, hogy biztosan ne kelljen egy vizsgával sem várnod. Szóval betöltöd, beiratkozol "A" kategóriás tanfolyamra, leteszel minden vizsgát, majd átveszed a jogosítványodat. Utána veszel egy értelmetlenül erős motort, beszerzel egy E-szabványú bukósisakot, felszállsz a motorra, aztán elfelejted a hosszú távú terveidet. Ugyanis az "A" kategóriás tanfolyamon nem motorozni tanulsz meg, hanem egy közepes méretű motorral a kelleténél lassabban kacsázni rutinpályán és forgalomban. Van egyébként más módja is a hivatalos eljárásnak: "A1" vagy "Akorl." kategóriás jogosítvány esetén - ha jól tudom - 2 éves gyakorlat után meg lehet szerezni az "A" kategóriás jogosítványt.
Ha azt is szeretnéd, hogy az első kanyarnál tovább tartson a motoros pályafutásod, akkor először sokat biciklizel gyerekkorodban, hogy hozzászokj az egy nyomon haladó járművekhez. Utána kezdesz 14 éves korodban kismotorral (ez akár még robogó is lehet), majd továbblépsz 125-ösre, utána pedig egy közepes, 350-es, esetleg 400-as motorra. Itt már célszerű váltós motort keresni, hogy ezt is megszokd. Lehetőleg több szezont kell lehúzni ezekben a kisebb kategóriákban, közben pedig védőfelszerelést is be kell szerezni: jó minőségű sisakot, protektoros kabátot, nadrágot, kesztyűt és csizmát, illetve kabát alá vehető gerincprotektort. Meg amit még akarsz. De szokd meg azt is, hogy ilyenben motorozol. 5-6 évnyi gyakorlat és kisebb motorral teljesített vezetéstechnikai tréning után érdemes először egy 600-as sportmotorra felülni, utána esetleg egy 1000-esre. Viszont ezekkel is érdemes valami komolyabb tréningre menni, mert máshol nem biztos, hogy mindent megtanulsz, amire szükséged lehet. Illetve fejben kell rendet tenni: meg kell szoknod, hogy a félelmetes menetteljesítmények pályára valók. Vagyis közúton nem használod ki a motor képességeit teljes mértékben, mert nem biztos, hogy a többi közlekedő fel van készülve egy 3 másodperc alatt 100-ra gyorsuló, 300-as végsebességű járműre.
Nem csak elvben, gyakorlatban is. Mindennemű előzmény nélkül leteheted az "A" kategóriás jogosítványt és ha letetted, a kutya nem foglalkozik vele, milyen motort vezetsz. Nyugodtan vezethetsz 1000-es Fireblade-et is, ha épp az tetszik. A kikötés csak annyi, hogy kezdő vezetői engedéllyel nem vihetsz utast. A kezdő vezetői engedély azt jelenti, hogy nincs 2 éves gyakorlatod valamely nemzetközi kategóriában. Vagyis ha már több, mint két éves az autós jogosítványod, akkor akár azonnal utast is vihetsz a motoron, hogy az ő nyakát is sikeresen kitörhesd.
(persze ez nem törvényszerű, de motoros gyakorlat nélkül, csak a kötelező védőfelszereléseket viselve elég nagy az esélye, hogy nem szabályos megállással fog végződni a próbakör)
Persze, lehet vele 50-nel menni. Sőt, lehet józanul, megfontoltan is vezetni. Csak akkor is van pár dolog, amire fel kell készülni.
Egyrészt egy 1000-es sportmotor menetkészen majd' 200 kg. Szokni kell vele az egyensúlyozást, nem pont olyan, mint egy biciklivel. Másrészt a motor nem az alsó fordulatszám-tartományra lett optimalizálva, ezért ott eléggé döglött, a gázreakciók viszont nagyon élesek. Szokni kell, mekkora gázt szabad adni neki. A fékrendszer és a futómű már-már olyan szintű, hogy pályán is lehet használni, tehát békésen, 50-es araszoláshoz talán kicsit erős is.
Az igazi gond az, hogy vannak olyan apróságai a motornak, amik nem ösztönszerűek, hanem igenis tanulni kell. A fékezés metódusa például ilyen: nem csak behúzom a kuplungot, aztán teljes erővel odavágok a féknek, mint az autóknál. A motoron a fékerőelosztást a sofőr vezérli, aminek könnyen lehet hasalás a vége. Illetve egy nagy teljesítményű, gyors motorkerékpár igenis tud akkora meglepetést okozni, amekkorára nem számít az egyszeri vezető. A lakott területet elhagyva odahúz neki egy kicsit kövérebbet, hogy érje el hamar a 90-et, ne kelljen órákig gyorsítani, aztán csak nézi az előbb még jó messze haladó autó hirtelen nagyra növő lökhárítóját és elmélkedik: ez lenne a 2 másodperces gyorsulás 50-ről 90-re? Ha egy kis szerencséje van, az elmélkedést nem az imént megcsodált lökhárítóba gyógyulva fejezi be. De ugyanígy a fékerő is meglepheti a tulajdonost: megijed a két házzal arrébb átszaladó macskától (nem kellene áthajtani rajta), belekapaszkodik a fékbe, aztán nem érti, miért állt meg 50-ről feleakkora úton, mint hitte. Azt meg főleg nem, hogy mindeközben az ennél gyengébben lassuló Mari néni miért hajtott át rajta az 1.4-es, 74 lóerős átlagautójával. Nos, azért, mert ő - érthető okokból - nem volt felkészülve egy ilyen szintű fékpróbára. Nem arra okították, hogy három féktárcsás sportmotorok között közlekedjen, hanem nyugisabb jellegű, kisebb gyorsulásokkal és lassulásokkal operáló személyautók közt járkál.
Ez az igazi gond: ha nincs meg a kellő fokozatosság, annak mindig csúnya vége van. Igenis hozzá kell szokni a motor hajtotta kétkerekűekhez, mert az ijedtség, a szokatlan helyzetek még a legnyugodtabb sofőr döntéseit is felülbírálják. És nem mindegy, hogy életedben először egy 125-ös MZ-n vagy egy 1000-es CBR-en rémülsz meg annyira, hogy ész nélkül húzod a féket és tágra nyílt szemekkel várod, hogy hová csapódsz be. Akármilyen előrelátóan vezetsz, nem tudod kizárni az eléd kanyarodó traktorost. Ha pedig ott van, akkor az első néhány alkalommal elkerülhetetlenül bepánikolsz, csak később alakul ki a megfelelő reflex. Azért van szükség a fokozatosságra, hogy ez a reflex biztonságos járműveken alakuljon ki. Így az egyszer megtanult fogásokat kell 2-3 alkalommal mindig egy kicsit "nagyobbra" lefordítani. Megtanulni, hogy ugyanakkora gázhúzásra valamivel nagyobbat ugrik a motor, hogy kicsit nagyobb tömeget kell ide-oda döntögetni és így tovább. Ha viszont elsőre naggyal kezdesz, akkor nem létező reflexeket, alapvető mozdulatokat kellene rögtön egy olyan motoron begyakorolni, ami nem biztos, hogy jól viseli a vezető hibáit.
Van ráció abban amit mondasz.
De úgysem valószínű hogy 21 évesen akárcsak egy használt Hondát is tudnék venni, valószínűleg egy sokkal gyengébb darabbal fogok kezdeni, mondjuk arra még tippem sincs mi lesz az, nem értek sajnos a motorokhoz, de igazából amitől nagyon idegenkedem az a robogó azt biztosan kihagyom.
Különben ha azt mondom Kawasaki Ninja, azért az valamivel gyengébb, az is túlzás lenne?
Én most tanulok A1-re.
"Az "A" kategória az, amelyben a motorkp. teljesítménykorlátozás nélküli.Megszerzésének feltétele a 18. életév mellett, hogy legalább 2 éve rendelkezzen "A korl." vagy "A1" kategóriába tartozó gépjárműre érvényes bejegyzéssel"
Ez áll a tankönyvben szó szerint.
A robogó nem minősül gépjárműnek, így az nem elég.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!