Ha a kocsimmal 10-szer egymás után 100-ról lefékezek, azaz tesztelem a fékeket, akkor a 10. fékezéskor már a tárcsák vörösen izzanak. Ekkor a fékek hatása jelentősen csökken. De ez a fékhatás csökkenés nem lesz érzékelhető a későbbiek folyamán ugye?
Érdekes kérdés...
Ha egy átlagos autónak vörösen izzik a féktárcsája, valószínűleg a munkahenger is forró. Ha a munkahenger forró, felforrhatott a fékolaj... Ha felforr a fékolaj, a fékhatás elmegy, és csak pumpálásra jön vissza. Ha ez megtörtént, valószínűleg a fékolaj által megkötött víz kicsapódott a fékolajból. Ez a kicsapódó víz fog a későbbiekben megfagyni a fékcsőben, és váratlan helyzeteket okozni télen.
Az autókat általában bolondbiztosra tervezik, mert hülyebiztosra nem lehet. Épeszű embernek eszébe sem jutna egy utcai autón 100-ról állóra fékezni, csak úgy brahiból. Főleg nem 10x.
lehet hogy tanult fékezni.
Az emberek többsége nem tud fékezni, nem árt azt megtanulni, jól begyakorolni. Mondjuk 100ról egy kicsit ténleg drasztikus, de valahogy ezt is meg kell tanulni. Inkább kihalt úton tegyen rá szert mint a forgalmas pályán.
Attól, hogy valakinek van jogosítványa, nem biztos, hogy tud fékezni. A rutinpályán 30-40-es tempóról kell finoman lassítgatni, a gyors lassításnál esetleg egy közepeset rúgni a pedálra. Forgalmi oktatáson pedig eleve kerülni kell az olyan helyzetet, ahol nagyot kellene fékezni, mert azonnali a bukás. Az autóvezetők túlnyomó többsége tehát úgy kap jogosítványt, hogy soha nem kell vészfékeznie. Soha nem tapasztalja meg, hogyan kell teljes erőből beleugrani a pedálba, vészfékezés helyett csak simogatja, mert azt tanulta oktatáson, hogy ne fékezzen nagyot. Soha nem volt szerencséje szakaszosan fékezni, amolyan manuális ABS-ként, soha nem próbálta, milyen is a fading-effektus - soha nem próbált ki számtalan olyan dolgot, amivel pedig találkozhat, még ha nem is gyakran.
A fékezés ugyanis nem csak annyiból áll, hogy lenyomom a középső és a bal szélső pedált, aztán majd megáll valahol az autó. Nem lenne rossz, ha ott állna meg, ahol még nem csattant bele semmibe - de például az sem kerül elő a rutinpályán, hogy hogyan is érjük el ezt. Nyugis, nagypapás tempóról kell egy jó hosszú szakaszon belül megállni, ami gyakorlatilag mindenkinek megy, akinek van két lába és legalább nagyjából látja, mi van előtte.
A válasz írója 85%-ban hasznos válaszokat ad.
A válasz megírásának időpontja: tegnap 19:05
vagyok.
92%-osnak (mint mindig) most is igaza van :)
Annyival még kiegészíteném, hogy ügye a "nagykönyv" szerint úgy kéne fékezni, hogy beletaposol izomból a fékpedálba, majd amikor érzed hogy csúszik a kocsi, akkor éppen csak annyira engeded fel a fékpedált, hogy minél jobban nyomjad, de a csúszáshatáron tartsad meg.
Na most ez így elmondva baromi egyszerű, azonban a gyakorlatban k*va nehéz megcsinálni.
Friss jogsis vagyok, már eleve az első pont nem egyszerű.
Múltkor kimentünk gyakorolgatni a fékezést, és kiderült, hogy én még életemben nem fékeztem egy komolyabbat (általában motorfékezek és "nagypapás" tempóban fékezek mert kocsi kímélés, meg ez is bőven elég forgalomban).
Ami a rutinpályán volt gyorsítás lassítás, annak köze sincs a vészfékezéshez.
Ráadásul ügye amikor nyomtam a fékpedált előjött a szokásos "először éppen csak nyomom és utána taposok bele komolyabban", ami miatt a fékasszisztenst is kitalálták. Elvileg azonnal teljes erőből kéne nyomni. Ezt már! nem tudtam megcsinálni.
De mondjuk hogy teljes erőből nyomtam. Azt viszont megcsinálni, hogy utána felengedjem... Nincs az az isten. Még szimulált körülmények között is (alig csúszós úton) éppen csak azt tudtam megcsinálni, hogy pumpálva fékeztem. Viszont a pumpálós fékezés meg rosszabb mint a blokkolós, mert a pumpálósnak hosszabb a fékútja.
Szóval ezt a vészfékezés dolgot még nagyon sokat kéne ahhoz gyakorolni, hogy az ember alapvető, és rossz ösztöneit meg lehessen módosítani a helyes fékezési technikával. Egyelőre még nem is tudom hogy tudnám rávenni magam hogy ne pumpáljak hanem csak éppen kicsit engedjem fel. Ráadásul hirtelen megtalálni a csúszási pontot...
Nem véletlenül találták ki a vezetéstechnikai tréningeket. De amíg alapokkal sem vagyok tisztában, addig nem megyek el rá :) Majd ha már lesz pár éves rutinom.
Egyébkén aki ezeket nem hiszi, próbálja ki! Meg fog lepődni.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!