Szívó vagy turbó (benzines)?
Üdv!
Nos, megpróbálom rövidre zárni (de úgysem fog sikerülni:))!
Tudom, hogy a legtöbbeteknek, akik többé-kevésbé értetek is hozzá, a tökötök tele van a sok 15 éves janival, akik a kettes golfjukat meg az f astrájukat akarják 300 lóra felhúzni...nos én nem fárasztalak benneteket hasonlóval. Igaz, én is autó tuningra adtam a fejem: a kis ezerhatosomat fogjuk megcsináltatni egy hozzáértő ember segítségével, és ő már adott tippeket, de kiváncsi lennék mások véleményére is.
Természetesen a motor tuningja előtt (ami igazából egy komplett blokk csere lesz, tehát nem turbósítás meg chiptuning) megcsináljuk a futóművet, fékeket, miegymás...ne értsetek félre, én nem igazán értek hozzá, ezért nem tudok részletekkel szolgálni, de azzal tisztában vagyok, hogy egy rendes tuning nem arról szól, hogy +100 LE azt kész, tehát ezen a téren nem lesz gond. Ami szükséges, az meg lesz csinálva, hogy bírja a megpróbáltatást. Azzal is tisztában vagyok, hogy nem olcsó mulatság, de szívből, az autóm iránti szenvedélyből fogtam bele, tehát erre fel vagyok készülve.
Az új motorról...most egy ezerhatos sornégy van benne, kb 110-120 LE. Márkát, típust szándékosan nem mondok, mert általánosságban érdekel ez a kérdés. Szóval gyárilag van 150 lóerős, 2000 köbcentis motorral szerelt modell is, ehhez képest azok a hathengeresek, amiket néztünk bele, 190-210 lóerő körül mozognak, tehát egy megerősített futómű- és fékrendszerrel nagy gond nem kéne, hogy legyen, nem extrém tuningról van szó. Az új blokk vezérlését is úgy programoznánk, hogy inkább legyen hosszabb élettartamú, és takarékosabb, mint vadállat, hiszen 70-80 plusz lóra így is számíthatunk, ami nekem több mint elég ;)
És itt elérkeztünk a sarkallatos ponthoz, a fogyasztáshoz. Tudom, mindig azt írjátok a kisp*csű tuningtrolloknak, hogy akinek számít a fogyasztás, ne gondolkodjon tuningban...de azt hiszem érezhető, hogy nem extrém dolgokban gondolkodok, és nekem igenis számít a fogyasztás. Az autót (sajnos) nagyrészt városban használom, így az átlag fogyasztás helyett leginkább városival kell számolnom. Tisztában vagyok azzal is, hogy az 1,6-os sornégyről a 2-3 literes V6-ra váltással legalább 3-4 liter többletfogyasztással számíthatok. Ez rendben is van, de a felmerülő lehetőségek közül mégis azt választanám, amivel kisebb fogyasztás mellett tudok elérni kb. hasonló teljesítmény növekedést...és persze élményt :)
Tehát...mi a gazdaságosabb, olcsóbb fenntarthatóságú (de más szempontok is számítanak: szebb hang, vezetési élmény, stb): egy kétliteres turbó, vagy egy háromliteres szívó moci?
Végsebességben, teljesítményben 10-20 km/h ill. lóerő van a kettő között, tehát ebből a szempontból mindegy. Ami számomra érdekes: városban, relative alacsony fordulaton autózva melyikkel lehet gazdaságosabban eljárni? Hisz alapvetően nem a lakott területen belül akarok erődemonstrációt tartani, igazából az egész tuning téma a minél biztonságosabb előzések, illetve hétvégi/nyaralós, országúti/autópályás örömautózások miatt játszana szerepet. Ergo nem egy kezelhetetlen, brutális sportkocsit szeretnék, csak egy, a mostaninál jóval nagyobb erőtartalékkal rendelkező gépet, amelyet nem feltétlen használnék ki maximálisan a mindennapokban, de azért néha meg-megdolgoztatnám.
Van egy elméletem/elképzelésem, de laikus vagyok, ezért is írok ide, javítsatok ki kérlek, ha tévedek. Tehát, ha a kétezres turbót úgy lőjük be, hogy mondjuk 2500-3000 körül épüljön fel a turbónyomás, akkor bár afölött inna rendesen, de ha figyelek, és elváltok korábban, akkor el tudok érni egy relative diszkrét fogyasztást, nem igaz (jelenleg is ritkán pörgetem 3000 fölé az egyhatost)? Hasonlót pl, mint a gyári kétliteres sornégy, persze annál picit magasabbat a +2 henger miatt (ugyanakkor turbónyomás nélkül is erősebb lenne az alap ezerhatos sornégynél, nemigaz?)? Gondolom ilyenkor (relative) erőtlen is lenne a motor, de különösebben nem zavarna, ha 2500-3000-től pedig megvadulna, ahogy kell. Az emberem, aki a munkálatokat végzi, azt mondta, szerinte egy diszkrét jobb lábbal a szívóval gazdaságosabban kijönnék. Tudom, hogy jót akar nekem, de a neten olvasgatva láttam: ahány ember, annyi vélemény a különféle típusú és működésű mocikról. Olvasni ilyet is, olyat is, és persze nyilván sok közte a végtelenül elfogult vélemény. Az tény, hogy a szívó alacsony fordulaton is húzna, viszont nem lenne a fincsi hátbavágós fless a turbó határnál, se a lefújószelep jótékony slisszanása, nomeg a visítás. Őszintén megvallom, soha nem is vezettem még benzines turbót, csak dízelt, azok közül viszont modernebbet, és elég meggyőző volt a sovány fordulatszám tartomány ellenére is. Ugyanakkor a turbós moci szervízköltsége gondolom magasabb, sőt, már a beszerzésnél és a beszerelésnél is mélyebbre kell a pénztárcámba nyúlnom...és alapvetően nem idegenkedem a szívómocis verziótól sem. Csak dilemmázok, nem tudom mi lenne a jobb :P
Szóval, ha hülyeséget írtam valahol, azért utólag is elnézést, én csak vezetni szeretem az autókat, érteni nem igazán értek hozzájuk, csak annyit, amennyi a netről és az autószerelőmről rámragadt :) Bocsi a hosszúra nyúlt szövegért, és ha valakinek mégis volt elég türelme végigolvasni, és van kedve megosztani velem a tapasztalatait, vagy tanácsot adni, azt nagyon megköszönném. A trollok pedig kérem kíméljenek! :)
V motorra nagyon bonyolult turbofeltöltőt szerelelni.
A másik, hogy a mostani autód első vagy hátsókerekes? Mert ha első akkor megint csak érdekes lesz V6os blokkot beszerelni. Ja, és a lepapírozása sem lesz egy leányálom.
Sok sikert hozzá!!
Most a saját autóm típusáról tudok nyilatkozni, ugyanaz a blokk (nagyjából ugyanaz) szívó változatban 170 lóerős, kisnyomású turbóval 190 fölött egy kicsivel. Alacsony fordulaton a szívó erősebbnek tűnik (nagyobb sűrítés), olyan 1500-as fordulat körül jön azonos szintre a két motor, felette meg a turbós az erősebb. A szívó motornak előnye még hogy jobb a gázreakció, a turbósnál van egy néhány pillanatnyi késedelem, amíg teljes erőből elkezd gyorsulni.
A kisebb motoros nagyobb turbós változat nagyobbat tud tolni (220 lóerő), viszont csak olyan 2500-as fordulat felett erősebb, alatta jóval gyengébb.
Normál utca autókban található turbós motoroknál nem nagyon érzed hogy hátba vágna, inkább fokozatosan jön meg az ereje. A lefúvószelep hangját én még a sajátomban nem hallottam, mondjuk egy tuningolt motornál másképp van.
Nem rossz a turbós motor, de nekem mondjuk a 3 liter körüli szívómotorok tetszenek, mert közvetlenebbek mint a turbósok.
Köszi az eddigi kommenteket!
elsőnek (és harmadiknak): nem utólag buherált turbóról lenne szó, hanem van gyárilag turbós változat, utólagos turbósítás eszembe se jutna...persze nem konkrétan az én autómhoz, hanem egy másik modellhez vannak ezek a motorok, de mondom, teljesítményben nem akkora ordító különbség mondjuk egy 150 lóhoz képest a 190-200, hogy egy alapos általános megerősítés után ne bírná el - szerintem. Az ótó pedig elsőkerekes, de amelyikből jönne a V6 az is az!
Ez miért gond? Lepapírozás kb mennyi idő/pénz/fejfájás, úgy sacc/kb?
Másodiknak: jó, nyilván én sem arra számítok hátbavágás gyanánt, hogy szószerint hátbavág és belepasszíroz az ülésbe, de nekem egész meggyőző volt szüleim verdája is, abban egy mJTD moci van, kb ugyanaz a teljesítmény mint az enyémben, mégis ég és föld a turbó miatt. Gondolom azért egy 200-220 ló közötti benzines turbó csak odavághat ahhoz képest :)
Mindenesetre látom itt is vegyesek a vélemények, de sebaj, így lesz érdekes, köszi mindenkinek!
A turbós jobban fog menni ez biztos.
V motorokat elég bonyolult feltölteni, konkrétan a V6-ot nem ismerem, de a V8, V10, V12 már szívóként is könnyen túlmelegszik, nem egészséges hergelni. Persze mindent meg lehet oldani :) Ha utólag turbósítasz, akkor az elektronika is vagyonokat emészt fel, programozás, stb. Elég csak az alapjárat beállítására gondolni...
Én a magam részéről jobban szeretem a szívó motorokat, azokban ott van a nyers erő, azokból is elég komoly dolgokat lehet kihozni :)
Motorcserébe, papírozásba csak akkor vágj bele, ha építették az adott típusba gyárilag, ellenkező esetben csak sorozatos sz*pás lesz vele. Még a gyárival is, engedélyt kérni rá, igazolni az összes(!) beépített alkatrész származását számlákkal, KPM (NKH) vizsga, stb.
ehh, csak most neztem utana jobban a jogi oldalanak. ezt a szivast, ba*ki...es en mien naiv voltam :(
de ha jol ertesultem, kulfoldon tolunk nem tul messzire tobb orszagban is sokkal enyhebb a szabalyozasa az - esszeru - tuningnak...van papirod az alkatreszrol - beteheted, azt kesz. eszemmegall mi van itthon, pedig mar elegge beleeltem magam, de most elbizonytalanodtam :(
Az én autóm gyári turbós, 2800 köbcentis V6, 285LE teljesítménnyel. A turbo a hatását kb. 2100-2300 fordulatnál kezdi kifejteni, ha nyomom neki. A hátbaverést, mint olyat nem ismerem(?), de tény, hogy ha teljesen felengedett kuplungnál mondjuk beállok 80% gázpedál állásra, szépen elkezd gyorsulni, majd a turbo indulásánál jön a paszírozás. Ez azt jelenti, hogy a gyorsulás a gázpedál állásának változtatása nélkül is iszonyatos mértékben nő! (nem a sebesség, mert az természetes, hanem a gyorsulás) Ez meglehetősen hamar lejátszódik, de nem egy hirtelen lökés-szerű valami, hanem egy 2-4 másodperces hatás. Ha kicsit jobban nyomom még 3. fokozatban is kipöröghet a kerék. A másik véglet a "tojásos" vezetés (mintha tojás lenne a gázpedál és a talpad között). Lehet úgy vezetni hogy a turbo műszere az alsó tartományban marad, és ilyenkor a fogyasztás 12-14L körüli (még egyszer, 2800 köbcentis a motor). Vezettem már komolyabb autókat, többfélét is, turbo és turbo nélkülieket egyaránt, a vezetési élmény más. Az én autómnak az újabb típusváltozatai nagyobb motorral és turbo nélküli kivitelben jönnek ki manapság, és azt kell mondjam, a 4000 köbcenti körüli motorok tudják azt turbo nélkül, mint amit az enyém tud turbo val.
maci
köszi maci!
nos, a hátbaverést nyilván én sem úgy értettem, hogy szószerint hátbacsap, de átvitt értelemben az ilyen 2-3 mp alatti bődületes gyorsulást szokták így nevezni (legalábbis láttam már máshol is így leírva) :)
a 2800cm3 meg a 280 ló nekem már mindenképpen sok lenne turbóval, de jó flash lehet :)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!